• Anonym (X)

    Hur kan vi hjälpa mitt barn?

    Du har ett barn som är 2E, sök på begreppet och läs på lite. Finns ett par bra böcker.
    Sannolikt har ditt barn även en form av autism eller adhd, eller bägge. Skolan har inget krav att anpassa om det inte finns en diagnos, så sök kontakt med BUP och begär en utredning, kötiden är ca 8månader så gör det snarast. Att det fungerar hemma är inte en indikation på att något inte är fel, utan att ni har anpassat er rätt. Men barnet ska ju inte vara hos er hela livet utan måste förberedas på att klara sig i skolan och i samhället. Barn med den sortens npf har också en tendens att dras till bråkiga/stökiga elever, som att de själva finner trygghet i kaos. Jag gissar att ditt barn är trött efter skoldagarna, men ändå har svårt att komma till ro på kvällen. Är lätt känslig och har nära till tårar. Svårt att acceptera motgångar och vill göra saker perfekt. Svårt att vilja prova nya saker.
    "Hen" hjälper inte riktigt att ge råd för pojkar och flickor behöver i min erfarenhet olika anpassning. Men ett tips är att ni köper hörselkåpor att ha i skolan för att stänga ute ljud. Samt begär att barnet ska ha sin bänk/sittplats i en hörna för att störas mindre. Som en början.

  • Anonym (X)
    Anonym (S) skrev 2022-11-18 15:02:17 följande:

    # 24, nej barn ska inte behöva ha hörselkåpor utan skolan ska vara tillräckligt lugn så att alla barn mår bra och trivs. Det är inte fel på barnen och de ska inte behöva särskilda anpassningar, det är HELA skolmiljön  det är fel på. Mindre klasser, bättre lärare osv. Det borde vi kunna kräva med tanke på hur högt skattetryck vi har I Sveriges. När jag började skolan var vi 13 elever i vår klass och 15 elever i parallellklassen. Lärarna hade utbildning och lång erfarenhet. Det var aldrig några problem och det var inte en stökig miljö över huvudtaget. Däremot kan jag på rak arm nämna några i klassen som i dagens läge sannolikt hade fått någon sorts diagnos, men det behövdes inte då eftersom skolmiljön och lärarna var bra. Inga hörselkåpor, diagnoser, extra resurser osv, bara en lugn och bra skolmiljö.


    Men nu ser ju inte skolan ut så längre, således måste TS barn ha en lösning som fungerar nu och inte i väntan på Sveriges forna glansdagar.

    I övrigt håller jag med dig, Sverige har de högsta skatterna i världen och därmed borde vi också ha en bra skola, tillräckliga lokaler, med små klasser och hög lärartäthet med utbildad personal. Men svenska befolkningen har valt politiker i flera år som skalat ned skolan, vägrat höja lärarstatus eller löner, kastat in fler och fler barn i skolan trots att utbildningen och kunskapsmålen blir lidande, istället för att åtgärda dalande PISA resultat så sållar man bort en del av elevunderlaget för att resultaten ska se bättre ut... Ja, det var bättre förr, men det verkar inte som att någon egentligen driver frågan om att gå tillbaka till den.
    Mitt barn går i en klass med 21 elever varav en har så svår problematik att han inte kan tala, han skriker, kissar på sig, kastar avföring och har tics som gör att han slåss och viftar med allt han får i händerna. Den pojken bör inte befinna sig i ett klassrum alls. Men han är där, och han stör dagligen utan att någon kan åtgärda det. Mitt barn har också hörselkåpor i skolan...
Svar på tråden Hur kan vi hjälpa mitt barn?