Inlägg från: EmilijaPetrosiunaite |Visa alla inlägg
  • EmilijaPetrosiunaite

    Ännu en tråd om god ton

    Fred och krig är två tillstånd som existerar utan varandras motsatser. Värdighet däremot är ett mer vandrande begrepp, värdigt i går, ovärdigt i dag och vice versa. Brun, blå, röd eller grön sörja, spelar det någon som helst roll? De allra flesta ideologier och politiska ismer har bara ett mål, och det är att tillförskansa sig makt. För att makt ska uppnås måste andra människor exploateras, användas som en upptagningsyta i vilken makten förverkligas. Vilka ska ha mest tillgång till resurserna och kunna omsätta mest energi? Det är ju vad det handlar om.

  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2022-12-16 14:52:36 följande:
    Jag har noterat att du skriver lite annorlunda inlägg här och var. Just detta inlägg uppfattar jag tillhöra dina mer lättbegripliga. 

    I den här tråden handlar det om god ton. God ton är kopplad till makten på så vis att den som har makten vill att den som inte har makten ska hålla god ton, eller vara tyst och lyssna. 

    För makt och för ton spelar det ingen som helst roll vilken färg sörjan har, den blir lika sörjig vem som än väljer att halka runt i den. Däremot får sörjan ibland väldigt olika konsekvenser för olika grupper beroende på färg.

    Fred och krig existerar som tillstånd oberoende av varandras motsatser, säger du. Fred är avsaknad av militärt krig tänker jag? Men jag tror inte att du plockade upp referensen till nyspråket i 1984.

    Under det senaste decenniet har, precis som Isobel skriver om, det offentliga präglats av en hård och provokativ ton. Detta har kallats kulturkrig. Fred är möjligen även ett tillstånd då människor har lyxen att utkämpa kulturkrig, eftersom de får yttra sig. Under andra förhållanden kan man bli dödad på riktigt och inte bara få sitt liv förstört som cancellerad.

    Att värdighet är ett vandrande begrepp var väl uttryckt. Exemplet värdigt igår, ovärdigt idag var välfunnet i sammanhanget. 
    Jag håller med dig, det var bra beskrivet. Precis, ovan nämnda bok är väldigt relativistisk och det avspeglar sig också i nyspråket. När upphör något att vara något egentligen, är det våra upplevelser av det som avgöra? Det går att fundera på. Det var en liten avstickare från ämnet.

    God ton vore önskvärt mellan antagonister. Att politiska motståndare inte bara försöker överträffa varandra med retoriska knep utan även lyssnar på varandra. För att förskjuta makten åt sitt håll extraheras ju även rädsla r folk. Vi står ständigt inför nya och farligare hot. Men om vi göra si eller så och röstar det eller det, kan hoten minskas och kanske rentav övervinnas. Rädsla är alltså en tillgång för att upprätthålla makt, dels på grund av påstådda yttre hot och dels de hot som staten skapar själva.

    Kulturkrig innebär ju att man kan producera moral och etik och rätt och fel. En produktion som begränsar själv i och med att de sker inom vissa ideologiska gränser. En ideologis ramverk är också dess begränsningar.
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2022-12-16 15:26:59 följande:

    Jag instämmer inte i att god ton alltid är önskvärt mellan antagonister. Möjligen om den går åt bägge håll och i kombination med ärligt uppsåt, det vill säga, båda parter är schyssta, båda parter uppför sig gott.

    Som det är nu kombineras god ton med elakt spel i det offentliga. Ett exempel är Ebbas nya sanningslidelse. Ett annat är Rominas nya inställning till Sverigedemokraterna. Jag upplever detta värre än trollen massproducerade skalv och önskar att den självutnämnda intelligentian i mediemaktcentrumet ägnade sig mer åt granskning av nyspråk istället för reproduktion av nyspråk. De kunde också ägna sig mindre åt trollen, konspirationsteoretiker och Elon Musk och istället fråga folk om vad de saknar i samhällsbygget.

    Viktor Barth Kron och Torbjörn Nilsson är två personer som har fokus, kunskap och god ton. Fler skulle ta efter dem, är min mening. 

