Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

Hur kan vi hjälpa mitt barn?

Anonym (Lilja) skrev 2022-11-15 22:59:59 följande:

Det är sant. Men det hjälper ju inte mitt barn fram till dess. Vad kan jag kräva av skolan? jag som förälder försöker göra mitt hemifrån. Vi pratar med hen. Vi har varit med i klassen vid några tillfällen (då är det lugnt och fint så klart). Vi har möten med pedagogerna för att få inblick och kunna samarbeta med dem.

Skolan ska kunna erbjuda avstörande medel såsom skärmar och hörselkåpor, en del barn mår bra av att sitta med musik i hörlurarna. Arbetsron är så klart skolans ansvar men jag tror inte de löser den biten i brådrasket. Kanske finns också möjlighet att få arbeta utanför klassrummet, t ex i ett grupprum?

Eftersom skolan uppenbarligen är problemet här skulle jag inte se mig om efter en utredning. Det kommer inte att göra någon praktisk skillnad, även om skolor gärna vill påstå det. De kan tekniskt sett ansöka om extra pengar för att anställa en stödperson eller extra pedagog t ex men det görs "aldrig" så jag skulle inte räkna med det. Dessutom har skolan fortfarande skyldighet att värna om elevernas arbetsmiljö.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Lilja) skrev 2022-11-16 21:46:06 följande:

Jag var faktiskt med idag. Hela dagen (ej fritids men hen är inte jättemkt på fritids ändå). Även varit med en gång innan. Hela dagen.  

v g mitt barn så funkade det bra när jag var där. ?Så här är det inte när du inte är här? lät det typ. däremot kunde jag se att hen blev trött väldigt fort i den miljön. Hade jag ej varit där och lagt handen lite lätt på axeln och sagt till att strunta i det som sker runt omkring så hade hen nog inte riktigt fixat hela dagen. har Svårt att stå emot om någon exempelvis skojar och busar i klassen. då hakar hen gärna på. är man steget före och förebygger så kan man hindra det men annars är det svårt och så går det för långt och hen får svårt att stoppa sig själv. 

distraheras lätt av stimuli runt omkring. samtidigt Som en av pedagogerna ärligt säger att miljön är under all kritik. Och kan förstå varför mitt barn reagerar som hen gör. Att det blir uttröttande osv. 

vi funderar starkt på byte. Vårt barn vill det ej. Är rädd att inte träffa nya kompisar (har lite svårt att knyta nya kontakter). givetvis styr inte det oss men det är en aspekt att ta med ändå Känner jag. 

Du talar emot dig själv i slutet. Det styr inte men det är en aspekt att ta med...? Antingen är det en aspekt som styr eller så är det inte.

Hur som helst, jag tycker så klart ni ska sätta barnets bästa i första hand, skolmiljön kommer att vara så där i åratal framöver. Inte värt att offra hennes mående då.
  • Anonym (Lärare)
    LejonSa skrev 2022-11-17 09:32:14 följande:

Tycker inte alls att jag talar emot mig själv. De flesta saker och situationer har olika aspekter som behöver tas med i beaktning. Det betyder inte att det är styrande. Men en sak som behöver tänkas kring. 

håller med dig och senast idag sa jag till min man att det kanske blir tufft några veckor med ett byte men det kommer inte bli bättre på denna skola. O på höjden blir det likadant för vårt barn på nästa skola och då har vi ju i så fall en annan situation framför oss. Där en icke-fungerande skolmiljö inte är det största problemet och då är vi inte sena att söka utredning om det skulle komma till denna punkt. Men i detta läge där skolan brister så mkt så har jag svårt att acceptera att mitt barn ska behöva utredas för DERAS skull. de kommer ha samma barn efter en utredning som de har nu ändå. Och kommer få anpassa etc vad de nu behöver göra ändå. Och bevisligen så kan de inte det nu. 
    skulle jag däremot se att utredningen är till gagn för mitt barn som har det stöd och den anpassning och den arbetsmiljö som bör finnas på en skolan men ändå har svårt. Ja då är det en annan femma. 

Jag vände mig till ts och inte dig, men tack för input. Har man en så svår skola finns inget annat alternativ än att byta. Ja, det blir jobbigt i början men man måste tänka på lång sikt. Klokt av även er att se er om efter en ny skola.
Svar på tråden Hur kan vi hjälpa mitt barn?