• Anonym (younguns)

Hur varmt ska varmvattnet i kökskranen vara?

Förlåt om jag låter ung och oerfaren nu, men hur varmt ska det vara i varmvattnet i köket?

Jag har precis flyttat till eget, hyreslägenhet, och nu när jag spolar varmvatten på högsta värmen för att diska en stekpanna så verkligen ryker det och är skitvarmt. 

• Svar på tråden Hur varmt ska varmvattnet i kökskranen vara?
  • Anonym (Agnes)

50 grader C ur kranen

• Anonym (Ulrika)

Mellan 50 och 60 grader. Kolla med en termometer (tex stektermometer som du sätter i ett kärl som du spolar varmvatten i)

• Anonym (younguns)

Tack för svar! Jag satte I min stektermometer och den kom till 74 men det var direkt i strålen. 

• Anonym (Max)
    Anonym (younguns) skrev 2022-11-20 23:01:20 följande:

Tack för svar! Jag satte I min stektermometer och den kom till 74 men det var direkt i strålen. 

Det får inte vara eller gå att vrida upp till mer än 65 gr. pga risk för att skålla sig. Har du en hyresvärd så kontaktar du dem och kräver en termostatblandare. Det där är farligt. Är det din egen bostad så får du bekosta det själv.
  • Anonym (Max)
    Anonym (Max) skrev 2022-11-21 01:00:51 följande:
    Det får inte vara eller gå att vrida upp till mer än 65 gr. pga risk för att skålla sig. Har du en hyresvärd så kontaktar du dem och kräver en termostatblandare. Det där är farligt. Är det din egen bostad så får du bekosta det själv.
    I duschen är den högsta temperaturen ännu lägre, mellan 38-40. Min blandare är spärrad vid 42 så varmare går inte att få. 
  • Anonym (younguns)
    Anonym (Max) skrev 2022-11-21 01:00:51 följande:
    Det är hyres. Då får jag ringa dem i morgon, de har inte öppet på måndagar. 
  • Anonym (younguns)
    Anonym (Max) skrev 2022-11-21 01:05:23 följande:
    I duschen är den högsta temperaturen ännu lägre, mellan 38-40. Min blandare är spärrad vid 42 så varmare går inte att få. 
    Jag vet inte hur varmt det blir på varmaste i duschen men tror inte det blir lika varmt. Jag har haft på högsta där också och fyllt skurhinken men kan inte säga hur varmt det blev. Tror inte det kom ånga. 
  • LFF

Från Folkhälsomyndigheten:

Temperaturen bör vara lägst 60 °C i varmvattenberedare och lägst 50 °C vid alla tappställen och i eventuell cirkulationsledning.

För nybyggnation samt äldre byggnader gäller att installationer för varmvatten ska vara utformade så att varmvattentemperaturen som lägst är 50 °C vid tappstället. Där det krävs cirkulationsledning för varmvatten ska installationerna utformas så att temperaturen på det cirkulerande varmvattnet inte understiger 50 °C. Det är även viktigt att utforma systemet så att tappkallvatten inte värms upp oavsiktligt.

Skyddet mot legionellabakterier måste ges ökad prioritet i byggnader som betjänar riskgrupper och på sådana system med fasta duschar eller blandare med en temperatur på 38 °C. Exempel på sådana byggnader är sjukhus och bostäder för äldre. Även byggnader som periodvis inte används, eller där en del av byggnaden inte används, måste ha en utökad egenkontroll för att förebygga legionellatillväxt.

www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/miljohalsa-och-halsoskydd/tillsynsvagledning-halsoskydd/objektburen-smitta/legionella/skotsel-av-vattensystem/

• LFF
    Anonym (Max) skrev 2022-11-21 01:05:23 följande:
    Hur kan den vara spärrad vid 42 när man ska ha 50 grader vid tappstället (som lägst)? Däremot så är ju många moderna duschar så att man måste dra en liten "spak" för att komma förbi typ 38. Men drar du på full värme så ska temperaturen vara minst 50 grader. 
  • Anonym (younguns)
    LFF skrev 2022-11-21 11:26:45 följande:

Från Folkhälsomyndigheten:

Temperaturen bör vara lägst 60 °C i varmvattenberedare och lägst 50 °C vid alla tappställen och i eventuell cirkulationsledning.

För nybyggnation samt äldre byggnader gäller att installationer för varmvatten ska vara utformade så att varmvattentemperaturen som lägst är 50 °C vid tappstället. Där det krävs cirkulationsledning för varmvatten ska installationerna utformas så att temperaturen på det cirkulerande varmvattnet inte understiger 50 °C. Det är även viktigt att utforma systemet så att tappkallvatten inte värms upp oavsiktligt.

Skyddet mot legionellabakterier måste ges ökad prioritet i byggnader som betjänar riskgrupper och på sådana system med fasta duschar eller blandare med en temperatur på 38 °C. Exempel på sådana byggnader är sjukhus och bostäder för äldre. Även byggnader som periodvis inte används, eller där en del av byggnaden inte används, måste ha en utökad egenkontroll för att förebygga legionellatillväxt.

www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/miljohalsa-och-halsoskydd/tillsynsvagledning-halsoskydd/objektburen-smitta/legionella/skotsel-av-vattensystem/

Jo, jag hittade info om lägsta temperaturer men nu var det högsta jag funderade över. 
Svar på tråden Hur varmt ska varmvattnet i kökskranen vara?