• Anonym (XxX)

Borderline..fly?

Träffar en tjej som jag misstänker har borderline. Ska jag undvika henne som pesten?

• Svar på tråden Borderline..fly?
  • Anonym (XxX)
    Tukt skrev 2022-11-17 06:57:40 följande:

Nej, men en viss flyktberedskap. Sedan är det ofta avgörande, hur personen själv hanterar en eventuell diagnos. Förtränger den, eller jobbar med den medvetet och medicinerar det om det behövs.
    Sedan är det bra reflektera över sig själv och varför man dras till den typen av person.

Jag vet varför jag dras till henne men hon är instabil.
  • Anonym (XxX)

Vi var inte överens om något och hon fick för sig att jag skulle överge henne. Då tog hon in en tredje part och hittade på lögner om mig. Som tur var hände ingenting men man undrar om hon kommer att göra det igen och om det kan bli ännu värre...

• Anonym (XxX)
    Anonym (D) skrev 2022-11-17 10:44:50 följande:
    Om hon inte är stabil och får/har fått behandling skulle jag välja att lämna i ett tidigt stadium. 

Jag känner två med diagnosen borderline/instabilt personlighetssyndrom och en av dem lever ett helt vanligt liv efter medicinering och behandling och beter sig som en helt vanlig individ. Den andra har inte fått behandling och hennes liv är ett ständigt kaos just i relationer till andra. Mycket kärleksfull och snäll, men kan vända på en tioöring och bli djävulsk. 
    Nja, det är en känslig fråga att ställa om de får hjälp eller behandling. Det tar säkert flera år innan hon får hjälp. Ska jag säga åt henne att vi kommer inte att vara ihop och att hon måste först få hjälp för sina problem?
  • Anonym (XxX)

Skulle det göra någon skillnad om hon var bipolär?

• Anonym (XxX)

Trots att jag dras starkt till henne så är jag inte säker på att jag vill leka psykolog hela tiden. Jag är usel på kommunikation och orkar inte med jobbiga typer. Nu vet jag inte om hon är en bra person i grund och botten  men med tanke på att hon kan inte kommunicera själv vad det är som är fel med henne så är det nog bästa att dra vidare.

• Anonym (XxX)
    Anonym (Kvinna ...) skrev 2022-11-19 17:54:22 följande:
    Vi har helt klart ganska olika uppfattningar och erfarenheter av denna diagnos, men väldigt mycket tycker vi lika om också.

I mitt fall gällde självskadebeteendet för mycket alkohol som självmedicinering. Jag var även (är tyvärr fortfarande) impulsstyrd vilket har påverkat relationer då jag har svårt att inte vara alltför generös mot partner och vänner utan att bry mig om konsekvenser av en sämre ekonomi.

Jag har aldrig lämnat en relation så visst kan man tro att det inte varit äkta kärlek, men även där anser jag att det är tvärtom. Borderline människor känner mycket MYCKET mer av alla känslor än "normal störda". Jag ser ganska bra ut (fått höra det i hela mitt liv både av män och kvinnor), men jag är svårflirtad och har inte haft många pojkvänner.

Trygghet är väldigt viktigt så där håller jag verkligen med dig. Nu har jag tyvärr förlorat min stora kärlek nyligen, vi kommer aldrig mer kunna leva tillsammans vilket jag kommer sörja i resten av mitt liv och därav leva ensam från nu. 

Till ts: Jag tycker du kan fortsätta träffa henne om du känner att relationen är nu så du inte riktigt har bestämt dig än. Men var uppmärksam på red flags.
    Jag vet inte.. förtroendet har skadats rejält av hennes beteende, även om hon är ledsen att jag pratar inte med henne nu. Det viktigaste är väl att kunna känna trygghet utan att behöva vara på sin vakt hela tiden..
Svar på tråden Borderline..fly?