    Jag önskar att jag kunde besvara ditt inlägg bättre men trots att jag läste två gånger så förstår jag inte riktigt. Ditt tänkande är abstrakt och de kopplingar du gör blir inte tydliga för mig.
    Till exempel förstår jag inte vad du menar med att 1984 är relativistisk. 


    Det kan också ha varit jag som har uttryckt mig oklart och flummigt. Jo alltså, 1984 bygger ju på en ideologi som är väldigt relativ, när huvudpersonen befinner sig under förhör till exempel, så hävdar förhörsledaren att han kan sväva ovanför golvet när han vill. Det beror på tankens kraft, alltså hur vi uppfattar det i relation till att inte sväva. Ordet dåligt finns ju inte heller i nyspråk, istället är det ersatt med obra, vilket då är en o-negation och står i relation till ordet bra på ett helt annat sätt än dåligt gör. Eller omskrivningen av historien som bland annat huvudpersonen sysslade med, den skrevs om i relation till nutidens förändringar.
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2022-12-16 16:02:09 följande:
    Den är på så vis en handbok i manipulation och kontrollerande beteende?

    Ditt sätt att uttrycka dig är mycket eget. Nu ska jag dricka glögg. Men jag uppskattar att du kom in i tråden. Om du har fler tankar får du gärna skriva ner dem, då jag finner det intressant att försöka förstå, även om jag inte alltid gör det. 
    Ja verkligen!

    Det finns en roman som heter Vi, av Jevgenij Zamjatin, den sägs ha inspirerat George Orwells 1984. Kan var värt att ge en chans om man finner dylika dystopier intressanta och tankeväckande.

    Dessa ständiga motsättningar föder förstås nya idéer och diskurser, samtidigt kan ingen nuvarande rådande ideologi erbjuda en långsiktig hållbar lösning för att upprätthålla och utveckla den biologiska entitet som människan utgör. För att inte tala om andra arter. God ton innebär inte bara att artigt sitta och lyssna för att sedan bekräfta eller förkasta utan eftertanke vilket lätt sker då partiets ramverk begränsar nya tankeflöden och idéer, det är svårt att erkänna att politiska motståndare kan ha en poäng eller två.
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2022-12-16 18:50:12 följande:
    Tack för tips. Den fanns på Storytel och verkade onekligen spännande, och kanske lite obegriplig? Jag ska försöka med den.

    Jag tycker inte att det är svårt att erkänna poänger varifrån de än kommer, har haft det förhållningssättet så länge jag kan minnas. Men för många är det svårt av skäl som prestige och anspråk på professionalitet och makt. Man ser sig som en förlorare om man ger efter för någon annan, trots att det är det som hela tiden sker och bygger diskursen. Det där med biologi och god ton lyckas jag inte förena. 
    Ingen orsak! Jag ska inte avslöja för mycket, men jag tyckte inte den var obegriplig som sådan, det sista som måste övervinnas är den mänskliga fantasin, skulle man kunna säga. Enligt boken alltså.

    Det är en bra inställning, jag tror att man kan skaffa sig mer förståelse på så sätt. Precis, det är synd att det är så, jag tycker inte det är någon prestigeförlust att säga att någon annan kan ha rätt, som har andra infallsvinklar.

    Människan är ju en biologisk entitet, om vi förutsätter att vi är materiella, vilket är en bra utgångspunkt åtminstone. Det borde politiken också beakta, istället för att bråka om till synes småsaker som ofta omvandlas till stora problem. Genustjafset har tagit orimliga proportioner här, religion har tagit ännu större proportioner någon annanstans. Inget av det där har med funktionalitet att göra.
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2022-12-16 19:04:59 följande:
    Min sambo säger att du menar att ideer är inte betydelsefulla, det är den fysiska verkligheten som är det viktiga. Jag brukar be honom om hjälp om han är i närheten och jag inte förstår. 
    Precis, han är förmodligen mycket bättre på att förklara än vad jag är. Jag ska försöka bättra mig. Sedan är jag inte säker på att någonting alls finns bortom medvetandet och vad det i så fall skulle vara, men jag tycker inte det spelar så stor roll. Vi uppfattar världen som en fysisk verklighet och det är ett fungerande förhållningssätt.
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2022-12-16 19:36:36 följande:
    Fast, och nu behagar jag skämta, en höst bestående av brun sörja, fittor och återerövrade falukorvar får en ju att tvivla lite på om det är ett fungerande förhållningssätt att haeller om man helt enkelt ska checka ut från den fysiska verkligheten till förmån för fantasin.

