• Anonym (KMV)

Kvinnor lever under ständigt hot från män!

Ni män fattar inte och kommer aldrig att göra det!

Det som först var en dans på rosa moln byttes gradvis ut mot svartsjuka, övervakning och till och med hot om självmord. Thereses levde med pojkvännens psykiska misshandel i flera år, även efter att förhållandet tagit slut. Nu vill hon varna andra.
    - Det kan aldrig finnas kärlek i en sån relation.
  • Svar på tråden Kvinnor lever under ständigt hot från män!
  • Anonym (RR)
    Anonym (Mman) skrev 2022-11-24 15:30:43 följande:

Nej helt rätt, kan inte förstå hur man kan dra alla över en kam i sin iver att svartmåla hela det manliga könet....

Speciellt då även kvinnliga könet innehåller en alldeles för stor andel som utövar våld mot sin partner.

Det är som sagt riskablast för en kvinna att vara i relation med en annan kvinna, och det är tryggast för en man att vara i relation med en annan man.

• Anonym (jaha)
    Gullvivor skrev 2022-11-24 15:25:36 följande:
    Men vad har kvinnors mobbning och trakasserier med tråden att göra? Det blir ju väldigt konstigt att nämna i det här sammanhanget, när tråden handlar om mäns våld mot kvinnor. 

Ingen blev upprörd över att du inte blivit utsatt, utan personen frågade dig om du därmed talar för alla kvinnor bara för att du själv aldrig blivit utsatt.

Hur pekar trådstarten ut alla män? Måste man alltid vara övertydlig med att man inte menar alla män eller kan man kanske anta att TS inte syftar på varenda man? Och vad är viktigare att lyfta, att vissa män dras över en kam eller att kvinnor i många fall inte ens är trygga hemma pga män? 
    Om du tar av dig dina polariserade glasögon och läser en gång till så kommer du kanske se att det i trådstarten står MÄN och inte VISSA män... och när man skriver MÄN så menar man givetvis ALLA män och ja då pekar man ju givetvis ut ALLA män.
    Anonym (KMV) skrev 2022-11-24 09:42:09 följande:

Det du så fint kallar att "lyfta" är vad andra kallar generalisera, och ditt sätt att rättfärdiga generaliseringar med att det är "viktigare" är vad andra kallar dubbelmoral och hyckleri. 
  • jeanette02

Nej om man kan läsa, så var jag tydlig med att kvinnor kan råka ut för svin. Inte på något vis försökte jag framställa att min erfarenhet gäller alla. 
    Likaså omvänt så blir ju inte alla andra misshandlade ifall jag nu blivit det. 
    Hur pekar trådstarten ut alla män? Prova läs ggr gånger så ser du. 

Gullvivor skrev 2022-11-24 15:25:36 följande:
    Ingen blev upprörd över att du inte blivit utsatt, utan personen frågade om du därmed talar för alla kvinnor bara för att du själv aldrig blivit utsatt.

Hur pekar trådstarten ut alla män? 
  • Gullvivor
    Anonym (jaha) skrev 2022-11-24 15:36:52 följande:
    Om du tar av dig dina polariserade glasögon och läser en gång till så kommer du kanske se att det i trådstarten står MÄN och inte VISSA män... och när man skriver MÄN så menar man givetvis ALLA män och ja då pekar man ju givetvis ut ALLA män.

Det du så fint kallar att "lyfta" är vad andra kallar generalisera, och ditt sätt att rättfärdiga generaliseringar med att det är "viktigare" är vad andra kallar dubbelmoral och hyckleri. 
    Män i grupp ja, inte nödvändigtvis ALLA individer som råkar vara män. Man måste inte skriva VISSA män för att folk ska förstå att man inte menar varenda man.

