• Anonym (Less)

Han äter upp allt!

Jag visste inte om det här skulle gå under föräldraskap eller relationsproblem, men tror det passar bäst här.

Barnen har en låda i köket, där jag köper mellanmålsgrejer som de kan ta av själva. De får även med sig ordentliga mellanmål till skolan, då det inte räcker med det de får där.
    Min man har flera gånger ätit upp deras saker, trots att jag sagt ifrån, men igårkväll lessnade jag verkligen helt. Jag hade redan förberett dagens som de skulle ta med. Det låg på bänken i köket och helt plötsligt hör jag honom smaska på något. Det tar ett ögonblick innan jag fattar att det är barnens mellanmål han äter upp. Jag frågar vad tusan han håller på med och han sa "äter upp deras rester"! Det var VÄLDIGT tydligt att det var orört innan och frågar man inte först isf!? Jag har sagt till flera gånger att han inte ska ta resterna heller, för de är oftast i så bra skick att det kan skickas med på nytt dagen efter.

Ska man behöva behandla sin man som ett barn... eller ett djur!? för att hindra honom från att gluffsa i sig andras saker?

• Svar på tråden Han äter upp allt!
  • Anonym (Em)

Det är väl bara att ni köper så det räcker till hela familjen? Han vill ju uppenbarligen ha samma mellanmål som barnen. Han får väl själv välja vad han ska äta i sitt eget hem? 

• Anonym (Less)
    Anonym (Em) skrev 2022-11-16 06:58:29 följande:

Det är väl bara att ni köper så det räcker till hela familjen? Han vill ju uppenbarligen ha samma mellanmål som barnen. Han får väl själv välja vad han ska äta i sitt eget hem? 

Det är barnens saker han rensar, saker som är uttryckligen planerade och inköpta för dem. Han har massa eget snacks och det står honom fritt att köpa samma till sig själv. Han ska ändå inte rensa barnens så de blir utan för att han är ego och glupsk.

• Anonym (Less)

Dessutom borde han inte äta det om jag samtidigt ska behöva stå ut med hans gnäll över sin vikt.

Jag köpte tex en låda med portionsförpackade kex som barnen skulle ta med sig. Han tömde hela boxen utan att ens säga till, det upptäckte jag först när vi skulle ha det.

• Anonym (U)

Ni får handla mer. Punkt.

• Anonym (Less)
    Anonym (U) skrev 2022-11-16 07:07:15 följande:

Ni får handla mer. Punkt.

Vi har gott om saker att äta, finns ingen anledning att ta barnens. Han kan köpa samma till sig själv om han absolut måste.

• Anonym (U)
    Anonym (Less) skrev 2022-11-16 07:11:14 följande:

Vi har gott om saker att äta, finns ingen anledning att ta barnens. Han kan köpa samma till sig själv om han absolut måste.

Ni får handla mer av det som funkar till barnen.
  • Anonym (Less)

När han åt upp det JAG preppat för barnen stod han och väntade på sin pizza i ugnen... Det finns inga andra ursäkter för hans beteende annat än att han är glupsk.

• Anonym (ööö)

Han har uppenbarligen ett problem runt ätande. Du skriver att han har övervikt så det hänger väl ihop med hans ätande.

Det blir som en som har alkoholproblem och nallar på spriten, fast man lovat att bara dricka på helgen (typ). I detta fall blir det snarast skrattretande eftersom det gäller barnens mellanmål (känns som en löjlig grej men det blir ju ett problem), det drabbar andra och när det gör det, då är problemet ännu värre än att det bara drabbar en själv. 

Om du inte tycker att han har problem med ätandet finns det bara en annan orsak: att han helt enkelt är så ego att han skiter i om barnen får mellanmål eller inte! Men du vet ju bättre än vi, om han är en fullblodsegoist eller inte. Det låter mer som att han har ett verkligt problem. 

Om det är det första så skulle jag kräva att han tar hjälp av vården för sitt beteende och för sina viktproblem. 
    Annars får man hitta på andra strategier. Någon har skrivit att köp hem mera då - ja det kan vara en lösning, om man har råd, om han inte bara då äter ännu mer utan låter barnens grejer vara. 
    En annan lösning är att han får handla till sitt småätande själv. Då får du helt enkelt gömma undan/låsa in det barnen ska ha så att han inte kommer åt det. Tragiskt ja, men kanske enda sättet att få honom att fatta. 

• Anonym (U)
    Anonym (Less) skrev 2022-11-16 07:15:43 följande:

När han åt upp det JAG preppat för barnen stod han och väntade på sin pizza i ugnen... Det finns inga andra ursäkter för hans beteende annat än att han är glupsk.

Det spelar ingen roll hur du vinklar detta. Ska ni stanna tillsammans är det ökad inhandling av främst det som funkar till barnen som gäller.
  • Anonym (Less)
    Anonym (U) skrev 2022-11-16 07:20:05 följande:
    Det spelar ingen roll hur du vinklar detta. Ska ni stanna tillsammans är det ökad inhandling av främst det som funkar till barnen som gäller.

Han äter ju sitt OCH barnens. Finns inget som hindrar honom från att köpa samma saker till sig själv, men han gör inte det "för han ska inte ha sånt", men sen tar han deras ändå.

Hur kan man försvara att han åt upp det som uppenbart var förberett till barnens skoldag?

Svar på tråden Han äter upp allt!