    Ja, han är bra på att förklara allt möjligt. Och jag vill förstå. Du skriver intressant men du kanske hoppar över några steg här och där ibland, och då blir det svårt för mig (kanske andra också?) att koppla. 
    Haha ja det kan man verkligen fråga sig!

    Ja det är mycket möjligt att jag gör, jag ska försöka tänka på det i fortsättningen. Tack för att du ändå gav mig chanser att förklara mig.
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2022-12-18 16:29:46 följande:
    Läste just på SvD att AI tränar språk på Familjeliv, så om vi blir tydligare när vi uttrycker oss så blir AI tydligare när den härmar oss. Om vi har God Ton får den God Ton.
    Ledarskribenten tyckte det var bättre om AI tränar på texter som finns på KB än att den tråkar runt på forum. Fast om den tränar exempelvis nyspråk kan det bli lika fel det? Det är nog bäst att parallellt träna AI i ordning och uppförande, fast det är i så fall inte partiledare och ledarskribenters uttalanden den bör träna sig på. Fler borde vara som du, Emilija, och önska sig att bli förstådda men samtidigt inte förenkla bort sin originalitet. 

     AI Sweden uppger att språkdatabasen i stället bland annat bygger på diskussionerna från ?Flashback, Familjeliv och svenska Reddit?. Det kan bli festligt.
    Undrar om den där rösten som kan läsa upp ord och meningar i Google översätt också kan lära sig att bli lite mer tonal och lära sig några andra trick också.

    Ja det kan absolut bli festligt, det kanske kan bli rätt tvära kast med en hel del variation.
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2023-01-07 21:58:52 följande:
    Svordomens försvar. Fitta och kuken! Lyssna på en tant, rynkig och struken:
     
     
     
    Poängen kanske är att jag som väljare inte vill höra om vem som tar på vems pussy. Eller 
     
    Vad var det Trump sa nu igen? Minns inte, men vid gud: var ska presidenters manliga drifter komma ut? Om de inte får ta och säga grab them by the... 
    Hej, och god fortsättning. Svordomar har absolut sin plats i språket, även om de som sådana, friställda övriga ord kanske inte alltid betyder så mycket. Fan till exempel är en synonym till djävulen och vad är det egentligen? Eller så har de helt andra betydelser och rätt införlivade har de en förstärkande egenskap och kan i viss mån vara stilbildande. Man kan fortfarande hålla god ton om svordomarna inte blir för många eller vulgära. Några exempel på svordomar som inte används så mycket i Sverige är blet, från ryskans blyat som i sin tur ofta används efter cyka som i cyka blyat, eller blin, som utanför svordomarnas värld betyder plätt. Polskans kurwa är kanske inte obekant. Sudas, med tjockt s och långt u, alla tecken går inte att skriva här, är vanligt förekommande i Litauen.

    Olika länder har lite olika inriktningar på svordomar, oftast verkar det handla om religiösa ord som exempelvis fan, eller mer sexuellt betonade sammansättningar.
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2023-01-09 12:10:18 följande:
    Din inställning och sammanfattning av svordomar är lättfattlig och intressant. Vad jag menar är att när Åsa Linderborg uppmanar varenda unge att säga fitta, för att frustrationen måste komma ut någonstans, och på så vis rättfärdigar politikertalet om fittor och den bruna sörja som därmed sipprar in i dessa fittor, så försvarar hon samtidigt samma man som lät stormningen av Kapitolium pågå, vilket inspirerat Bolsonaros anhängare att storma kongressen. Svär gärna men tänk på vad du säger och ta ansvar för de konsekvenser det sagda skapar, särskilt om du är offentlig. 
    Svordomsterapi berättigar inte att bete sig illa. Sker den i enslighet eller i samklang med någon annan som är med på noterna så visst. Det oavsett eventuell offentlighet. Att svära med någon är en sak, åt någon en helt annan.
  • EmilijaPetrosiunaite

    God ton kan också ha lite grand att göra med tonfall. Att tala buttert och monotont och uttala artighetsfraser rimmar inte så bra. Överdriven tonalitet kan bli lite ansträngt och spelat. De flesta behöver inte tänka på det, man har det i sig. Bara en reflektion över ämnet.

