• EpicF

Ta hål i öronen på en 1-åring?

Gullvivor skrev 2022-11-20 23:01:23 följande:
    För att ena relationen är tillåten medan andra relationen är otillåten och därmed omoralisk. Enligt mig ska man vara gift och därför tycker inte jag att det är något dåligt att det finns länder där detta är olagligt, tvärtom är det positivt att dessa värderingar fortfarande existerar trots allt omoraliskt som finns i världen idag samt hur man normaliserat sedeslöshet. Hur detta nu har med hål i öronen att göra..
    Och ändå så går du emot vad du själv tycker..... Dubbelmoral kallas det. 
  • EpicF
    Gullvivor skrev 2022-11-21 08:26:39 följande:
    Jag tror inte det riktigt handlar om att spädbarn inte bör ha hål i öronen, utan att hål i öronen öht inte verkar speciellt vanligt bland svenskar. Någon jämförde med silikonbröst och fillers, har man den synen på hål i öronen så förstår jag att man inte tycker det är okej.

Du missade att mitt första barn var relativt nyfödd när hon fick hålen, det är ju just därför jag skapat tråden - eftersom jag skjutit upp det denna gång och är orolig för att det är en dålig ålder, då första barnets ålder egentligen var perfekt. Ingen reagerade, inte BVC heller. Tror de är rätt vana vid sånt. 

Dessutom håller jag ju inte med om smärtan men där kan det ju handla om tjockleken på örsnibbarna som tagits upp tidigare, vem vet.
    Nej, att ta hål i öronen småbarn är inte vanligt i Sverige. Att ta hål i öronen som tonåring är däremot vanligare. 

Du har ingen aning om hur mycket smärta ditt barn känner vid håltagning. Och dessutom vet du heller inte om ditt barn vill ha hål i öronen. 

Varför inte vänta tills hon kan bestämma själv? 
  • EpicF
    Gullvivor skrev 2022-11-21 20:33:28 följande:
    Skillnaden är att jag är vuxen och bestämmer över min kropp, jag tycker inte barn själva ska få bestämma helt och hållet över sig själva utan i slutändan är det föräldern som bestämmer. 

Som jag skrivit innan så är det en skitsak för mig egentligen, med andra ord kan jag låta bli också eftersom det inte är jätteviktigt. Och med tanke på att det fortfarande känns tveksamt så kommer jag nog som sagt vänta och inte göra det nu. 
    Alla människor bestämmer över sin egna kropp! Och ja, även barn ska få bestämma över sin egna kropp. Finns en anledning ing varför små barn lär sig begreppet "stopp min kropp". 

Har din 1-åriga dotter sagt att hon vill ta hål i öronen? 

Sa din äldsta dotter att hon ville ha hål I öronen som nyfödd?

Om inte, har du faktiskt begått ett övergrepp mot din äldsta och är på väg att göra det mot din yngsta. Att du inte fattar det själv är en god grund för en orosanmälan. 
  • EpicF
    Gullvivor skrev 2022-11-22 07:38:09 följande:
    Det är ju du som är obildad. 
    Läs på om jihadism och vad det är innan du kallar andra för jihadister.
    Du pratar bla om att barn inte får bestämma över sin egen kropp. Bara där tillsammans med allt annat idiotiskt du sagt i tråden visar hur obildad du är. 
  • EpicF
    Anonym (Zuli) skrev 2022-11-23 00:25:46 följande:

Jag har inte orkat läsa mer än dom första sidorna i tråden så du har kanske redan gjort hål i öronen på din dotter, eller inte. 

Jag fick hål i öronen som ganska exakt 1 år gammal och min mamma sa att det aldrig var något problem. Några år senare fick jag en allergisk reaktion för vi blev lurade att köpa örhängen som var av fejkguld utomlands. Jag tål bara äkta guld. Så var noga med att kolla så det är rent guld i örhängena och välj sån modell med en platt skruv baktill så de ligger bekvämt och inte går att dra ur och svälja. Själv har jag alltid bara varit tacksam för att jag fick hålen så tidigt. Jag har inget som helst minne av håltagningen och var alltid så stolt över mina fina örhängen som barn. 

