• Anonym (XxX)

Borderline..fly?

Träffar en tjej som jag misstänker har borderline. Ska jag undvika henne som pesten?

• Svar på tråden Borderline..fly?
  • Anonym (ppp)
    Anonym (XxX) skrev 2022-11-17 06:54:49 följande:
    Borderline..fly?

Träffar en tjej som jag misstänker har borderline. Ska jag undvika henne som pesten?

Det avgör du själv. Du skriver typ ingenting och förväntar dig att få vettiga svar? Det finns folk med borderline som med rätt behandling funkar bra. 
  • Tukt

Nej, men en viss flyktberedskap. Sedan är det ofta avgörande, hur personen själv hanterar en eventuell diagnos. Förtränger den, eller jobbar med den medvetet och medicinerar det om det behövs.
    Sedan är det bra reflektera över sig själv och varför man dras till den typen av person.

• Anonym (XxX)
    Tukt skrev 2022-11-17 06:57:40 följande:

Nej, men en viss flyktberedskap. Sedan är det ofta avgörande, hur personen själv hanterar en eventuell diagnos. Förtränger den, eller jobbar med den medvetet och medicinerar det om det behövs.
    Sedan är det bra reflektera över sig själv och varför man dras till den typen av person.

Jag vet varför jag dras till henne men hon är instabil.
  • Anonym (Beror på)

1. Borderline kan vara extremt olika från person till person, av 9 kriterier behöver du bara 5 vilket ger stor individualitet. Vilket gör det omöjligt att svara på en sånhär fråga med så lite information.

2. Borderline är en diagnos som kan tas bort helt, det behöver alltså inte påverka hela personens liv.

3. Borderline är stigmatiserad och har ett dåligt rykte, florerar mkt missförstånd etc.

4. Borderline förväxlas ofta med komplex posttraumatisk stress, ibland med autism etc. Även anknytningsmönster av det svårare slaget kan förväxlas skulle jag säga.

5. Hur man fungerar med borderline är beroende av sin egen självinsikt och vad man gör för att jobba med sig själv. Som anhörig kan det krävas en hel del men det kan också vara otroligt fin relation. Tänk som att personens känslor är extra starka, även älskar extra hårt.. Vill du ha en extremt intim relation där du är berädd att släppa in och att sätta dig in i en annan människa, så kan det funka och vara tom otroligt fin o ovanligt djup kärlek. Men kan bli ett helvete för er båda om ni inte jobbar på det aktivt o om den m diagnos inte behandlar sig.

Ps. Jag har inte sj borderline men är lite insatt.

• Ischai

Borderline eller inte. Om du finner personen instabil så räcker väl det för att du ska fatta ett beslut.

• Anonym (XxX)

Vi var inte överens om något och hon fick för sig att jag skulle överge henne. Då tog hon in en tredje part och hittade på lögner om mig. Som tur var hände ingenting men man undrar om hon kommer att göra det igen och om det kan bli ännu värre...

• Anonym (bpdtjej)

Grejen med de flesta borderlinepersoner är att de får en favoritperson. Som barn kan det vara en förälder eller vän men som vuxen är det oftast den man är kär i och tillsammans med. Av erfarenhet kan jag säga att denna favoritpersonen kan man göra vad som helst för. Den blir ens lycka och ens värld. Så att bli tillsammans med någon med borderline kan bli ett stort ansvar eftersom dennes mående är i dina händer till stor del. Allt är perfekt när ni vill samma sak och är sams. Allt kan vara ett helvetet om det blir bråk eller missförstånd eller ännu värre tar slut. Du vet nog bäst själv om du vill bli denna tjejs favoritperson eller inte. 

• Anonym (tmnj)

Hoppas hon flyr ifrån dig först. Hon förtjänar någon intelligent som inte dömer utifrån vad en okunnig person tror

• Vargaflickan
    Anonym (XxX) skrev 2022-11-17 10:05:05 följande:

Vi var inte överens om något och hon fick för sig att jag skulle överge henne. Då tog hon in en tredje part och hittade på lögner om mig. Som tur var hände ingenting men man undrar om hon kommer att göra det igen och om det kan bli ännu värre...

Spring så fort du kan och se dig aldrig om mer! Det där kommer definitivt upprepas och bli mycket värre om er relation blir djupare...
Svar på tråden Borderline..fly?