  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2023-01-10 14:15:13 följande:
    Javisst, du har helt rätt, och jag uppskattar dina inpass. Förhoppningsvis lägger sig den hårda tonen snart. Jag tyckte TT-farbrorns text sjöng den långa erfarenhetens lov. Den hade ett eget sound, långt bort ifrån det twitterifierade mass-skrål vi så ofta varit omgivna av.

    Även du Emilija har ditt eget sätt att lägga orden, det vore väldigt spännande att höra hur du låter på rösten. 

    En känd skribent (som blivit cancelled men är tillbaka) uttryckte nyligen att folk ser ut som de skriver. Något ligger det i det. 
    Tack, det är ett intressant ämne. Ofta verkar det som att den som lyckas ironisera mest över motståndaren får rätt eller vinner, inom citationstecken. Som att det skulle väga tyngst. Både med- och motståndare kan ha både rätt och fel.

    Jag har ju en liten brytning när jag talar, men jag tror att jag är ganska mild på rösten. Fast hur man själv uppfattar sig är det ju inte säkert att andra uppfattar en och vice versa. Faktiskt kan det ligga något i det. Sinnena är kopplade samman, hör man något eller någon, så vill man gärna relatera till det med att för sitt inre se hur det ser ut. Det gäller känseln med.
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2023-01-10 14:57:19 följande:

    Men är det därför du skriver så fantastiskt? Och ibland sätter samman orden så att jag inte alls förstår? För att du har ett annat modersmål, i kombination med ditt särskilda tänkande? Jag började misstänka det när du skrev om litauiska svordomar. Har nyligen upptäckt att översättningar från vad jag tror räknas som finsk-ugriska språk är litteratur jag uppskattar. Du gav mig ett boktips men jag läser så sakta att jag knappt kommit någon vart med den boken.

    Tillbaka till ämnet: Jo, det har länge varit populärt med ironi och att "vinna" som kommunikationsform. Jag är inte säker på att det sättet att skriva folk på näsan är över ännu, men TT-farbrorns artikel var en lisa för själen.

    Jag är inte så intresserad av hur folk ser ut. Men hur de låter i verkligheten, det skulle jag göra mycket för att få höra. Att din röst är mjuk förvånar mig inte alls. 


    Jag kanske tänker för mycket ibland på att få det rätt, inte alltid dock, så att det blir lite märkligt. Men visst, jag kanske tänker lite udda också. Ja just det, finsk-ugriska språk, där i ingår finska och estniska bland annat, men lettiska som inte tillhör den språkgruppen är ganska påverkad av finsk-ugriska språk, intonationen är väldigt lik och vissa ord påminner om finska och estniska, det lilla jag känner till  de språken. Kanske för att liviska har talats i Lettland, kanske tals det fortfarande där någonstans, jag vet inte säkert, men det är också ett finsk-ugriskt språk.

    Tyvärr är det så, istället för att försöka förstå varandra och sedan om man inte håller med, då kan man och ska givetvis argumentera emot, fast helst sakligt.
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2023-01-10 16:14:06 följande:
    Jag argumenterar sakligt så länge det går, oftast är det inte så länge det går. På grund av provokationer, på grund av medvetna missförstånd och lika medveten förnedring och ett ackompanjemang, förminskande av frågan jag vill lyfta: god ton. 

    Vem är jag att lyfta denna fråga? Jag lyfter vad jag önskar, det är ett forum. 

    Tråden handlade från början om god ton offentligheten, politiken och media och all skit som rinner i dessa flodomlopp. Dags att bli ännu mer långrandig. 

    Ofta skyller journalister och politiker ifrån sig: det är inte deras fel hur de uttrycker sig på nätet och om folk på nätet, det är folk på nätet som får dem att uttrycka sig på samma sätt som dem de anklagar.