Sen fick jag själv en dotter som jag tog hål på som bara två månader gammal. Det gick jättebra. Beställde äkta guldörhängen med platt skruv baktill i förväg som är anpassade för småbarns öron. Finns på utländska hemsidor. Jag köpte även en antiseptisk spray som bara var att spreja morgon och kväll på hålen i nån vecka efteråt. Det blev aldrig nått problem och eftersom hon var så liten så märkte hon inte ens av örhängena. 

Varför gjorde du det? Hade din dotter givit sitt samtycke till det? Gav du samtycke till din mamma?
  • EpicF

Anonym (Zuli): Tekniskt sätt så är det olagligt eftersom du begår ett övergrepp på din dotters kropp. 

Finns en anledning varför det tydligt lärs ut "stopp min kropp". 

Egentligen så är det grund till orosanmälan pga omsorgssvikt när man gör hål i öronen på sina små spädbarn då man faktiskt begår ett övergrepp. 

• EpicF

Anonym (Zuli): Stopp min kropp-begrepper handlar inte enbart om sexuella övergrepp utan att man själv bestämmer över sin egen kropp. Med allti ifrån att få en kram till att faktiskt ta hål i öronen eller andra onödiga ingrepp. 

• EpicF
    Gullvivor skrev 2022-11-23 07:19:32 följande:
    Det är ju så, barn vill ha örhängen men många föräldrar verkar se det som en stor sak och jämför det med andra piercingar och tatueringarna. Stackarna kan vilja ha örhängen redan i förskoleålder men får vänta tills de fyller 12. 
    Vid 12 år är man mogen nog att kunna ta hand om hålen med hygien etc. Och man är dessutom medveten om vad det innebär. Det är man inte som förskolebarn. 

Och nej, alla barn vill inte ha hål i öronen, så det finns noll anledning att ta det när de är små och inte kan samtycke till det. 
  • EpicF
    mari123 skrev 2022-11-24 06:42:11 följande:

Om man går till ett SERIÖST företag som man litar på så är det sannolikt ingen fara! Kanske finns omdömen på nätet? 

Man väntar tills barnet själv önskar art ta hål i öronen. 
  • EpicF
    Gullvivor skrev 2022-11-25 00:24:24 följande:
    Problemet är väl snarare många kvinnors behov av att efterlikna män istället för att förstå att könen är olika och att det därmed är fullt rimligt att reglerna skiljer sig åt beroende på kön. 
    Det mest korrekta är att alla, människan, får klä signprecis som de vill oberoende av kön. 
  • EpicF
    Gullvivor skrev 2022-11-28 20:03:23 följande:
    Jag gör, precis som min religion, skillnad mellan att vara homosexuell och att leva ut den. Bara för att man är emot utlevd homosexualitet så innebär det inte att man är emot individen. Det måste snarare vara jättestarkt att vara homosexuell men inte leva ut det, tänk så många belöningar man får av Gud! 

Du får väl känna så, men själv förstår jag mig inte på sådana resonemang som jag upplever är ett väldigt arrogant sätt att se på det.
    Jag undrar vad det är för fel med att älska en person och stå för det utåt? Har Gud emot kärleken mellan de två människorna? 
  • EpicF
    molly50 skrev 2022-11-28 20:22:21 följande:
    Men vad är det som är så fruktansvärt med att samkönade par lever ut sin kärlek öppet?
    Varför skulle det vara mer fel än att heteropar gör det?
    Om det finns en gud så borde han vilja att alla ska kunna visa sin kärlek öppet. Oavsett läggning.
    Nej, precis. Kärlek är kärlek oberoende av kön och ålder. Och man ska få leva ut det. 
  • EpicF
    Gullvivor skrev 2022-11-29 20:03:56 följande:
    Alltså skriv med respekt tack. 
    Och homosexuella behöver väl inte leva utan att få uppleva kärlek. Man kan väl gifta sig med motsatt kön ändå (t.ex homosexuell man och homosexuell kvinna) och få den typen av kärlek istället. 

Gud är god men det är synd att ni inte ser det. 
    Ehhh....va????? 

Varför ska en homosexuell man gifta sig med en homosexuell kvinna? 

