• Loner11

Hur bryter man sin ensamhet som incel?

Jag är i 25-års åldern och är incel. Bor i Stockholm, har jobb, studerar, men lider av svår ensamhet både när det kommer till vänner och sexuell/romantisk partner. Jag har två diagnoser, haft en väldigt olycklig uppväxt som satt psykologiska spår. Har inget självförtroende alls, har extremt svårt för att bli avvisad och är därför ganska introvert. Får psykologisk hjälp men upplever inte direkt att det hjälper. Utseendemässigt så ser jag väl relativt normal ut men har som sagt inget självförtroende. 

Exakt var börjar man för att försöka lösa den här typen av problematik? Alltid upplevt att mitt liv är ganska hopplöst och att det kanske är vissa människors lott att leva i ensamhet...

• Svar på tråden Hur bryter man sin ensamhet som incel?
  • Loner11
    Inteutanproblem skrev 2022-11-26 23:17:14 följande:

Är du alls djurintresserad? 

Om ja. Tja. Varför inte fundera på att skaffa en brukshundras (eller lämplig sådan för agility/lydnad m.m) och börja gå kurser och träna på brukshundsklubben? Där lär du träffa alla möjliga olika människor, och ni delar då ett gemensamt intresse- hund och hundträning. Har man svårt att veta vad man skall prata om, så har man ju ämnet redan färdigserverat. Perfekt! Du och hunden blir ju även ett team. Du är inte längre ensam. För att sköta om hunden och ge den det den behöver, får du en dragkraft via det till att komma ut. Även om du då är rädd och sliter med social ångest. Samtidigt som hunden ändå är ett vist stöd, när du är i ett sådant läge där du trotsar dina inre röster om att du är ditt och datt. 

Fundera på det. 

Då jag lider av psykisk ohälsa vill jag inte skaffa ett husdjur. Tycker det är oansvarigt att skaffa ett husdjur om man inte vet att man 100% kan ta hand om det. 

Anonym (Ensam fast ändå inte) skrev 2022-11-26 23:26:40 följande:

Hej,

Jag har under stors delar av mitt liv upplevt mig vara ensam, aldrig passa in etc. Denna känsla har jag känt fast jag har varit älskad av många vänner och när jag haft sambo osv. Det känns som att jag är udda, och har känt mig som det länge, fast jag är normal. Jag är rolig, folk upplever mig som väldigt modig och cool. Fast jag känner mig inte det.

Är din upplevelse kanske bara en upplevelse eller är det ett faktum? Bor du i en liten stad? Vad har du för intressen? Internet har alltid varit en plats för mig där jag träffat vänner. I spel osv. Det kanske kan vara något att börja med? Eller att gå på olika aktiviteter? 

Jag är de fakto väldigt ensam. Har inte speciellt mycket vänner. Går sällan ut. Håller mig mest för mig själv. 

• Loner11
    Anonym (Hm) skrev 2023-03-12 21:53:03 följande:

Tänker att eftersom du studerar borde kåren ha lite aktiviteter. De brukar man ju kunna vara med på även om man inte känner en kotte.nån nation eller så..Ganska avslappnat och kravlöst umgänge. 

Finns inte så mycket studentliv på mitt universitet. Mest politiska studentföreningar. Eftersom jag är väldigt introvert så är inte riktigt det sociala livet på universitetet speciellt tillgängligt. Inte många som vill tala med loserkillen som sitter för sig själv i ett hörn.
  • Loner11
    StudierKemi skrev 2022-11-26 21:45:30 följande:

Hej! 
    Annars blir livet lite tråkigt för dig. Jag själv är en kvinna med autism och jag kompenserar mig till den normala mannen i mitt liv som gör mig galen av lycka, och jag bjuder honom på restaurang-mat och aktiviteter. Annars skulle jag blivit en incel-kvinna då jag bara vill ligga med dem bästa, men man får inte det bästa helt gratis. Ansträngning av något slag är ett måste, och jag personligen är hellre generös än att jag plågar mig med att utveckla fram social kompetens (f*n vad tråkigt att tvingas att fika mycket med folk som aldrig förr, och kämpa massor för att få dem att skratta. Jag betalar hellre lite extra till den som jag tycker är den snyggaste, än torterar mig för att kunna bli en extrovert). Men att fika lagom mycket är kul och nödvändigt. Men du gör som du vill med allt!