    Är Familjeliv offentligheten? Något kallas semioffentligheten, forum kanske ingår där. Vad räknas anonyma konton som?

    Offentligheten har insjuknat, som jag ser det. Samtidigt som människor säkert är varma och fina mot varandra i sina familjekonstellationer och vänskapsrelationer skriver och säger de horribla saker på nätet och i offentliga rum.

    Hur ska offentligheten bli frisk? Alex Schulman skrev i DN om att vi lever i den obekymrade lögnens tidevarv och drog några exempel samt förklarade hur lögnen fungerar för Ebba Busch:

    "Jag vet knappt vad hon försöker göra, jag vet bara att hon ljuger, försöker rädda sin lögn med en lögn, och det är generande inte bara för henne, utan också för mig, jag måste titta åt andra hållet när hon säger de här sakerna, önskar att hon vore färdig snart".

    Det är ju intressant eftersom självaste Alex Schulman så ofta ljuger, eller "berättar" i sin podd regelbundet. Det tog ett par avsnitt innan jag insåg det. Han om någon borde veta hur lögner fungerar.

    Det är generande att just han pekar på lögnen, jag har så ofta försökt titta åt andra hållet när jag ser människor säga och skriva saker som de själva inte lever upp till, sett bort när de försöker rädda ett dåligt beteende med ett värre beteende för öppen ridå.

    Jag önskar att det blir färdigt snart. 
    Å ena sidan frodas individualismen inom kollektivismens trygga ramar. Jag gjorde si eller så på grund av det eller det. Visst är man en produkt av sin omgivning, i stor grad, men inte till den graden att det egna ansvaret försvinner.

    Å andra sidan överläggs en del kollektivistiska problem på individen, så som i form av så kallad medveten närvaro. Som att man exempelvis inte ska bry sig om att andra skriver elaka saker, att man ska ta tillvara på nuet för att det är det enda som finns. Risken är att det till slut mynnar ut i en känslomässig nihilism.
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2023-01-11 15:58:17 följande:
    Idag lyssnade jag på en podd, som heter Månens sällskap. Det var poddens sista avsnitt. Kvinnan i podden skrek att hon hatade ord och behövde ta sig ut ur samtiden. Mannen i podden sa att hon måste lära sig smutsa ner sig. De pratade om att hon var en amöba, eller kanske en kaststjärna, eller kanske en amöba ändå.

    Hon hatade ord för att hon litade på deras betydelse. Därför hade hon blivit bibelforskare. Men så en dag hade hon gått på Expressens julfest och pratat om att gå in i skogen med mannen. Därefter startade de podden. Sen slutade de med podden efter 21 avsnitt. Mannen lät besviken över deras dynamik i podden. Han berättade att även om de två vill varandra väl utanför podden så hade han velat gå in i skogen med henne i podden. Men han hade känt att hon var kvinna och därmed skör. Hon vidhöll att hon kunde vara både grov och brutal, men inte ville vara det inför publik. Dessutom avskydde hon att få mail med publikens projiceringar om deras könsstereotypa dynamik. Hon ville återgå till bibelforskning och att tyda fragment. Han tyckte att hon inte skulle ge upp offentligheten, utan skaffa sig ett skydd. 

    Jag vet inte vad jag vill med att berätta detta för dig. Kanske hoppas jag att du skulle förstå och tolka det obegripliga, för mig var det obegripligt. Varför ville hon säga att hon kan vara grov och brutal om hon inte ville visa det? Varför ville hon påstå att hon var en kaststjärna? Var det ett slags psykologiskt försvar? Hon sa också att hon var en skojare och hade många sidor. Överhuvudtaget användes ordet jag väldigt ofta, men så är det nog i poddar. 

    Avsnittet hette Grand final i skojarbranchen efter Kerstin Ekmans bok. 
    En kaststjärna har taggarna utåt, liksom den som är grov och brutal. De tilldelade förväntningar hon hade på sig, att vara skör, överensstämde inte med hennes bild av sig själv. Ett litet dilemma uppstod, hon hävdade sin självständighet fri från de med hennes bild ej överensstämmande förväntningarna. Samtidigt är det inte helt lätt att göra sig av med just förväntningar, lägger man fram andra sidor av sig själv kanske de inte tas på allvar, kanske känns det krystat och i sammanhanget malplacerat. På så vis riskerar man att presentera en än svagare självbild. Det är åtminstone en tolkning.

