Inlägg från: Anonym (@) |Visa alla inlägg
  • Anonym (@)

Borderline..fly?

Anonym (XxX) skrev 2022-11-17 10:05:05 följande:

Vi var inte överens om något och hon fick för sig att jag skulle överge henne. Då tog hon in en tredje part och hittade på lögner om mig. Som tur var hände ingenting men man undrar om hon kommer att göra det igen och om det kan bli ännu värre...

Jag håller med andra om att det där beteendet verkligen är en varningsflagg. En person som sprider lögner om sin partner för att hen och partnern inte var överens i en viss fråga, är ingen man vill bygga en relation med.

Gällande borderline, så skulle jag möjligtvis kunna ha en relation med någon med borderline som hade självinsikt och tog emot behandling. Annars, absolut inte. Nu vet du ju dock inte om din flickvän har borderline eller inte.
  • Anonym (@)
    Anonym (Spring) skrev 2022-11-19 09:22:49 följande:

Spring så fort du kan och blockera överallt. De flesta med psykisk ohälsa fungerar i relationer just borderline är ett undantag diagnosen handlar om att ha problem med relationer att psykiskt misshandla sin partner ingår i diagnoskriterierna. 

Att psykiskt misshandla sin partner ingår inte i diagnoskriterierna för borderline. Däremot stämmer det att de flesta med borderline har svårt med nära relationer.
  • Anonym (@)
    Anonym (Spring) skrev 2022-11-19 10:24:42 följande:
    Tyvärr gör de det men det är såklart inte formulerat på det sättet. De med borderline är konstant rädda för att bli övergivna, känner inte lagom mycket och utmålar andra som änglar eller djävlar detta i en relation blir till misshandel som kan ta sig i olika uttryck exempelvis genom att hota med att ta livet av sig om partnern inte gör som man vill, kontrollera partnerns minsta rörelse och bryta ihop om partnern är fem minuter sen från jobbet. 
    De beteenden du beskriver är vanliga vid borderline, men det blir fortfarande fel att hävda att psykisk partnermisshandel är ett diagnoskriterium för borderline.
  • Anonym (@)
    Zachariasmanta skrev 2022-11-19 16:15:07 följande:

Det är sant att det inte är ett officiellt kriterium, men däremot är psykisk misshandel en direkt konsekvens. Iaf det jag misstänker iom att den enorma rädslan att bli övergiven tar över och ALLT blir ens partners fel och den med borderline känner sig berättigad att skälla och göra alla möjliga sjuka saker just för att dennes partner har "behandlat den med borderline illa", fast det kan gälla helt vardagliga saker. 

Tyvärr är det så att partnern till någon med borderline lär sig inlärd hjälplöshet. Ett helt fruktansvärt tillstånd.

Psykisk misshandel går ju inte att definiera lika tydligt som fysisk misshandel. Så enklare att definiera det som stormiga relationer.

Jag förnekar inte att de symtom som många med borderline har ofta leder till partnermisshandel, men det ändrar inte det faktum att psykisk partnermisshandel inte är ett diagnoskriterium. Man måste också komma ihåg att det finns personer med borderline som INTE misshandlar sin partner. Det finns också personer med borderline som inte ens har en partner och då blir det "kriteriet" inte ens applicerbart. Ni verkar vara några i tråden som tycker att det är rätt och riktigt att kalla psykisk partnermisshandel för ett diagnoskriterium vid borderline. Jag tycker inte det. Jag vet inte vad vi vinner på att dividera om detta fram och tillbaka.
  • Anonym (@)
    Anonym (Spring) skrev 2022-11-19 22:28:11 följande:
    Att hota med att ta livet av sig som partnern lämnar är psykisk misshandel. 
    Något annat har jag väl aldrig sagt? Men att hota med självmord är inte heller ett diagnoskriterium vid borderline. Håll isär diagnoskriterier och vanliga beteenden.
  • Anonym (@)
    daytim3soapop3ra skrev 2022-11-21 17:40:05 följande:

Sen är det väldigt vanligt med NPD tillsammans med BPD och den sidan är definitivt inte charmig för den andra. När min kille gjorde slut blev jag så fruktansvärt kränkt att jag fångade in honom igen för att sedan efter en månad ge honom ett slut han aldrig glömmer. Är du redo för ett sådant risktagande?

Har du BPD och NPD?
  • Anonym (@)
    daytim3soapop3ra skrev 2022-11-21 21:50:28 följande:
    En god 40%-ig chans till det enl. Randi Kreger.
    Men du är inte diagnosticerad med något av det?

Hur kom det sig att du blev så kränkt när din kille gjorde slut?
Svar på tråden Borderline..fly?