Inlägg från: Klartsomvatten |Visa alla inlägg
  • Klartsomvatten

Sambos hur gör ni med ekonomin?

Anonym (Gift civilingenjör) skrev 2022-11-14 15:51:57 följande:

För mig och min man är det självklart att pengarna är gemensamma när man bildar familj. Om man gifter sig är det en fördel för då behöver man inte hålla på med någon pedantisk räkning. Vi har inget gemensamt konto utan har delat upp räkningarna mellan oss och betalar för olika saker, räknar aldrig utan den som vill betalar och det är alltid någon av oss som erbjuder sig frivilligt. Ingen av oss är snål och båda har ett ekonomiskt sinnelag så vi hushåller väl med pengarna utan att räkna och diskutera. I de flesta familjer tjänar mannen mer och kvinnan tar större ansvar för barnen. Då passar äktenskapet som lösning bra. Om kvinnan tjänar mer och ändå tar ett större ansvar för barnen, skall hon betala för mannen?  Vet inte. Finns det män som tar större ansvar för barnen än mamman? Väldigt få, enligt min erfarenhet. Jag känner två familjer där mamman tjänar bäst och pappan ansvarar för barnet. I ental. För när barnen är mannens ansvar då blir det oftast bara ett. Enligt min erfarenhet. 

Vem har högst inkomst av er?
  • Klartsomvatten
    PH76 skrev 2022-11-14 15:49:55 följande:
    Men med detta tänk så måste hela familjen rätta sig efter den som tjänar sämst när det kommer till boende, bil, semester, ja egentligen alla större utgifter.

Den förstnämnda påverkar ju också vilket område barnen kommer att växa och och i vilka skolor de kommer gå.

Känns lite begränsande.

Ja, men den som tjänar mer bär inte skulden för det. 

Vill man ha mer pengar över till att kunna göra saker och köpa lyxiga, fina prylar så får man väl skaffa ett arbete som ger en högre lön. Det ansvaret ligger hos en själv. Är man inte beredd att göra detta så kan man inte heller förvänta sig att man ska leva ett liv i lyx? Vet inte vad du dillar om. 

• Klartsomvatten
    Anonym (Separat ekonomi) skrev 2022-11-14 16:52:37 följande:
    Offrar barnen? Du menar barnen som bor i trevlig bostad i ett trevlig område? Som går i bra skolor, som får utöva aktiviteter som de tycker mycket om, som får mat i magen och kläder efter väder. På vilket sätt offras mina barn? Eller menar du att man måste ha ett hus i Frankrike, ett i Alperna och att barnen måste ha mobil för 15 000 för att ha ett drägligt liv? I så fall tycker jag nog att dina referenser är något snäva. 
    Dessa personer verkar tro att man är helt befriad från det som kallas eget ansvar. De verkar inte förstå något så simpelt som att om man vill göra mer saker och köpa många prylar så får man skaffa sig ett arbete som ger en högre lön, inte förvänta sig att andra ska betala. 
  • Klartsomvatten
    Anonym (Sanna) skrev 2022-11-15 13:17:28 följande:
    Varför drar du in lyx? Ingen skriver att man vill leva ett lyxliv på andras pengar, bara du.
    Ingen som verkar kunna svara på varför man inte skaffar ett arbete som ger en högre lön, om man vill ha mer pengar över? Istället för att förvänta sig att partnern ska betala nöjen, resor med mera. För mig är det senare sjukt ohyfsat.
  • Klartsomvatten
    Anonym (gemensam) skrev 2022-11-15 13:23:53 följande:
    Tycker faktiskt lite synd om dig som ser folk som utsugare, snyltare etc. 
    Men det är ju precis vad man är, om man vill att andra ska betala nöjen, resor, dyr mat åt en själv osv, istället för att själv se till att skaffa mer pengar. Varför ljuga? 
  • Klartsomvatten
    Anonym (Sanna) skrev 2022-11-15 13:13:49 följande:
    Och hade jag, av kärlek, verkligen velat leva med någon som är fattig, då hade jag anpassat mig. Inte suttit och ätit dyr mat medan den andre åt nudlar. Vilken människosyn.
    Är du vänsterpartist?
    Så alla ska ha det lika dåligt, menar du? 
  • Klartsomvatten
    Anonym (gemensam) skrev 2022-11-15 13:32:21 följande:
    Nej, man är inte snyltare eller utsugare. Nej, man ser det inte som att "någon annan" betalar nöjen, resor etc. Nej, alla kan inte bli välbetalda tjänstemän. 

