Inlägg från: Anonym (Man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Man)

Sambos hur gör ni med ekonomin?

När vi flyttade ihop gav hon upp jobb, bostad och karriär samt byte land för att vi skulle kunna bo ihop. Tog ett tag för henna att få jobb och då långt ifrån i nivå med min. För at hon skulle kunna få bra jobb och bli nöjd med sitt liv och på så sätt en bra sambo försöjde jag henne helt under 3 år medan hon pluggade. Numera är vi gifta, tjänar ungeför lika bra och har alla pengar in på ett konto.

Periodisvis har hon tjänat mer än mig. Ingen av oss känner sig försörjad av den andra. Vi driver ett gemnsamt projekt, vår familj, och bidra på olika sätt för att det ska funka. Vi är både tilräckligt självständiga så att vi skulle klara oss ekonoiskt och på annat sätt vid skiljsmässa eller dödsfall.

Vi har gjort olika gemensamma beslut som påverkar våra inkomster

• Anonym (Man)
    Anonym (Sambo) skrev 2022-11-15 07:50:45 följande:

Är väl inte konstigare än att man delar lika på det som är gemensamt, gemensam bostad, gemensamma barn, mat och hushåll. Saker till barnen, fritidsaktiviteter, familjeresor, gemensamt sparande. Det man sedan har kvar gör man som man vill med. 

Varför skulle inte det fungera?

Om man av någon anledning har väldigt olika inkomst kommer 50/50 delning av kostnader för barn, bostad, semester bli väldigt begränsande. Den som har minst inkomst kommer hela tiden sätta taket. "Nej, jag klara inte att betala  50% för hockey, ridning, stor hus, skidsemester. Det få bli fotboll. liten hyresrätt och cykelutflykt"

Det leder i sin tur att den som tjänar mera kommer ha massor med pengar över för egna intressen, grejer, resor, sparande mm.

• Anonym (Man)
    Anonym (Gift civilingenjör) skrev 2022-11-15 08:58:07 följande:

Ja, och då kan man ju fundera på om det känns som en trevlig familjegemenskap. Ytterligare ett teoretiskt men helt tänkbart exempel på en sådan familjeekonomi: Mamma och barn får köpa kläderna på billighetsaffären, pappa handlar lyxiga kvalitetskläder. Barnen blir väldigt begränsade i sina aktiviteter och liv, får inte så mycket fickpengar som de flesta kompisar, mamma har knappt pengar för några intressen alls. Inga pengar till familjesemester.  Pappa däremot kan åka på dyra skidresor till alperna. Skall de äta olika fin mat också i familjen?

Jag tycker vi börjar gå bakåt i utvecklingen , på femtiotalet skulle detta inte ansetts vara OK. 

Och det är nästan alltid pappa som tjänar mer om man inte tjänar ungefär lika.

Jag känner endast två par där kvinnan gjort karriär och mannen ansvarat mer för barnen än mamman.  I dessa familjer har kvinnans inkomster på ett självklart sätt använts för hela familjen. Männen i dessa familjer hade aldrig accepterat att ta huvudansvaret för barnet om inte kvinnans inkomst varit familjens. Det borde inga kvinnor heller göra, tycker jag. 

Sen har du exempel där inkomstskillnaden beror på familjekompromisser. En kan vara utbildad gruvingenjör och skulle kunna tjäna massor i Kiruna. Istället har man valt att bo i Malmö, där partnern har bra jobb och sjuka föräldrar,  vilken leder till ett jobb med betydligt lägre lön.  Hade man å andras sidan flyttat till Kiruna kanske den andra hade hamnat i arbetlöshet då behovet av sockerbetsforskare i Kiruna är noll.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-11-15 13:12:36 följande:

Fast man kanske vill ha pengar över till sina egna nöjen och intressen, inte att pengarna ska gå till sambons nöjen och intressen? Hur är detta konstigt eller fel? Skäms ni inte, som vill att andra ska betala för er?

