Hur kan vi hjälpa mitt barn?
Du har ett barn som är 2E, sök på begreppet och läs på lite. Finns ett par bra böcker.
Sannolikt har ditt barn även en form av autism eller adhd, eller bägge. Skolan har inget krav att anpassa om det inte finns en diagnos, så sök kontakt med BUP och begär en utredning, kötiden är ca 8månader så gör det snarast. Att det fungerar hemma är inte en indikation på att något inte är fel, utan att ni har anpassat er rätt. Men barnet ska ju inte vara hos er hela livet utan måste förberedas på att klara sig i skolan och i samhället. Barn med den sortens npf har också en tendens att dras till bråkiga/stökiga elever, som att de själva finner trygghet i kaos. Jag gissar att ditt barn är trött efter skoldagarna, men ändå har svårt att komma till ro på kvällen. Är lätt känslig och har nära till tårar. Svårt att acceptera motgångar och vill göra saker perfekt. Svårt att vilja prova nya saker.
"Hen" hjälper inte riktigt att ge råd för pojkar och flickor behöver i min erfarenhet olika anpassning. Men ett tips är att ni köper hörselkåpor att ha i skolan för att stänga ute ljud. Samt begär att barnet ska ha sin bänk/sittplats i en hörna för att störas mindre. Som en början.