Med all respekt du är nog inte en människa som ska ge livsråd till andra människor. Jag har själv autism men min erfarenhet av autister är att de ofta är arroganta, tror sig tala i ultimata sanningar trots att deras logik många gånger kan vara svår att förstå. Av allt du skrev så har du mest bekräftat min bild av andra autister. 

/Självhatande autist. 

• Loner11
    Anonym (Sök hjälp) skrev 2023-03-12 22:31:36 följande:
    Har du sökt hjälp?

Sökt hjälp för vad? Psykisk ohälsa? Social ångest, etc? 

Ja, jag har haft kontakt med psykiatrin i tio år nu. Tycker folk har en idealiserad bild av svensk sjukvård och psykiatrin i synnerhet. I verkligheten får man extremt lite från psykiatrin om man inte är kriminell, pundare, etc - om man inte är en riktig kostnad för samhället med andra ord. Man måste dessutom ligga på och vara riktigt jobbig för att läkare, psykologer, etc ska göra absoluta minimum grejer som att skicka en remiss, etc. Så ja, jag har sökt hjälp men man får knappt någon "hjälp" från psykiatrin. Bara mediciner - för att bara få psykolog kontakt måste du kämpa riktigt hårt för det. 

• Loner11
    Anonym (Tiny Dancer) skrev 2023-03-12 23:52:34 följande:

Men incel är väl någon som skyller sina tillkortakommande på andra och då främst kvinnor?

Ser inget sådant i TS beskrivning.

Ja och nej. Incel är en beskrivning av människor som lever i ofrivilligt celibat. Det behöver inte vara så att man nödvändigtvis beskyller dessa problem på någon specifik grupper eller samhället. En del menar dock att för att räknas som incel så krävs det att man måste tillhöra den incelrörelse som vuxit fram på nätforum, etc. 

Om jag ska vara helt ärlig så beskyller jag mina problem delvis på samhället och kvinnor. Jag har fötts in i en kultur (svensk kultur) som jag anser har missgynnat mig då svenskar i egenskap av nordeuropéer har extremt svaga familjeband (där min egen familj är ett typexempel på detta) samt är socialt stängda för andra människor. Svenskar umgås generellt i mindre, slutna grupper och möjligheten att bli en del av deras inre cirkel är ganska liten. Vi i Sverige har en ganska autistisk kultur som bäddar för social isolation och ensamhet. 

Jag tycker illa om kvinnor generellt och i synnerhet svenska kvinnor. Jag ser kvinnor som en sämre version av män. I regel har kvinnor inga intressen annat än sitt utseende och vänner. Finns självklart undantag och det går att hitta kvinnor som är intelligenta, är intresserade av något men det är betydligt ovanligare än bland män. De flesta kvinnor är så, "tomma människor". Tycker det är svårt att småprata med kvinnor då de flesta kvinnor inte är intresserade av något. Det blir lite som att prata med ett barn. Upplever inte samma sak bland män. Tycker det är betydligt lättare att samtala med män än kvinnor. 

Jag anser svenska kvinnor, åtminstone i den huvudstad där jag själv bor som pengarkåta, statusdrivna, utseendefixerande, att de har absurt höga krav på män sett till sitt eget värde etc. De flesta svenska kvinnor har dessutom usla sociala värderingar och om man ifrågasätter dem minsta lilla, typ deras syn på feminism, antirasism, HBTQ-frågor etc får de totalt spel typ. Som sagt, som barn.

• Loner11
    Anonym (Ooops) skrev 2023-03-13 06:07:24 följande:
    Oj oj du har fått många snälla och hjälpsamma svar, men där visade du ditt riktiga ansikte?varför i hela världen vill du överhuvudtaget ha flickvän eller umgås med kvinnor om kvinnor är så vidriga???? Helt obegripligt ju. 

Jag uppskattar alla råd som jag får. Tror det finns människor som kan ha en saklig diskussion utan att helt få spel som du själv. Tror det har lite med intelligens och förmåga att kontrollera sitt temperament att göra. En del människor klarar av att hålla sitt lugn även när de möter åsikter som radikalt emotsäger deras egna. 

Jag har ett biologiskt behov precis som andra människor av sex, partnerskap, etc. ingen grupp är en monolit. Finns självklart kvinnor som inte faller in i mallen. Har väl en förhoppning om att slutligen träffa en sådan person. 

