• Gullvivor

Ta hål i öronen på en 1-åring?

Har man inget vettigt att skriva så kan man låta bli att skriva överhuvudtaget i tråden. Tack. 

Min 1-åring har inga hål i öronen då jag skjutit upp det denna gång, men funderar på att ta tag i det nu men känner mig lite tveksam pga oro att det är en "dålig" ålder med tanke på risk för infektion, läker sämre osv. Alltså pga att barnet inte förstår och pillar/drar. Men kanske bara jag som fått för mig det? 

Finns det möjligtvis någon som tagit hål i öronen på sin 1-åring och kan berätta om ni tycker det är en bra eller dålig ålder? Har bara erfarenhet av spädbarn men inte just 1-åringar, så skulle uppskatta om någon här kanske ville berätta.

• Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?
  • Gullvivor
    Anonym (Skadad) skrev 2022-11-20 09:06:40 följande:

Att det inte finns körkort på barn. Föräldrar som använder sina barn som accessoarer grattis ni har vunnit pris som sämsta föräldrar som sätter era behov före, samt då barnen ej har rättigheter yttra sig om sin egen kropp. På min tid fanns det åldersgräns från 8 års ålder dock av en orsak när vi gjorde hos frisören, de som gör idag måste göra privat el så tillåts det hej vilt.  

Att vara en bra/dålig förälder har ingenting med hål i öronen att göra. Det har med så mycket annat att göra, men är man själv en dålig förälder så tror man nog att sådana här skitsaker som hål i öronen har stor betydelse.
  • Anonym (faktor)
    Gullvivor skrev 2022-11-20 09:53:37 följande:
    Att vara en bra/dålig förälder har ingenting med hål i öronen att göra. Det har med så mycket annat att göra, men är man själv en dålig förälder så tror man nog att sådana här skitsaker som hål i öronen har stor betydelse.
    Jag skulle säga att ingen påläst förälder idag skulle gå med på något ingrepp på deras barn som inte är medicinskt motiverat och nödvändigt.

Samtycke, har du hört talas om det begreppet? Vad betyder det för dig?

Hade det t.ex. varit okej om din 3-åring får tag i en håltagningspistol och ger dig några extra hål i öronen medan du sover tungt, för att hon tycker det är fint? Som du argumenterar får du svårt att förklara varför det inte skulle vara okej men jag tror ändå att du hade blivit en smula upprörd om det hände.
  • FuckGoggleAskMe

Följderna för barnet är att det gör ont och är stor risk att barnet själv eller något annat barn smutsar ner öronen och det blir infektion eller att de drar i örhänget och gör barnet illa. 

Följderna för mamman är att hon tycker det är gulligt att titta på ett litet barn med örhängen. 

Vilket är viktigare? Det är verkligen inte för barnets skull som det får hål i öronen, enbart för den egoistiska mammans skull. 

• Anonym (Blomman)
    Gullvivor skrev 2022-11-20 09:51:16 följande:
    Jag vänder inte något till min "fördel".. påtalar bara att om det här med nordiska örsnibbar stämmer så innebär det kanske att det gör betydligt mer ont att ta hål i dem med pistol än för andra som inte har lika tjocka. Då förstår jag reaktionen då man ju tycker det är bedrövligt att pierca barnens öron pga smärtan.
    Det där stämmer inte så det kan du lägga ner.  Det där påståendet har jag aldrig någonsin hört heller. Vår reaktion har ingenting med örsnibbens tjocklek att göra. Vi tycker verkligen inte att det är fel att pierca nordiska barn men ok med andra! 
    Det är fel att pierca barn oavsett nationalitet! 
  • Anonym (Hedvig)

Eh, klart det har betydelse för om man är en bra eller dålig förälder.

Om det nu är en sån skitsak kan du väl lika gärna låta barnet välja själv om hon vill ha hål i öronen eller inte? Varför skulle det vara så bråttom att göra nu när hon inte kan ta ställning till det? Du säger ju själv att det inte ens gör ont, så varför inte låta henne ta beslutet om örhängen själv?

• Anonym (Blomman)
    Varför vill du göra det? 
    Är det en skitsak att skrämma slag på barnet vid det tillfället, hålla fast barnet, låta barnet uppleva smärtan just då,  åsamka  smärta i flera dagar tills det är läkt, riskera problem under läkning?  
    En skitsak? På riktigt....tycker du det? 
  • Anonym (H)

En bra ålder är väl när barnet sitter still och fattar varför - tänker att det inte känns ok att hålla fast ett barn

• Gullvivor
    Anonym (Hedvig) skrev 2022-11-20 11:21:25 följande:

Eh, klart det har betydelse för om man är en bra eller dålig förälder.

Om det nu är en sån skitsak kan du väl lika gärna låta barnet välja själv om hon vill ha hål i öronen eller inte? Varför skulle det vara så bråttom att göra nu när hon inte kan ta ställning till det? Du säger ju själv att det inte ens gör ont, så varför inte låta henne ta beslutet om örhängen själv?

Nej, det tycker jag inte. 

Ja men självklart kan jag tänka mig att vänta, det måste inte göras nu. Hade mer varit skönt att få det gjort nu plus att slippa stressa (särskilt när folk hela tiden frågar när det är dags). Men kanske kan vänta ett par år om det nu är så att 1-årsåldern är en dålig ålder. Får se om någon förälder med erfarenhet svarar i tråden.
  • Anonym (Blomman)
    Gullvivor skrev 2022-11-20 11:56:57 följande:

Ja men självklart kan jag tänka mig att vänta, det måste inte göras nu. Hade mer varit skönt att få det gjort nu plus att slippa stressa (särskilt när folk hela tiden frågar när det är dags). Men kanske kan vänta ett par år om det nu är så att 1-årsåldern är en dålig ålder. Får se om någon förälder med erfarenhet svarar i tråden.
    Vilket "folk" frågar när det är dags? Inte de med "nordiska örsnibbar" iaf....
  • Anonym (Hmm..,,)
    Gullvivor skrev 2022-11-20 11:56:57 följande:

Varför skulle det vara "skönt att få det gjort"? Din unge kanske ALDRIG vill ta hål i öronen! Jag och de allra flesta av mina vänner när jag växte upp ville inte det.

På bebisar och småbarn är det dessutom bara trashigt och fult!
Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?