Men håll du hårt i dina pengar. Tack och lov så är inte alla lika snikna. 

Du tycker alltså att det är fel att den med högre inkomst har mer pengar över till egna intressen, nöjen, sparande osv? Varför? Du tycker då att den personen ska dela med sig av detta till den andra personen, så den också får samma standard? Personen har ju arbetat för dessa pengar. Vill man själv ha det på samma sätt så får man väl se till att skaffa mer pengar? 

Svara istället för att slingra dig.

Självklart tänker jag inte betala för någon annans nöjen och jag är inte så oförskämd att jag förväntar mig att andra ska göra det för mig heller.

• Klartsomvatten
    Anonym (gemensam) skrev 2022-11-15 13:33:47 följande:
    Visste inte att alla kan bli välbetalda tjänstemän och akademiker. 
    Finns andra yrken som kan ge en god lön. Man måste inte välja mellan att arbeta som städare eller vara  tjänsteman/akademiker. 
  • Klartsomvatten
    Anonym (Man) skrev 2022-11-15 13:44:07 följande:
    För att kärleken och livet tillsamms är större än pengar.

För att man kan inse att alla inte har förutsättningar att nå samma lönenivåer och man ändå vill  leva tillsammans under ungefär samma förutsättningar

För att man ser att livet som par och familj är ett gemensamt liv där man på olika sätt bidra efter förmåga och hjälper varandra med glädje

Om den med högre inkomst vill ha det på detta sätt så är det ju ok, men att som den med lägre inkomst förvänta sig att den med högre inkomst ska betala nöjen, dyra middagar och så vidare är väldigt ohyfsat. Att dessutom bli sur om denne inte gör det är ännu värre. Man kan aldrig förvänta sig eller kräva att andra ska betala. Gör man det är man inte uppfostrad på ett bra sätt.

Jag och min partner har ett fantastiskt liv ihop men bara för att vi har valt att leva tillsammans så betyder det inte att vi vill bekosta nöjen, intressen och aktiviteter åt den andra. Att man bjuder varandra ibland är en sak, att göra detta regelbundet som en del i vardagen är något annat. Man kan leva tillsammans och ha ett bra liv utan att snylta på varandra. 

• Klartsomvatten
    Anonym (gemensam) skrev 2022-11-15 13:46:20 följande:
    Nej, jag tycker varken det ena eller det andra. Men jag ser inte ett partnerskap som att den andra personen försöker snylta på mig heller. Vi ser oss som en familj som ska ha samma förutsättningar. Och nej, vi har ingen stor skillnad i inkomst men har haft. Och nej, jag var inte ok med gemensam ekonomi från start trots att jag tjänade minst då. 

Som tur är så är alla olika. Så håll du hårt i dina pengar och roa dig på egen hand. 
    Tidigare verkade du negativ till att den med högre inkomst har mer pengar över till egna nöjen och intressen, medan den andra får rätta sig efter sin egen ekonomi? För mig är detta inget konstigt alls.

Jag ser inte heller ett partnerskap som att den andra personen försöker snylta på mig, men om min partner förväntade sig att jag ska betala för denne bara för att jag tjänar mer, att jag då inte ska kunna ha pengar över till egna nöjen och intressen, då hade jag givetvis sett denne som en snyltare. 
  • Klartsomvatten
    PH76 skrev 2022-11-15 13:48:17 följande:
    Men det kanske är den som har mer pengar som vill att familjen ska åka tillsammans på resor, bo i et större hus, bättre område, you name it.

Sen så utvecklas ju löner i olika takt över tid i ett förhållande, min fru tjänade kanske 22k när vi träffades, och jag kanske 30k. Nu 17 år senare tjänar hon 35k medans jag runt 150k.

Eller som i fallet med en av mina närmaste vänner, hon tjänade 20k, han kanske också runt 30k, nu tjänar hon kanske 25k medans han ligger på ca 2 miljoner per månad.

Det är orimligt att familjen alltid ska anpassa sig till den som tjänar sämst.

Så kan det vara och då är det ju helt okej, om båda är okej med det. Att förvänta sig och bli sur är dock en annan sak och det är bara oförskämt. Jag hade aldrig, med gott samvete, kunnat ta emot pengar på detta sätt. Jag vill arbeta för mina pengar, inte att andra ska bekosta mina nöjen och intressen. Att göra saker gemensamt ibland är en annan sak, men självklart måste den med högre inkomst få ha sina egna pengar över till egna intressen och nöjen också? Man gör ju inte allt tillsammans bara för att man lever tillsammans. Man är väl fortfarande en egen människa med egna behov. 

