• Thu 17 Nov 2022 17:02
    2567 visningar
    11 svar
    11
    2567

    Fråga om frånvaro på skolan

    Fick reda på idag att min dotter som går på högstadiet att hi


    Hon har 13,5 % frånvaro nu på höstterminen.
    Från augusti till nu i nov.

    Så min  fråga är hur många timmar går man per termin.
    Hur räknar man ut detta???
  • Svar på tråden Fråga om frånvaro på skolan
  • Thu 17 Nov 2022 18:48
    #1

    Vet inte, men om du tänker i dagar är ju en halv normal skoldag i veckan 10%. Så det handlar ju om mer än så.

  • Thu 17 Nov 2022 18:59
    #2

    De räknar på den tid som varit nu, alltså från aug-nov. Det är väl bara att be om att få se frånvarorapporteringen så ser du när hon har varit borta. Lite mer än var tionde timme kan man säga, i snitt.

  • Thu 17 Nov 2022 20:18
    #3

    Det har gått ungefär 60 dagar sedan sommarlovet, så ca 8 dagars frånvaro sedan dess.

  • Thu 17 Nov 2022 20:50
    #4

    Min son i årskurs 8 har 11 dagars frånvaro (egentligen 14 men 3 inföll på prao och anmäldes då enbart till stället han praoade på) och 8 enstaka lektioner.

    jag gissar att han ligger klart högre än din dotters procent.

    Han har varit sjuk mycket helt enkelt samt att han har haft en del läkartider och ett antal tandläkartider (de håller på att starta upp tandreglering) Det drar fort iväg om de blir sjuka ofta.

  • Thu 17 Nov 2022 21:02
    #5

    Var tvungen att räkna på lillasyster i årskurs 6. Hon har 16 hela dagar och 10 enstaka timmar. Även hon har varit sjuk mycket och dessutom råkat ut för en olycka som genererat massor av tandäkartider där hon dessutom behövt lugnade och då inte kunnat vara i skolan.

    De två äldre på gymnasiet har däremot hållit sig helt friska. Den yngre har 2 % frånvaro. Han har varit hos tandläkaren en gång och det är det. Den äldre är över 18 så jag får inga rapporter men där är det nog någon procent mer då det är rätt intensivt tandreglerande nu. Kanske missat 5 lektioner totalt. 


    Skolan säger att de ska utreda frånvaro över 10 % men vi har inte hört något om någon av barnen i grundskolan. Lite konstigt kan jag tycka med tanke på hur mycket de lyckats vara dyngförkylda. De är liksom friska 2-3 veckor och sen sjuka 1 och så snurrar det på. 

  • Thu 17 Nov 2022 21:28
    #6

    Ellie
    Du kan ha rätt.
    Med 8 dagar om jag har räknat rätt. När hon har varit hemma.
    Sedan har jag för mig att hon hade ont i magen pga mensvärk.

  • Thu 17 Nov 2022 23:09
    #7

    Om man har frånvaro på 20% när terminen är slut har man varit borta en dag i veckan. Tänk dig själv en kollega med det snittet. 

  • Thu 17 Nov 2022 23:27
    #8

    Det finns inget allmän giltigt antal timmar per termin. Det finns bara per ämne och sammanlagd. Skolorna får ju fördela det på olika årskurser, så det går inte att säga generellt att en termin har si och så många timmar.

    Det du kan göra är att titta på din dotters schema och kolla hur många lektioner hon har i veckan och räknar gånger hur många veckor som har gått sen sommarlovet. Och sen tar du 13,5 % från resultatet. 

    Själv kan jag tycka att ett procenttal säger mer....

  • Thu 17 Nov 2022 23:35
    #9
    Dethärärmittnamn skrev 2022-11-17 23:09:14 följande:

    Om man har frånvaro på 20% när terminen är slut har man varit borta en dag i veckan. Tänk dig själv en kollega med det snittet. 


    På gymnasiet var jag en av tre med mindre än drygt 80% frånvaro.
    :)
  • Fri 18 Nov 2022 00:15
    #10
    Xlr8 skrev 2022-11-17 23:35:54 följande:
    På gymnasiet var jag en av tre med mindre än drygt 80% frånvaro.
    :)
    Gick du Individuella Drogprogrammet?
  • Fri 18 Nov 2022 14:22
    #11
    Tow2Mater skrev 2022-11-18 00:15:56 följande:
    Gick du Individuella Drogprogrammet?
    Nej märkligt nog var intagnings poängen tämligen hög, fem gånger högre än för natur och teknik det året. Fattar dock ej varför ingen tog det seriöst. Men dom satt hemma och spelade wow.
    Jag var den enda anledningen att någon fick slut betyg i klassen.
Svar på tråden Fråga om frånvaro på skolan