Hade jag varit mannen i ditt exempel så hade jag lämnat kvinnan. Helt sjukt att man vill att andra ska betala för en. Hur är det hans fel att han tjänar mycket mer än henne? Vill hon också ha råd att göra sådana roliga saker så kanske hon ska skaffa ett ARBETE med högre lön. Inte förvänta sig att andra ska betala för henne. Väldigt oattraktivt med en partner som vill att man ska betala resor och nöjen åt denne. Nä tack, vill man leva ett liv i lyx så får man arbeta, då kan man leva ett liv i lyx. Att förvänta sig att andra ska fixa det åt en är bara vidrigt. Har råkat ut för sådana människor, dessa har jag naturligtvis lämnat, omgående. 

Nej, jag skämdes inte ett dugg när jag blev arbetslös under en period och min fru stå fö en mycket större del av bostad, mat mm.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-11-15 13:22:29 följande:
    Att kunna resa en massa är för mig en lyx, men ok.
    Att det finns människor som vill och förväntar sig att dennes partner ska betala resor, nöjen med mera låter ju helt galet. Som att man utnyttjar sin partner för pengarna. Vad hände med att ta eget ansvar och skaffa ett arbete med högre inkomst?
    För att jag viller resa på semester med min älskade  sambo. Och då hon gett upp jobb  och karriär för att vi skulle kunna bli samanboende så hade hon begräsnat med pengar. Ville vi resa tillsammans på en mysig semster så blev det jag som betalade.
  • Anonym (Man)
    Klartsomvatten skrev 2022-11-15 13:28:03 följande:
    Ingen som verkar kunna svara på varför man inte skaffar ett arbete som ger en högre lön, om man vill ha mer pengar över? Istället för att förvänta sig att partnern ska betala nöjen, resor med mera. För mig är det senare sjukt ohyfsat.
    För att kärleken och livet tillsamms är större än pengar.

För att man kan inse att alla inte har förutsättningar att nå samma lönenivåer och man ändå vill  leva tillsammans under ungefär samma förutsättningar

För att man ser att livet som par och familj är ett gemensamt liv där man på olika sätt bidra efter förmåga och hjälper varandra med glädje
  • Anonym (Man)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-11-15 13:44:52 följande:
    Det står dig fritt att göra det men det finns många andra som inte vill bekosta andras nöjen.

Och bara för att man har en partner betyder inte det att man alltid vill resa tillsammans.

Så hon slutade arbeta för alltid för att ni skulle kunna bo ihop? Låter konstigt. 
    Nej, efter ett tag fick hon ett jobb, med betydligt lägre lön än mig och trivdes inte. Vi snackade då ihop oss, hon hoppade på en längre utbildning och under tiden var min lön vår enda inkomst. Idag har vi inkomst på ungefär samma nivå. Men framförallt, jag har en fru som trivs med sitt jobb och livet. Vilket ger oss ett lyckligare äktenskap.

Och ja, vi reser och gör saker själva ibland. Och under perioden då jag hade mer inkomst så spenderade jag mer pengar på helt egna saker.
  • Anonym (Man)
    Klartsomvatten skrev 2022-11-15 13:49:06 följande:

Om den med högre inkomst vill ha det på detta sätt så är det ju ok, men att som den med lägre inkomst förvänta sig att den med högre inkomst ska betala nöjen, dyra middagar och så vidare är väldigt ohyfsat. Att dessutom bli sur om denne inte gör det är ännu värre. Man kan aldrig förvänta sig eller kräva att andra ska betala. Gör man det är man inte uppfostrad på ett bra sätt.

Jag och min partner har ett fantastiskt liv ihop men bara för att vi har valt att leva tillsammans så betyder det inte att vi vill bekosta nöjen, intressen och aktiviteter åt den andra. Att man bjuder varandra ibland är en sak, att göra detta regelbundet som en del i vardagen är något annat. Man kan leva tillsammans och ha ett bra liv utan att snylta på varandra. 

