• Citronella

Hur kan vi hjälpa mitt barn?

Jag tycker ditt barn låter helt normalt, inget av det du skriver får mig att tänka på någon diagnos men det är ett lätt utväg för skolan de kan skylla ifrån sig och får mer pengar. Vuxna personer klarar inte av att vara i den miljön de säger upp sig eller sjukskriver sig men barn som reagerar likadant anses det vara något fel på. Har du möjlighet tycker jag du ska byta skola redan nu (inte till någon av de nybyggda) 

• Citronella
    Anonym (Lärare2) skrev 2022-11-16 08:55:09 följande:

Utred även om hemmiljön fungerar! Det är skolmiljön som inte är bra och ditt barn kommer vistas mycket stor del av sitt unga liv i just skolan. Med en utredning, om den visar på något, kan föräldrar och lärare ställa krav på rektor om att det behövs extra stöd. Det finns en viss penningpott att söka som kan gå till exempelvis en resurs men utan "bevis" gör man inte det. En extra person i klassrummet kan göra underverk oavsett om denne är riktad till just en specifik elev eller mot alla.

En diagnos för med sig en hel del nackdelar senare i livet. Jag skulle aldrig göra en utredning när skolan fungerar så pass dåligt att inte ens vuxna klarar av att vistas där hade det varit en fungerande skola hade jag resonerat annorlunda. 
Svar på tråden Hur kan vi hjälpa mitt barn?