Inlägg från: Anonym (Alexandra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alexandra)

Sambos hur gör ni med ekonomin?

Jag tycker alltid att det är lite konstigt när folk använder termer som att "leva på hens pengar" i såna här sammanhang. De är ju en familj, liksom. Det kommer ju dessutom bli omöjligt att kunna ha helt millimeterrättvisa i längre förhållanden, speciellt med barn inblandade. Allt som föräldraledighet, vabb, bara en sån sak som en graviditet och om den tär på kroppen, om en eller båda vill jobba deltid efter barnen kommit eller bara en sån sak om att gå med på en flytt för att den andre ska få bättre jobb, men att det kanske tar ett tag innan man får ett nytt, bra jobb själv etc. 

Har man ett långt, seriöst förhållande blir det svårt att räkna ut helt vad som är "rättvist" och lika. Därför klingar det lite falskt att prata om "vem som lever på vem" när man delar ett liv tillsammans. 

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Separat ekonomi) skrev 2022-11-14 15:25:50 följande:
    För dig kanske det gör det. För mig är det otänkbart att inte försörja mig själv. Det handlar inte om millimeterrättvisa, utan om att jag är en vuxen kvinna som inte behöver någon annans pengar. På vilket sätt klingar det falskt? Eller menar du att vi inte är en riktig familj för att vi inte delar också våra pengar mellan oss?
    Men det är ju liksom så befängt att kalla det "leva på någon annans pengar" bara för att en tjänar lite mer. Det betyder ju inte att den andre inte tjänar något alls eller inte kan försörja sig själv. Som i TS fall där han tjänar 10k mer. Vi vet ju inte om deras löner är 10k och 20k eller 50k och 60k. Att direkt, på ett rätt aggressivt sätt dessutom, börja skrika om hur man snyltar och lever på den andres pengar så snart den tjänar mer känns bara så underligt, speciellt i en lång, seriös relation där det finns barn.

Så hur mycket mer måste partnern tjäna för att man "lever på dens pengar"? 1000? 5000?
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Gift civilingenjör) skrev 2022-11-15 14:49:04 följande:

Ja, det är fel. I en familj bör alla leva på samma standard. Därför bör man gifta sig , helst innan barnen föds , så är det ingen diskussion. Enligt lagen skall båda makarna i ett äktenskap leva på samma standard. Båda skall bidra efter förmåga. 

Många i Sverige börjar odla en osund och egoistisk och materialistisk egoism, så de åsikter som av några förs framme den här tråden är tyvärr inte så extrema som de borde vara. 

Personligen hade jag inte valt att bli gravid med en man som inte ville gifta sig med mig först. Om man inte kan komma överens om en sån enkel sak som att gifta sig lär man inte klara en så komplicerad historia som att uppfostra gemensamma barn och leva i en harmonisk familj i åtminstone arton år.

Ja, jag håller med. Jag känner att jag är hellre generös i en seriös relation än att hålla nitiskt på "mitt" och "ditt". Jag är glad att jag har en man som har samma tänk som mig, vilket också gör att vi aldrig har konflikter kring pengar eller vem som ska betala vad. Känns som att det vore väldigt tröttsamt i längden att inte kunna dela med sig.
Svar på tråden Sambos hur gör ni med ekonomin?