• Nisse70

Vem ska en kvinnlig akademiker gifta sig med?

Sociologiska studier visar hur heterosexuella mäns och kvinnors partnerval skiljer sig. Kvinnor tenderar att söka sig till män med högre status och lön.

Vad händer när svenska akademikerkullar i allt högre grad kommer att bestå av kvinnor?

Oftast är det ju akademiska studier som ger statusen och inkomsten. Kommer de sociala normerna att förändras?

kvartal.se/artiklar/vem-ska-en-kvinnlig-akademiker-gifta-sig-med/

• Svar på tråden Vem ska en kvinnlig akademiker gifta sig med?
  • Anonym (300 hp)
    Anonym (Facit) skrev 2022-11-27 16:57:27 följande:
    Jag tycker också så! Men kvinnor generellt... Jag vette tusan alltså. Toppen ändå att du och säkert flera andra finns som tycker att det är sexigt med städ. Jag tycker mest att jag själv känner mig mera sexig om jag inte är helt utsjasad. 
    Frågan är väl hur en eventuell kvinna ser det. 
  • Anonym (Facit)
    Anonym (300 hp) skrev 2022-11-27 17:08:02 följande:
    Frågan är väl hur en eventuell kvinna ser det. 
    Vad menar du med en eventuell kvinna? 
  • Embla twopointoh
    Anonym (300 hp) skrev 2022-11-27 17:06:06 följande:
    Läkare - omvårdande med idag ungefär lika många män som kvinnor
    Veterinär - omvårande som gått från mansdominaerande till kvinnodominerande
    Apotekare - också vårdutbildning  som helt bytt könsfördelning 

Även om det nu som historisk funnit utbildningar som varit könbsdominerande har det hänt saker.

Finns ingenjörsutbildingar med hög andel kvinnor t ex,
    Apotekare är experter på läkemedel och det är väl inte ett vårdyrke per se, vare sig man jobbar på typ läkemedelsföretag eller på apotek. Men det är helt sant att fler kvinnor numera söker sig dit, kanske för att män med liknande intressen inte är intresserade av att vara en "glorifierad säljare" (som en vän som är apotekare tycker om arbetsuppgifterna på apotek), utan hellre läser läkemedelskemi och går direkt till industrin istället.

Läkare tycker jag förresten är ett intressant yrke i sammanhanget, eftersom det finns både omvårdande och tekniska/naturvetenskapliga aspekter i det. Det skulle vara intressant att se könsfördelningen mellan olika typer av läkare (och hur det är fördelat mellan läkare som forskar).

Ja, det händer saker när det kommer till könsfördelningar. Naturligtvis beror det mycket på att kvinnor nuförtiden accepteras, och inte minst förväntas, plugga vidare och yrkesarbeta. En del beror säkert på förändrade arbetsuppgifter också, yrkena är ju inte alltid statiska, speciellt inte de inom offentliga sektorn där det konstant ska omorganiseras och sparas pengar.
  • Anonym (Challe)
    annabellelee skrev 2022-11-26 09:30:09 följande:

Jag betackar mig för snack om "sexuell makt". Ja, jag har makt i den betydelsen att jag inte ligger med alla utan bara har sex med ett fåtal, de som jag är sexuellt attraherad av. Den makten över min egen kropp tycker jag känns fullt rimlig, och att antyda att det är en makt jag inte borde få ha är djupt osmakligt.

Visst skulle det vara bra om den där sexuella makten kunde jämföras med telekinesi eller dylikt? I stället för en förmåga att tacka nej, känns så tandlöst.

näe, incel retorik betackar sig de flesta för. 
  • Anonym (Normalt)
    Anonym (???) skrev 2022-11-27 12:35:05 följande:

Visst är det så. Men det har ju även ändrats över tiden, och jag tycker att det finns poänger med att locka över kvinnor till mansyrken och tvärtom. För att jag tror att både arbetsmiljön blir bättre men även att bemötandet mot medborgarna blir bättre om de inte möts av en homogen grupp. Dvs om det finns ungefär lika många män som kvinnor i skolan. 

Kön är ju bara en social konstruktion så då spelar det biologiska könet ingen roll, eller?
  • CyniskOptimist
    Embla twopointoh skrev 2022-11-27 09:37:56 följande:
    Vi ska vara smala, med snyggt sittande kläder (högklackat i alla fall till fest!) som framhäver bröst och rumpa, fixat hår och sminkade. Vi ska vara smarta och sociala, men samtidigt hålla oss lite i bakgrunden och inte ta för mycket plats. Vi ska hinna med att jobba heltid, träna och sköta hushållet. Har vi familj ska vi även se till att alla får med sig gympakläder och kommer iväg till tandläkaren. Efter att vi fått barn ska vi komma i form igen inom något år.

