• Anonym (Känsloäter)

Kan inte sluta äta onyttigt

Det här året har varit ett riktigt skitår för mig, först gick en förälder till mig bort i början av året och sedan fick vi sent mf. Har alltid varit en sockerråtta men inte i de här mängderna! Kan inte sluta vräka i mig, förr har vikten hindrat mig och jag har kunnat ta tag i det men nu går det inte alls. Jag har gått ut flera kg i vikt och det går bara uppåt. Jag tröstäter hela tiden . Får ångest av det efteråt. Det är som jag struntar i hälsan och vikten.... hur slutar jag ? 

• Svar på tråden Kan inte sluta äta onyttigt
  • Jemp

Ta tag i det som får dig att må dåligt, dvs sorgen. Den går såklart inte att "ta tag" i, men det kan vara hjälpsamt med stöd från tex kurator. 
    Men kanske framförallt: var snäll mot dig själv. Kanske är det inte hela världen att äta för mycket sött just nu? 

• Anonym (L)

Första året efter ett dödsfall är värst, sägs det, och där är du än. När du tagit dig igenom det och förhoppningsvis börjat hitta ett sätt att gå vidare med livet så kanske ätproblemen löser sig av sig självt. Och gör de inte det så kommer du åtminstone ha mer kraft till att ta tag i dem. Var inte så hård mot dig själv utan tänk att du faktiskt gör så gott du kan!

• Anonym (Axel)

Beklagar sorgen. Har du någon att prata med? 

• Anonym (Ät mycket rotfrukter, kål mm)

Ett tips är att äta sig mätt på sallader gjorda på kål och  morötter, ugnsbakade rotfrukter mm. Alltså mat med mycket fibrer men lite kalorier. När du är mätt så brukar sötsuget minska. Den här metoden kan vara ett sätt att minska på onyttigheter. 

Svar på tråden Kan inte sluta äta onyttigt