Anonym (Separat ekonomi) skrev 2022-11-14 16:52:37 följande:
Offrar barnen? Du menar barnen som bor i trevlig bostad i ett trevlig område? Som går i bra skolor, som får utöva aktiviteter som de tycker mycket om, som får mat i magen och kläder efter väder. På vilket sätt offras mina barn? Eller menar du att man måste ha ett hus i Frankrike, ett i Alperna och att barnen måste ha mobil för 15 000 för att ha ett drägligt liv? I så fall tycker jag nog att dina referenser är något snäva.
Det kanske låter så men det är inte vad jag menar.
Tänk dig detta scenario då istället.
Lisa och Pelle växte upp i Fittja tillsammans och blev tillsammans efter en kväll på krogen då de var 20. Lisa studerade ekonomi på Stockholm och Pelle jobbar som spärrvakt. De flyttar in i en hyres 1a som Pelles farsa kunde skaka fram. De gifter sig medans Pia studerar, de är verkligen lyckliga.
Åren går, de är nu 29år och Pia är gravid, Pelle har haft det lite tufft under några år när hans farsa gick bort men han har kommit tillbaka bra, han jobbar som vårdare och trivs bra med det, förutom lönen som han tycker suger, Pia har hunnit arbeta som managementkonsult under 6 år och har precis blivit manager. Pelle tjänar i dagsläge 24k i månaden och Pia strax över hundra tusen i månaden, inklusive bonus.
De är fortfarande väldigt lyckliga tillsamman och längtar efter barnet. De vill gärna flytta då 2an på 40kvm som de under åren lyckas byta tills sig börjar att bli liten, speciellt med det stundande barnet. De är också oroliga för stämningen i området, många rån och kniv dåd, två gånger i år har de hört skjutningar.
Att hitta en vettig hyreslägenheter verkar svårt i Stockholm. Pia får genom kontakter napp på en nybyggd 3a i norradjurgårdstaden för 16k i månaden, och de spanar också på att köpa en trea i söderort då Pia kan få fram handpenning och klarar de ökade kostnaderna.
Bör de stanna kvar i sin 2a i Fittja eller kanske ta något av de andra alternativen, vilket såklart medger att Pia får en högre kostnad då Pelle inte klarar 50%