• Tow2Mater

Internationella mansdagen idag

Det är de kulturella kraven, förväntningarna, påbuden och förbuden kring hurudan en man ska vara som upplevs som problematiska för många.

Mansdagen är ett sätt att uppmärksamma problematiken kring mannens sociala roll i en tid då normerna omprövats drastiskt.

Helping Men and Boys är årets tema.

Uppmärksammas detta ens i svensk media idag? Iallafall svenska Yle har en artikel idag (vilket texten ovan kommer ifrån):
    svenska.yle.fi/a/7-10023129

• Svar på tråden Internationella mansdagen idag
  • Tow2Mater
    Anonym (Ubåt) skrev 2025-03-08 16:38:49 följande:

Det gör du inte alls.
    Du använder länken för att berätta hur synd det är om män. Hyllningarna männen fick på mansdagen var inte tillräckligt. 

Skulle du hylla kvinnor på kvinnodagen (som sig bör) så skulle du starta en tråd om det. Inte placera män i offer-facket.

Förkastligt.

Nej jag vill inte starta en ny tråd om kvinnodagen. Jag vill skriva i denna.

Mansdagen har inte varit ännu så du har helt fel. Men jag ser fram emot den :)
  • Anonym (Ubåt)
    Tow2Mater skrev 2025-03-08 16:41:35 följande:
    Nej jag vill inte starta en ny tråd om kvinnodagen. Jag vill skriva i denna.

Mansdagen har inte varit ännu så du har helt fel. Men jag ser fram emot den :)
    Varför hyllar du inte kvinnor?
  • Tow2Mater
    Anonym (Ubåt) skrev 2025-03-08 16:46:10 följande:
    Varför hyllar du inte kvinnor?
    Jag lyfte stödet som ges i Expressen idag :)

Och jag kan dela en europeisk nyhet om ett förslag som ger ökat stöd för kvinnor om det skulle bli lag i slutat av året; att inneha bilder på en muslimsk kvinna utan hijab bör göras till ett brott säger ett förslag i UK idag, det kan komma att likställas med att inneha eller producera bilder på sexuella övergrepp mot barn. Mer i linken nedan.

www.dailymail.co.uk/news/article-14461483/Possessing-photos-Muslim-woman-without-hijab-criminal-offence-MPs-say.html
  • Anonym (Ubåt)
    Tow2Mater skrev 2025-03-08 16:59:16 följande:
    Jag lyfte stödet som ges i Expressen idag :)

Och jag kan dela en europeisk nyhet om ett förslag som ger ökat stöd för kvinnor om det skulle bli lag i slutat av året; att inneha bilder på en muslimsk kvinna utan hijab bör göras till ett brott säger ett förslag i UK idag, det kan komma att likställas med att inneha eller producera bilder på sexuella övergrepp mot barn. Mer i linken nedan.

www.dailymail.co.uk/news/article-14461483/Possessing-photos-Muslim-woman-without-hijab-criminal-offence-MPs-say.html
    Du använder kvinnodagen för att framställa män som offer.
    Det är inte en hyllning. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Ubåt) skrev 2025-03-08 17:07:16 följande:
    Du använder kvinnodagen för att framställa män som offer.
    Det är inte en hyllning. 
    Jag vet du tycker män är offer.
  • Anonym (inget hopp)
    Tow2Mater skrev 2025-03-08 15:38:22 följande:
    Tjejvasan kommer väl vinnas av en transa.
    och ni undrar varför ingen publicerar en lång lista på bra män...
  • Anonym (Ubåt)
    Tow2Mater skrev 2025-03-08 17:11:28 följande:
    Jag vet du tycker män är offer.
    Det tycker jag inte. Har något emot att män hela tiden ska framställas som offer på olika sätt. Typ det du gör.
  • Anonym (Ubåt)

Mansdagen skulle vara helt ointressant för vissa män om man nu inte kan använda den för att få män att framstå som offer.

• Tow2Mater
    Anonym (Ubåt) skrev 2025-03-08 17:16:04 följande:
    Det tycker jag inte. Har något emot att män hela tiden ska framställas som offer på olika sätt. Typ det du gör.
    Det gör jag inte.
  • Anonym (Ubåt)
    Tow2Mater skrev 2025-03-08 17:19:08 följande:
    Det gör jag inte.

Hela tråden är en klagan på att du inte anser att män blir tillräckligt hyllade och att hyllningarna som finns inte duger för dig. Du porträtterar då män som offer.

Svar på tråden Internationella mansdagen idag