Oj, vad har ni för yrken om du tjänar 150k i månaden och din kompis 2 miljoner per månad?

Nej, det är inte ett dugg orimligt och det är faktiskt helt genomförbart. 

• Klartsomvatten
    Anonym (Linn) skrev 2022-11-15 13:52:57 följande:
    Varför skaffar du en partner med lägre månadslön än dig? Inte så smart när man har ditt tänk. 

Jag antar också att du inte har barn och inte tänker skaffa några, för den som är föräldraledig får ju en lägre inkomst under många månader. 
    Det har jag inte sagt att jag har.

Varför skaffar en person med lägre månadslön en partner med betydligt högre månadslön? Då får man vara beredd på att personen med högre månadslön kommer ha mer pengar över till egna nöjen och intressen. 
  • Klartsomvatten
    Anonym (Man) skrev 2022-11-15 13:59:20 följande:
    Hade hon varit någon typ av golddigger hade vi inte blivit tillsammsn över huvud taget. En av grundanledningen att vi trivs ihop är att vi har lika värderingar kring pengar, familjeliv, hur vi hjälps åt, barn mm.
    Så bra för er då.
  • Klartsomvatten
    Anonym (Gift civilingenjör) skrev 2022-11-15 14:49:04 följande:

Ja, det är fel. I en familj bör alla leva på samma standard. Därför bör man gifta sig , helst innan barnen föds , så är det ingen diskussion. Enligt lagen skall båda makarna i ett äktenskap leva på samma standard. Båda skall bidra efter förmåga. 

Många i Sverige börjar odla en osund och egoistisk och materialistisk egoism, så de åsikter som av några förs framme den här tråden är tyvärr inte så extrema som de borde vara. 

Personligen hade jag inte valt att bli gravid med en man som inte ville gifta sig med mig först. Om man inte kan komma överens om en sån enkel sak som att gifta sig lär man inte klara en så komplicerad historia som att uppfostra gemensamma barn och leva i en harmonisk familj i åtminstone arton år.

Och du är civilingenjör? Då tjänar du rätt bra, antar jag?

Du får naturligtvis tycka att det är fel att den som tjänar mer har mer pengar över till sig själv. Däremot får du också acceptera och förstå att alla inte håller med dig och att alla inte vill dela sina pengar rakt av med andra. Dessutom handlar denna tråd om sambos. Var står det att makarna ska leva på samma standard? https://lawline.se/answers/kan-jag-krava-att-jag-och-min-make-ska-leva-pa-samma-villkor 

Alla vill inte gifta sig.

• Klartsomvatten
    Anonym (Separat ekonomi) skrev 2022-11-15 16:38:28 följande:
    Du tror inte att andra, som också delar ekonomisk synsätt, är nöjda och glada och inte heller bråkar över sin ekonomi?

Självgodheten vet inga gränser i den här tråden!
    Det är naturligtvis helt otänkbart för dessa filurer.
  • Klartsomvatten
    Anonym (Gift civilingenjör) skrev 2022-11-15 15:21:22 följande:
    Många frågor. 
    Ja, jag tjänar relativt bra. Beror ju förstås på vad man jämför med. Jag har ingen VD-lön. 

Ja, vi lever i ett fritt land och alla gör som de vill, inom lagens gränser.  
    Jag tycker dock personligen att det är egoistiskt och moraliskt fel om en förälder lever loppan på sin höga lön istället för att se till att familjen har det bra. 

Tex: 
    "Detta innebär alltså att makar som utgångspunkt ska kunna leva på samma ekonomiska standard i ett äktenskap. Man svarar dock i första hand för sina egna personliga behov, men räcker det inte till så ska den andra maken skjuta till pengar."
    Samma ekonomiska standard i äktenskap med löneskillnader (familjensjurist.se)

Makarna ska därför bidra till de gemensamma och personliga utgifterna efter sin egen förmåga. Detta betyder att om ena maken har större inkomst så får denne täcka en större del av de gemensamma och personliga utgifterna. Här avses inte bara ansvar för det gemensamma hushållet utan även den andres personliga behov, såsom t.ex. utgifter för kläder, rekreation, studier mm. Att bidra till det gemensamma avser inte uteslutande ekonomiskt bidrag. En hemmavarande make som tar hand om hushållet räknas i lagens mening genom sitt arbete bidra till det gemensamma.
    Och om man nu tycker att familjen inte har det bra, varför då inte själv se till att dra in mer pengar? Istället för att klaga på andra! 
Svar på tråden Sambos hur gör ni med ekonomin?