• Anonym (younguns)

Hur varmt ska varmvattnet i kökskranen vara?

Förlåt om jag låter ung och oerfaren nu, men hur varmt ska det vara i varmvattnet i köket?

Jag har precis flyttat till eget, hyreslägenhet, och nu när jag spolar varmvatten på högsta värmen för att diska en stekpanna så verkligen ryker det och är skitvarmt. 

• Svar på tråden Hur varmt ska varmvattnet i kökskranen vara?
  • Anonym (Max)
    LFF skrev 2022-11-21 11:28:35 följande:
    Hur kan den vara spärrad vid 42 när man ska ha 50 grader vid tappstället (som lägst)? Däremot så är ju många moderna duschar så att man måste dra en liten "spak" för att komma förbi typ 38. Men drar du på full värme så ska temperaturen vara minst 50 grader. 
    Jag kan mäta igen. Jag tror inte jag skulle klara att bada i 50 däremot. Nu vrider jag på fullt till bad och det mättes till 42. 
  • LFF
    Anonym (Max) skrev 2022-11-21 11:42:26 följande:
    Jag kan mäta igen. Jag tror inte jag skulle klara att bada i 50 däremot. Nu vrider jag på fullt till bad och det mättes till 42. 
    Vad man klarar av att bada i och vad som ska vara maxtemperatur om man vrider på full värme är ju två olika saker. Jag klarar inte heller av att bada i full värme, men jag vill ändå ha det ordentligt varmt om jag vrider på endast varmvatten. Ibland händer det ju att man behöver göra rent något stort åbäke i duschen och då vill att det ska vara ordentligt varmt vatten.
  • Anonym

Nu är det ju så att det finns tydliga regler för maximal temperatur, och då är ju lägsta tillåtna dito lite irrelevant. Eller?

• LFF
    Anonym skrev 2022-11-21 12:15:51 följande:

Nu är det ju så att det finns tydliga regler för maximal temperatur, och då är ju lägsta tillåtna dito lite irrelevant. Eller?

Kan du då länka till högsta maxtemperatur?Jag hittar inget sådant när jag söker, bara en rekommendation om att temperaturen bör ligga mellan 50 och 60 grader vid tappstället. Googlar på "max temperatur varmvatten"
  • Anonym (Max)
    LFF skrev 2022-11-21 12:17:44 följande:
    Kan du då länka till högsta maxtemperatur?Jag hittar inget sådant när jag söker, bara en rekommendation om att temperaturen bör ligga mellan 50 och 60 grader vid tappstället. Googlar på "max temperatur varmvatten"
    Skrev det tidigare.
  • Anonym (Maxtemperatur)
    LFF skrev 2022-11-21 12:17:44 följande:

https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2000/har_du_legionellabakterier_i_dina_vattenledningar.pdf 

max 65. Står på sidan 6 under risk för skållning.

• Anonym (Max)
    LFF skrev 2022-11-21 12:09:44 följande:
    Vad man klarar av att bada i och vad som ska vara maxtemperatur om man vrider på full värme är ju två olika saker. Jag klarar inte heller av att bada i full värme, men jag vill ändå ha det ordentligt varmt om jag vrider på endast varmvatten. Ibland händer det ju att man behöver göra rent något stort åbäke i duschen och då vill att det ska vara ordentligt varmt vatten.
    Jag har inte påstått annat. Jag badar i det högsta som går 

och det är omöjligt 50 eftersom det vore omöjligt att ligga i så därför förstår jag att det inte är 50! 
  • Anonym (vet ej)

Jag förstår inte riktigt problemet, om det inte är så att TS har småbarn som kan råka sätta på vattnet själva. Man måste ju inte ha på max varmvatten, man reglerar ju temperaturen själv? 

• Anonym (Max)
    Anonym (Max) skrev 2022-11-21 12:27:38 följande:
    Jag har inte påstått annat. Jag badar i det högsta som går 

och det är omöjligt 50 eftersom det vore omöjligt att ligga i så därför förstår jag att det inte är 50! 
    Precis som jag trodde. Badkaret är lägre ställt. Både kök och handfat är 55. 

Det går inte att diska i detta....
  • Anonym (Max)
    Anonym (vet ej) skrev 2022-11-21 12:42:54 följande:

Jag förstår inte riktigt problemet, om det inte är så att TS har småbarn som kan råka sätta på vattnet själva. Man måste ju inte ha på max varmvatten, man reglerar ju temperaturen själv? 

Det förstår alla andra inklusive Boverket och gängse rekommendationer. 
    Det är inte olagligt att ha varmare iofs. Jag jobbar inom hemtjänsten och möter ofta gamla kranar med två olika vred. Det är blir ofta snabbt skållhett vatten eftersom det inte är reglerat. 
  • Anonym (vet ej)
    Anonym (Max) skrev 2022-11-21 12:55:45 följande:
    Det förstår alla andra inklusive Boverket och gängse rekommendationer. 
    Det är inte olagligt att ha varmare iofs. Jag jobbar inom hemtjänsten och möter ofta gamla kranar med två olika vred. Det är blir ofta snabbt skållhett vatten eftersom det inte är reglerat. 
    Tänkte faktiskt inte på att det kan finnas kvar såna kranar fortfarande, där är det säkert relevant. Skrattande
  • Anonym (Max)
    Anonym (vet ej) skrev 2022-11-21 13:20:57 följande:
    Tänkte faktiskt inte på att det kan finnas kvar såna kranar fortfarande, där är det säkert relevant. Skrattande
    Å jag lovar att det går blixtsnabbt till skållhet eftersom det inte är  något stopp på vägen. Hemskt....
    Även varmvattenskranen blir het på en del ställen. 

Så har vi de hem där de stänger av varmvattnet  så vi kokar i vattenkokare för att kunna diska Drömmer
  • Anonym (vet ej)
    Anonym (Max) skrev 2022-11-21 13:32:20 följande:
    Å jag lovar att det går blixtsnabbt till skållhet eftersom det inte är  något stopp på vägen. Hemskt....
    Även varmvattenskranen blir het på en del ställen. 

Så har vi de hem där de stänger av varmvattnet  så vi kokar i vattenkokare för att kunna diska Drömmer
    För att spara på varmvattnet eller? Skrattande
  • Anonym (Max)
    Anonym (vet ej) skrev 2022-11-22 16:16:41 följande:
    För att spara på varmvattnet eller? Skrattande
    Troligen. 
Svar på tråden Hur varmt ska varmvattnet i kökskranen vara?