• Tow2Mater

Internationella mansdagen idag

Det är de kulturella kraven, förväntningarna, påbuden och förbuden kring hurudan en man ska vara som upplevs som problematiska för många.

Mansdagen är ett sätt att uppmärksamma problematiken kring mannens sociala roll i en tid då normerna omprövats drastiskt.

Helping Men and Boys är årets tema.

Uppmärksammas detta ens i svensk media idag? Iallafall svenska Yle har en artikel idag (vilket texten ovan kommer ifrån):
    svenska.yle.fi/a/7-10023129

• Svar på tråden Internationella mansdagen idag
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Slutar dåligt) skrev 2024-11-20 00:27:51 följande:
    Källa på att det inte blir bombhot? Tror du att jag sparar källor ifall någon ifrågasätter mig? Vill du ha källa på det? Nej. varsågod att avfärda eller ej, eller sök själv.
    Tror inte ett dyft på det du säger.

Och om det skulle va sant, varför skulle det hindra dig om du verkligen brinner för det?
    Kvinnor världen över blir våldtagna mitt i folkmassan under en kvinnorättsdemonstration. Kvinnor blir hotade och mördade och misshandlade. Ändå fortsätter de att stå upp för sina rättigheter. Om det inte hindrar dem, varför ska ett bombhot hindra dig? 
  • Anonym (Slutar dåligt)
    Anonym (Jadu) skrev 2024-11-20 00:33:47 följande:
    Tror inte ett dyft på det du säger.

Och om det skulle va sant, varför skulle det hindra dig om du verkligen brinner för det?
    Kvinnor världen över blir våldtagna mitt i folkmassan under en kvinnorättsdemonstration. Kvinnor blir hotade och mördade och misshandlade. Ändå fortsätter de att stå upp för sina rättigheter. Om det inte hindrar dem, varför ska ett bombhot hindra dig? 
    Källa på det?
  • Anonym (Dessa män)

Tidningarna skriver ju om män och deras aktiviteter dagligen. Är det inte presidenter som utser misstänkta pedofiler till ministrar så är det män som våldtar, bombar och skjuter, eller invaderar andras länder eller dödar oskyldiga. 

Visst kan vi hylla männen, själv vill de tydligen bara förstöra. 

• Postman

Har inte sett en rad om det, inte hört nåt heller. Det är fascinerande. 

• Anonym (Dessa män)
    Postman skrev 2024-11-20 07:16:20 följande:

Har inte sett en rad om det, inte hört nåt heller. Det är fascinerande. 

Håller med, varför bryr sig män inte om andra män på ett mer övergripande plan?

Män håller gärna varandra om ryggen när det kommer till deras nätverk och kompisgäng, men alla de andra männen, de som mår dåligt, är ensamma osv. Vilka män bryr sig om dessa och för deras talan? 
  • Postman
    Anonym (Dessa män) skrev 2024-11-20 09:21:42 följande:

Män håller gärna varandra om ryggen när det kommer till deras nätverk och kompisgäng, men alla de andra männen, de som mår dåligt, är ensamma osv. Vilka män bryr sig om dessa och för deras talan? 
    Njae det var inte frågeställningen. Det får du ta i en annan tråd. 
  • Tecum
    Anonym (Dessa män) skrev 2024-11-20 09:21:42 följande:

Om jag skriver något stöttande om ensamma män som mår dåligt får jag höra att jag är en misogyn kvinnohatare som står bakom incels...

"Jadu" skrev: Eller tas rimliga saker upp såsom mäns psykiska ohälsa, machokultur, påtvingade könsroller?"

Sånt behöver diskuteras, konflikten mellan en växande machokultur och kravet på att män ska var jämställda och visa känslor. Och varför tar så många män livet av sig om vi nu lever i en värld som gynnar män? Varför har ensamma män kortare livslängd och mår sämre efter en skilsmässa än vad kvinnor gör?
  • Anonym (Jadu)
    Tecum skrev 2024-11-20 18:27:44 följande:
    Om jag skriver något stöttande om ensamma män som mår dåligt får jag höra att jag är en misogyn kvinnohatare som står bakom incels...

"Jadu" skrev: Eller tas rimliga saker upp såsom mäns psykiska ohälsa, machokultur, påtvingade könsroller?"

Sånt behöver diskuteras, konflikten mellan en växande machokultur och kravet på att män ska var jämställda och visa känslor. Och varför tar så många män livet av sig om vi nu lever i en värld som gynnar män? Varför har ensamma män kortare livslängd och mår sämre efter en skilsmässa än vad kvinnor gör?
    Tror du inte att kvinnor, hbtq-personer, urfolk har fått stöta på motstånd när de för sin talan? Det är en ganska svag ursäkt till att inte engagera sig i saker, att vissa inte kommer hålla med dig.

"Varför har ensamma män kortare livslängd och mår sämre efter än skilsmässa än vad kvinnor gör?" Det är lite intressant. För kvinnor är det precis tvärtom. Kvinnor mår sämre och har kortare livslängd när de är gifta. Vad tror du att det sammanträffandet beror på? 

Det är inte lätt att vara man heller. Men hade önskat att män stannade upp någon minut och reflekterade varför saker är som de är. Vad kan vi själva ta ansvar över? Vad är kvinnornas fel? Vad är patriarkatets fel?
  • Tecum
    Anonym (Jadu) skrev 2024-11-20 19:38:58 följande:
    Tror du inte att kvinnor, hbtq-personer, urfolk har fått stöta på motstånd när de för sin talan? Det är en ganska svag ursäkt till att inte engagera sig i saker, att vissa inte kommer hålla med dig.

"Varför har ensamma män kortare livslängd och mår sämre efter än skilsmässa än vad kvinnor gör?" Det är lite intressant. För kvinnor är det precis tvärtom. Kvinnor mår sämre och har kortare livslängd när de är gifta. Vad tror du att det sammanträffandet beror på? 

Det är inte lätt att vara man heller. Men hade önskat att män stannade upp någon minut och reflekterade varför saker är som de är. Vad kan vi själva ta ansvar över? Vad är kvinnornas fel? Vad är patriarkatets fel?
    Varför letar du fel, varför måste allt vara mäns eller kvinnors fel? Jag tror att det ständiga dömandet och felsökandet är ett skäl till dåligt mående hos bägge kön.

Brist på kommunikation är en annan orsak och det är i så fall bägge könens "fel" men kan också bero på bristande verktyg och förmåga som grundlagts på ett tidigt stadium. Men har svårt att prata om känsliga saker och sätta ord på sitt mående. 
Svar på tråden Internationella mansdagen idag