Hade hon varit någon typ av golddigger hade vi inte blivit tillsammsn över huvud taget. En av grundanledningen att vi trivs ihop är att vi har lika värderingar kring pengar, familjeliv, hur vi hjälps åt, barn mm.
  • Anonym (Man)
    Klartsomvatten skrev 2022-11-15 13:58:38 följande:

Så kan det vara och då är det ju helt okej, om båda är okej med det. Att förvänta sig och bli sur är dock en annan sak och det är bara oförskämt. Jag hade aldrig, med gott samvete, kunnat ta emot pengar på detta sätt. Jag vill arbeta för mina pengar, inte att andra ska bekosta mina nöjen och intressen. Att göra saker gemensamt ibland är en annan sak, men självklart måste den med högre inkomst få ha sina egna pengar över till egna intressen och nöjen också? Man gör ju inte allt tillsammans bara för att man lever tillsammans. Man är väl fortfarande en egen människa med egna behov. 

Oj, vad har ni för yrken om du tjänar 150k i månaden och din kompis 2 miljoner per månad?

Nej, det är inte ett dugg orimligt och det är faktiskt helt genomförbart. 

Det ena utsesluter inte det andra. Även om vi har gemensam ekonomi gör vi saker själva som kostar pengar.Funkar bra med det bygger på att vi har samma syn på pengar och annat

Just nu är vi en familjesituation så en av oss kan inte resa bort från hemmet utan att den andra får ett extra hemmaansvar och mer hemmajobb. Så det är inte bara en fråga om pengar.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-11-15 14:02:44 följande:
    Så hon hade inte csn under perioden hon gick en längre utbildning?
    Nej
  • Anonym (Man)
    Anonym (Gift civilingenjör) skrev 2022-11-15 14:49:04 följande:

Ja, det är fel. I en familj bör alla leva på samma standard. Därför bör man gifta sig , helst innan barnen föds , så är det ingen diskussion. Enligt lagen skall båda makarna i ett äktenskap leva på samma standard. Båda skall bidra efter förmåga. 

Många i Sverige börjar odla en osund och egoistisk och materialistisk egoism, så de åsikter som av några förs framme den här tråden är tyvärr inte så extrema som de borde vara. 

Personligen hade jag inte valt att bli gravid med en man som inte ville gifta sig med mig först. Om man inte kan komma överens om en sån enkel sak som att gifta sig lär man inte klara en så komplicerad historia som att uppfostra gemensamma barn och leva i en harmonisk familj i åtminstone arton år.

Nu ska man inte dra för stor växlar på skrivningen om samma standard i Äktenskapsbalken. Även som gifta äger var och en sitt och bestämmer över sina pengar och tillgångar. Att stämma sin make/maka för att få mer av hans/hennes inkomst vet jag inte ens om det förekommit. Skiljsmässa ligger nog närmare då.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Gift civilingenjör) skrev 2022-11-15 18:23:38 följande:
    Kan du då inte ge mig lite bildning genom att utveckla och förklara varför du tycker att separat ekonomi är att föredra? Vad är fördelen med det?
    Känner sambopar som har separerad ekonomi och det har mer eller mindre räddat förhållandet. Grundprobelemt är väldigt olika syn på pengar och hur de ska använads. I ett exempel är han en slösa och hon en spara. De löser det hela genom att lägga in pengar för gemensamt som bostad, mat, barn. Resten av pengarna väljer det helt själv. Han köper elektronikprylar och hon sparar samt heminreder. Innan hade de ständig diskussioner om onödiga köp mm.

Också i lägen när det finns särkullsbarn vet jag de som löser den ekonomiska probelmatiken genom separerad ekonomi. Var och en väljer helt fritt hur de vill spendera pengar och prioritera barnen.
Svar på tråden Sambos hur gör ni med ekonomin?