Inlägg från: PH76 |Visa alla inlägg
  • PH76

Sambos hur gör ni med ekonomin?

Kommunikation är det viktigaste. Vi har helt gemensamt ekonomi men har struntat i gemensamt konto och sånt, jag betalar vissa räkningar och kostnader och hon andra, hon betalar vissa resor och jag andra, osv...

Tar min pengar slut får jag av henne och vise versa.

• PH76
    Anonym (Separat ekonomi) skrev 2022-11-14 15:42:17 följande:
    Ja, väljer man att lägga upp det på det viset, får man också faktiskt skylla sig själv. Vi har var och en ett ansvar att också tänka på hur det blir sen, vid en eventuell separation och när vi förhoppningsvis blir gamla.

Jag själv skulle aldrig sätta mig i en sits där jag betalar för förbrukningsvaror medan han står med tv, bil och hemmet. Jag tar ansvar för min egen situation och min egen ekonomi. Det borde fler kvinnor absolut göra!
    Men med detta tänk så måste hela familjen rätta sig efter den som tjänar sämst när det kommer till boende, bil, semester, ja egentligen alla större utgifter.

Den förstnämnda påverkar ju också vilket område barnen kommer att växa och och i vilka skolor de kommer gå.

Känns lite begränsande.
  • PH76
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-11-14 15:51:56 följande:
    Givetvis. Hellre det än att leva på andras pengar.
    Så du offrar alltså barnen för din egen stolthet?
  • PH76
    Anonym (Separat ekonomi) skrev 2022-11-14 15:53:33 följande:

Det blir ju en konsekvens av de val man gör. Man kan nye förvänta sig en fyra på Östermalm om man jobbar deltid i låglöneyrke. 

Men, det här är ju hur JAG väljer att leva. Jag har rätt lite intresse i hur andra väljer att leva. Jag skulle inte heller skaffa hund, köpa husvagn eller semestra k Thailand, men det innebär ju inte att mina val är rätt och andras fel. För MIG är det dock otänkbart att leva på annat sätt. 

Så du offrar alltså barnen för din egen stolthet?
  • PH76
    Anonym (Separat ekonomi) skrev 2022-11-14 16:52:37 följande:
    Offrar barnen? Du menar barnen som bor i trevlig bostad i ett trevlig område? Som går i bra skolor, som får utöva aktiviteter som de tycker mycket om, som får mat i magen och kläder efter väder. På vilket sätt offras mina barn? Eller menar du att man måste ha ett hus i Frankrike, ett i Alperna och att barnen måste ha mobil för 15 000 för att ha ett drägligt liv? I så fall tycker jag nog att dina referenser är något snäva. 
    Det kanske låter så men det är inte vad jag menar.

Tänk dig detta scenario då istället.

Lisa och Pelle växte upp i Fittja tillsammans och blev tillsammans efter en kväll på krogen då de var 20. Lisa studerade ekonomi på Stockholm och Pelle jobbar som spärrvakt. De flyttar in i en hyres 1a som Pelles farsa kunde skaka fram. De gifter sig medans Pia studerar, de är verkligen lyckliga.

Åren går, de är nu 29år och Pia är gravid, Pelle har haft det lite tufft under några år när hans farsa gick bort men han har kommit tillbaka bra, han jobbar som vårdare och trivs bra med det, förutom lönen som han tycker suger, Pia har hunnit arbeta som managementkonsult under 6 år och har precis blivit manager. Pelle tjänar i dagsläge 24k i månaden och Pia strax över hundra tusen i månaden, inklusive bonus.

De är fortfarande väldigt lyckliga tillsamman och längtar efter barnet. De vill gärna flytta då 2an på 40kvm som de under åren lyckas byta tills sig börjar att bli liten, speciellt med det stundande barnet. De är också oroliga för stämningen i området, många rån och kniv dåd, två gånger i år har de hört skjutningar.

Att hitta en vettig hyreslägenheter verkar svårt i Stockholm. Pia får genom kontakter napp på en nybyggd 3a i norradjurgårdstaden för 16k i månaden, och de spanar också på att köpa en trea i söderort då Pia kan få fram handpenning och klarar de ökade kostnaderna.

Bör de stanna kvar i sin 2a i Fittja eller kanske ta något av de andra alternativen, vilket såklart medger att Pia får en högre kostnad då Pelle inte klarar 50%
  • PH76
    Klartsomvatten skrev 2022-11-15 13:29:05 följande:
    Men det är ju precis vad man är, om man vill att andra ska betala nöjen, resor, dyr mat åt en själv osv, istället för att själv se till att skaffa mer pengar. Varför ljuga? 
    Men det kanske är den som har mer pengar som vill att familjen ska åka tillsammans på resor, bo i et större hus, bättre område, you name it.

Sen så utvecklas ju löner i olika takt över tid i ett förhållande, min fru tjänade kanske 22k när vi träffades, och jag kanske 30k. Nu 17 år senare tjänar hon 35k medans jag runt 150k.

Eller som i fallet med en av mina närmaste vänner, hon tjänade 20k, han kanske också runt 30k, nu tjänar hon kanske 25k medans han ligger på ca 2 miljoner per månad.

Det är orimligt att familjen alltid ska anpassa sig till den som tjänar sämst.
  • PH76
    Klartsomvatten skrev 2022-11-15 13:58:38 följande:

Så kan det vara och då är det ju helt okej, om båda är okej med det. Att förvänta sig och bli sur är dock en annan sak och det är bara oförskämt. Jag hade aldrig, med gott samvete, kunnat ta emot pengar på detta sätt. Jag vill arbeta för mina pengar, inte att andra ska bekosta mina nöjen och intressen. Att göra saker gemensamt ibland är en annan sak, men självklart måste den med högre inkomst få ha sina egna pengar över till egna intressen och nöjen också? Man gör ju inte allt tillsammans bara för att man lever tillsammans. Man är väl fortfarande en egen människa med egna behov. 

Oj, vad har ni för yrken om du tjänar 150k i månaden och din kompis 2 miljoner per månad?

Nej, det är inte ett dugg orimligt och det är faktiskt helt genomförbart. 

Jag är egenföretagare (konsult) och han VD dör ett internationellt bolag. Men det var ju ingen av oss som var för nästan 20 år sedan då vi träffade våra respektive. Familjens standard och leverns utvecklas juni takt med familjens inkomst, inte baserat på den som tjänar sämst.
  • PH76
    Anonym (Sambo) skrev 2022-11-16 08:24:52 följande:
    Vad är det för fel på fotboll, hyresrätt och cykelutflykter då? Väljer man ett lågavlönat yrke får man ta konsekvensen av det. Det är ju inte heller så lyckat om man istället anpassar sig efter den som tjänar mest. Vad händer då vid en separation? Eller om partnern dör. Då måste man klara sig själv.

Enklast är antagligen att välja en partner med liknande ekonomiska förutsättningar som en själv. Lika barn leka bäst.
    Vad som är lågavlönat beror ju på vem du frågar. Jag tycker som exempel att jag skulle tjäna väldigt dåligt om jag tjänade 35000.

Vad menar du med att välja någon med samma lön? När ,an träffas som ung så har ju alla ungefär samma löner +/- 5000, men det är ju ingen löneskillnad., Men efter 10-15 år då kan det vara skillnader på 50-100 tusen månaden och ännu mer. Ska man då ta ut skilsmässa för att söka någon med en passande lön?
Svar på tråden Sambos hur gör ni med ekonomin?