Och kanske det viktigaste: vi ska alltid vara glada och kåta.
    Inte för att vara så, men generellt så har män inte särskilt många "attraktionskriterier".

1, Fysiskt attraktiv (menar ej perfektion, men hel, ren, och en hälsosam fysik, vilket hon borde vilja ha för sin egen skull)

2, Feminin (menar ej undergiven, svag, eller försynt. De starkaste kvinnorna jag känner är inte rädda för att samtidigt bejaka sin feminina sida). 

3, Sexuellt attraherad av sin partner, till den grad att hon vill ha sex med honom ibland (nyckelordet är VILL, fakta är att en av många mäns farhågor är att stadga sig med en kvinna som inte är attraherad av honom, knäppt kan man tycka). 

4, Snäll, omtänksam, lite stöttande (Ja jag vet, nu pushar jag verkligen kraven här..) 

That's it, de flesta av oss är fullt nöjda med detta. Vi struntar i vad ni har för utbildning eller vilken glimrande karriär ni har, sålänge ni är självförsörjande. 

Med det sagt så förstår jag att kvinnor har sin beskärda del press och stress, och att vi män är jobbiga att ha att göra med på vårt sätt. Det är väl den polariteten som gör att vi attraheras till varandra, och samtidigt retar gallfeber på varandra. 
  • Anonym (Normalt)
    CyniskOptimist skrev 2022-11-28 12:49:13 följande:
    Inte för att vara så, men generellt så har män inte särskilt många "attraktionskriterier".

1, Fysiskt attraktiv (menar ej perfektion, men hel, ren, och en hälsosam fysik, vilket hon borde vilja ha för sin egen skull)

2, Feminin (menar ej undergiven, svag, eller försynt. De starkaste kvinnorna jag känner är inte rädda för att samtidigt bejaka sin feminina sida). 

3, Sexuellt attraherad av sin partner, till den grad att hon vill ha sex med honom ibland (nyckelordet är VILL, fakta är att en av många mäns farhågor är att stadga sig med en kvinna som inte är attraherad av honom, knäppt kan man tycka). 

4, Snäll, omtänksam, lite stöttande (Ja jag vet, nu pushar jag verkligen kraven här..) 

That's it, de flesta av oss är fullt nöjda med detta. Vi struntar i vad ni har för utbildning eller vilken glimrande karriär ni har, sålänge ni är självförsörjande. 

Med det sagt så förstår jag att kvinnor har sin beskärda del press och stress, och att vi män är jobbiga att ha att göra med på vårt sätt. Det är väl den polariteten som gör att vi attraheras till varandra, och samtidigt retar gallfeber på varandra. 
    En bra sammanfattning.
  • Embla twopointoh

Ska man vara generell, så har kvinnor dessa "attraktionskriterier" på män också, fast du får såklart byta ut "feminin" mot "maskulin".

Det är bara de som är bittra på män som hävdar att alla män kräver fotomodeller, och de som är bittra på kvinnor som hävdar att alla kvinnor kräver rika, framgångsrika män. Men, det jag svarade på var en undran kräver vilka krav det ställs på en kvinna, och jag skrev vad jag och många andra kvinnor upplever.

För, det är trots allt så att män som grupp blir attraherade av det de ser, kvinnor av det de känner. Objektsfokuserad respektive känslofokuserad, alltså. Det är så vi funkar biologiskt, helt enkelt. Och, naturligtvis är den en skala och inte antingen eller, och att det skiljer mellan individer.
  • PH76

Men snälla, vad hände med; självförtroende, intelligens, humor, social kompetens, m.m...

Personligen så skulle jag inte kunna skippa någon av dessa.
  • Anonym (Facit)

Om män som grupp blir attraherade av vad de ser är det inte konstigt att akademiska kvinnor som vill bli valda för och matchade i sin utbildningsnivå har det lite svårt. Men är det verkligen några kvinnor som klagar över att män vill ha fotomodeller? Att de vill ha yngre kvinnor har jag sett många klaga över, men inte att de skulle vilja ha fotomodeller. 

Svar på tråden Vem ska en kvinnlig akademiker gifta sig med?