Men tydligen är det mer provocerande för vissa här att mäns våld tas upp än det faktum att kvinnor blir utsatta för våld i hemmet. Eller ursäkta, VISSA kvinnor.
  • CyniskOptimist

Det som först var en dans på rosa moln byttes gradvis ut mot svartsjuka, övervakning och till och med hot om självmord. Thereses levde med pojkvännens psykiska misshandel i flera år, även efter att förhållandet tagit slut. Nu vill hon varna andra.
    Är själv man, och jag anser att det är ett förkastligt beteende. En man som slår en kvinna är en ynklig man, tror att samtliga normalt fungerande män håller med om det. Om jag någonsin bevittnar en man som slår en kvinna så kommer jag tveklöst att ingripa, med handgemäng om så krävs.
  • Anonym (Lillefot)

Jag är en kvinna som har en exman som psykiskt stalkar, förtalar, vill bryta ner och trakassera. Han har fortsatt med detta sedan 2017 då jag skilde mig och flyttade. Han ringer med hemligt nummer varje vecka, senast igår. För några veckor sedan stod han utanför dörren. Har polisanmält men det är inte tillräckligt våldsamt för att de ska göra något. Det är olämpligt men inte straffbart (blir i alla fall inte prioriterat).

Jag har gått vidare men det är klart att mitt förtroende för män är skadat. Jag har sexuella romanser men vågar inte satsa på ett nytt förhållande. FAST jag vet att inte alla är som han.

HUR kan en människa hålla på så här, år efter år. Jag svarar aldrig och har inte givit någon respons på åtminstone 3 år.

Men detta är det liv jag måste finna mig i.

• Anonym (jaha)
    fornminne skrev 2022-11-24 15:24:26 följande:

Och alla kvinnor som lever med normala, hyggliga män? Vi är många.

Vad har du för belägg för att våldet mot kvinnor ökar? Det kanske bara har blivit synligare och mindre accepterat.

Jag tror faktiskt att relationsvåld var vanligare förr. Vi är mer jämställda idag, det är lättare att skilja sig osv.

Förr fanns inga kvinnojourer som fångade upp offren och det talades sällan öppen om relationsvåld. En kvinna skulle tåla lite stryk från sin man. Så är det tyvärr fortfarande i vissa kulturer, men knappast i Sverige och liknande länder, inte generellt.

Precis, för att inte tala om att på senare tid har man börjat titta lite närmare på om inte kvinnor oxå gärna slår sin partner och det visade sig vara rätt vanligt men är betydligt mer accepterat än det andra. Vilket flera sociala experiment runtom i världen visat med all önskvärd tydlighet.

• Anonym (Dagobert)

Ingen är perfekt! Men att generalisera är dumt.
  • Anonym (Mman)
    Anonym (Lillefot) skrev 2022-11-24 16:06:45 följande:

Jag är en kvinna som har en exman som psykiskt stalkar, förtalar, vill bryta ner och trakassera. Han har fortsatt med detta sedan 2017 då jag skilde mig och flyttade. Han ringer med hemligt nummer varje vecka, senast igår. För några veckor sedan stod han utanför dörren. Har polisanmält men det är inte tillräckligt våldsamt för att de ska göra något. Det är olämpligt men inte straffbart (blir i alla fall inte prioriterat).

Jag har gått vidare men det är klart att mitt förtroende för män är skadat. Jag har sexuella romanser men vågar inte satsa på ett nytt förhållande. FAST jag vet att inte alla är som han.

HUR kan en människa hålla på så här, år efter år. Jag svarar aldrig och har inte givit någon respons på åtminstone 3 år.

Men detta är det liv jag måste finna mig i.

Detta gör ju vederbörande inte för att han är en man utan för att han är dum i huvudet 
  • Anonym (jaha)
    CyniskOptimist skrev 2022-11-24 16:00:43 följande:
    Är själv man, och jag anser att det är ett förkastligt beteende. En man som slår en kvinna är en ynklig man, tror att samtliga normalt fungerande män håller med om det. Om jag någonsin bevittnar en man som slår en kvinna så kommer jag tveklöst att ingripa, med handgemäng om så krävs.
    Hmmm, jag gjorde det en gång... ingrep när en berusad man slog sin tjej...men det slutade väl sådär för det som hände var att killen såklart blev sur på att jag lade mig i och gav sig på mig istället, och under tiden gav sig tjejen på mig hon med för att jag slogs med hennes kära killeDrömmer

Jag vetefan hur jag kommer reagera om jag ställs inför en sån situation igen....
Svar på tråden Kvinnor lever under ständigt hot från män!