Hela homosexuelliteten handlar om att man är förälskad, kär och tänder på samma kön som sig själv. Finns ingen kärlek i att man som homosexuell man ska gifta sig med en homosexuell kvinna. 

Ja, Gud må bara god men ni som "dyrkar" honom och äansr att man ska ändra på människan genom omskärelse av föehud (inte på medicinsk grund), ta hål i öronen, och förbjuda kärlek är inte goda. Hade Gud velat att ha de som ni har så hade vi födds utan förhud, med hål i öronen och inte haft förmågan att älska personer av samma kön. 
  • EpicF
    Gullvivor skrev 2022-11-29 20:19:55 följande:
    Det finns ju bara tre alternativ 

1. Leva i celibat, aldrig uppleva någon form av kärlek. Aldrig bli förälder. 

2. Välja livet istället för livet efter detta, och begå synd. 

3. Göra det bästa av situationen och gifta sig med någon av motsatt kön, som också är homosexuell. Uppleva en annan typ av kärlek och få familj. 

Hur är det ondska? 
    Och om man inte vill ha barn? Inte vill gå igenom IVF med en homosexuell man. Inte vill ligga med en honomsexuell man. Ska man då inte få lov att leva med den man älskar? 
  • EpicF
    Gullvivor skrev 2022-11-29 23:22:34 följande:
    Nej det är inte samma sak men det är väl bättre än ingenting, om man nu vill lyda Gud. 

Varför skulle jag inte begripa vad homosexualitet är? Tror du inte det förekommer att många homosexuella inte kommit ut ur garderoben och är gifta med motsatt kön? Särskilt i länder där detta är tabu, men trots det har de barn och lever familjeliv. Varför skulle det vara något konstigt bara för att jag skriver det nu? 

Det viktiga tycker jag är att ens partner vet om det, därför skrev jag homosexuell man med en homosexuell kvinna, så gifter de sig på samma villkor. Istället för att en homosexuell man gifter sig med en heterosexuell kvinna utan att hon vet om det och så fantiserar han om hennes pappa, typ. Eller att en homosexuell kvinna gifter sig med en heterosexuell man och kanske inte kan utföra sina äktenskapliga plikter och syndar på så sätt. Jag förstår dilemmat liksom, inga perfekta förutsättningar men det mesta går väl att lösa bara man har viljan att lyda Gud, även om det inte blir exakt som man själv önskat. 

Det viktiga är ju livet efter detta.
    Och Gud älskar människor som kämpar för att stå emot frestelser för hans skull.
    Många  homosexuella män som är gifta med heterosexuella kvinnor är i grunden bisexuella eller lever i förnekelse, pga av sådana som dig. 

Du vet vad bisexuell är? Attraherad till båda könen. 

Skulle du kunna ha sex med en person du inte attraheras? Gifta dig med en du inte attraheras av? Skaffa barn med en du inte attraheras av? Leva i ett kärlekslöst "förhållande"? Inte få leva ut din kärlek? 

Inte det.  Nej, varför ska då homosexuella tvingas göra det? 
  • EpicF

Gullvivor:  Du skriver att man bör sträva efter att lyda Gud och lägga sina egna behov åt sidan. Så varför lägger du inte ditt behov av att ta hål i öronen på din 1-åring och lyder Gud istället?

För nej, Gud har inte sagt att folk ska ha hål I öronen. Då hade kvinnor föds med det. 

Gullvivor skrev 2022-11-30 10:09:51 följande:
    Det har jag inte heller gjort, utan skrev ett allmänt inlägg som berör alla synder, även utlevd homosexualitet.  
    Det var länge sedan jag läste bibeln, koranen och katekesen men jag kan inte minnas att det står att Gud faktiskt förbjuder homosexualitet. Kan absolut ha missat det. 

Kan du visa var det står? 
  • EpicF

Ingen vet med säkerhet vad bibeln och Gud säger om homosexuellalitet, då det inte nämns med ord men att vi människor har tolkat att det är "förbjudet". 

• EpicF

Min morfar var präst, och hade absolut inget emot homosexualitet. Finns i våran släkt och accepteras av alla. Fanns även inom församlingen min morfar tillhörde och accepterades även där av alla. 

Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?