    Så här är jag, enligt mig. Så här är jag, enligt andra. Ibland överensstämmer inte upplevelserna. Vilken ska då få företräde? Bägge, menar jag. För att lägga till ytterligare en aspekt till det hela: Min självbild upplevs av mig själv. Andras självbild av mig upplevs också av mig själv. Det går att resonera vidare om det om man vill.

    Ord ja, kommunikation. Försök att inbilla dig ett ord som du aldrig hört. Det kommer att lyckas. Försök att inbilla dig en färg som du aldrig har sett förut. Det kommer inte att lyckas. Vad beskriver vad? Vi utgår ofta från att det finns en orubblig materiell verklighet utanför oss som språket beskriver. Jag tror inte hjärnan eller språket beskriver någon sorts ultimat sanning. På datorskärmen ser jag ikoner, men jag ser inte hur programmen ser ut, som representeras av ikonerna. Hur ser ett operativsystem ut? Det kanske inte har något utseende. Ord och begrepp grundar sig på tankestrukturer som vi uppfunnit, var skulle annars språket finnas om inte i biologiska varelser? Samtidigt är vi beroende av det, det är ett axiom att den här texten inte kan förmedlas utan någon form av språk.
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2023-01-11 16:38:05 följande:
    Jag visste att du skulle kunna förklara. Tack! 
    Det var så lite så, ibland så går det.
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2023-01-11 17:08:35 följande:
    Det var både en fin text och en bra förklaring av en del av det mänskliga, som jag kommer att ha nytta av. 
    Tack, jag är glad att jag kunde leverera något matnyttigt.
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2023-01-12 16:12:29 följande:
    www.aftonbladet.se/kultur/a/bgLgOe/kristofer-andersson-om-vi-och-jag-i-debatten

    Det här med att alla säger Vi i tidningen har Jag tänkt på ett tag.
    Men Jag undrar om det inte är så att Vi blivit dialogskadade av Våra ständiga meningsutbyten på nätet, och därför fått ett behov av att tillhöra ett Vi, som Vi tänker oss tillhöra. Så även om Jag skrev igår att poddar innehåller många Jag, så håller jag med om att tidningstexter innehåller många Vi. Tidningstexter som Jag älskar att läsa, för att de går så fort att tugga i sig, till skillnad från den boken Du tipsade mig om Emilija. Jag tror att Du är en person som också älskar att läsa? Kristofer tror att mängdträning är detsamma som att älska att läsa. Det kan han få tro.
    Men vad som skrivs påverkas av vad Vi läser. Och tror han att det på något sätt är uppfriskande, att röra om i grytan, att gå på en trycksak som är för trevlig för att han ska vilja utmana sin berörimgsskräck med att vara för gammal för att vara relevant?
    Jag tror att Kristofer önskar sig en brutalitet i sida efter sida. Då finns något för honom som Jag rekommenderar att lägga på nattygsbordet framöver. En telefon med appen Twitter. 
    Läsning är nästintill oumbärligt, inte hela tiden, men i perioder. Vi och jag och ni. Ni kanske vill läsa kan åsyfta plural eller ålderdomlig singular. Att nia någon, åtminstone i svenskan, låter lite malplacerat. Och nu vill vi väl läsa lite kan åsyfta singular i någon sorts utsmetad variant av du, eller plural som innefattar jag och minst en person till. Det låter nästan som att man vill tala något sorts bebisspråk till mottagaren. Man kan tala och skriva artigt ändå.
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2023-01-12 18:17:20 följande:
    Ni är föredömligt artig. 
    Tack för Ert inlägg.
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2023-01-12 19:43:39 följande:
    Haha! Jag är ägd av EmilijaPetrosiunaite. 
    Ibland får jag till det! Man kan komma långt med god ton.
Svar på tråden Ännu en tråd om god ton