Kan du lugna ner dig? 

• Loner11
    567890 skrev 2023-03-13 06:22:39 följande:

Vem vill vara med någon som ser ner på en? 

Ditt stora problem är alltså offerkoftan- dina problem är på grund av samhället och kvinnorna, inte att du är introvert och inbunden och svår att prata med? Hur bidrar du till ett samtal? Vilken fördel är det att vara vän med dig? Eller att ha dig som arbetskollega?

Det finns nog en hel del tjejer som vill vara med en kille/man som ser ner på dem. Finns mycket trasiga tjejer där ute som drar sig till män som behandlar dem illa. Säger inte att det är majoriteten av kvinnor men de finns. 

Jag skulle inte direkt säga att jag är svår att prata med. På arbetsplatser är jag ofta ganska omtyckt. Folk tycker jag är snäll. Utåt sett är jag väldigt trevlig. Om en äldre tant behöver hjälp över gatan, klart jag hjälper henne. Jag är den där snälla killen. Men man får inte mycket för att vara snäll. Människor kör över en. Utnyttjar en. Mänskligheten är inte god. Vill du få saker i Sverige 2023 i form av karriär, partner, status, etc så är inte just att vara "snäll" alltid något positivt. Kan vara den direkta motsatsen... 

• Loner11
    Anonym (...) skrev 2023-03-13 07:17:28 följande:
    Snällhet och omtänksamhet är väldigt attraktivt. Åtminstone bland de icke-statusfixerade. Men du kommer inte genuint att kunna vara omtänksam om du inte bryr dig om, tycker om och respekterar kvinnan. Så jag skulle säga att problemet ligger hos dig.

Du tycker att du måste hitta just den där nålen i höstacken, kvinnan som är som de flesta inte är, för att kunna visa respekt och tycka om. Chansen är minimal. 

Jag är kvinna och känner som du gör fast inför män. Jag ser dem som sämre varelser än kvinnor. Men jag har valt bort att försöka leva med män av den anledningen. Jag kan inte leva med nån jag föraktar och att hitta en nål i en höstack tänker jag inte slösa mitt liv på. Jag ägnar mig hellre åt annat. 

Förslag till dig: träna stenhårt fysiskt. Ta ev antidepp för att ta bort lusten lite. Foka på dina intressen och att skaffa vänner. 

Om du prompt måste ha en tjej, kanske kolla utanför storstan. Och foka mycket på vad du kan erbjuda en partner och dina egna brister, för att bli mer ödmjuk. Men tycker det är vansinne att fortsätta leta partner i din sits. 

Jag tackar för tipsen. Det där var bra, konkreta tips istället för bara moraliskt raljerande om vilken "ond" och vidrig människa jag är...

Jag tror absolut att det du säger om att försöka hitta en tjej utanför en storstad är rätt väg att gå. Funderar på att flytta till en mindre stad när jag är klar med min utbildning. Har aldrig tyckt om att bo i Stockholm. 

Anonym (X) skrev 2023-03-13 07:37:38 följande:

Det är sorgligt när den sociala förmågan inte riktigt fungerar, men behovet finns kvar. Men det är inte omöjligt att öva upp, särskilt som du är rätt ung. Jag tycker du ska fokusera på att få till ett socialt umgänge, utan att leta efter kvinnor specifikt. Har du några intressen du kan bygga på? Förordnade aktiviteter brukar vara lättast. 

En tanke för att bättre förstå och kanske respektera kvinnor är att läsa mycket litteratur av kvinnliga författare. Då tänker jag främst romaner, eftersom det är det känslomässiga du behöver arbeta med. Gärna från olika tider och genrer. Du behöver öva på att se andra perspektiv än ditt eget. 

Jag tror absolut det ligger något i att försöka hitta ett umgänge. Inte fokusera på flickvän. Mitt problem är inte bara att jag inte har en flickvän utan att jag är ensam rent generellt. Att vara socialt isolerad gör att man går djupare in i sin psykiska ohälsa. Man blir mer och mer psykisk sjuk. Så absolut, att faktiskt hitta människor att umgås med är nog steg 1. 

• Loner11
    fornminne skrev 2023-03-13 07:42:19 följande:

Nu verkar TS inte tycka att kvinnor generellt är särskilt intressanta, utan verkar mest vilja ha en sängvärmare. Du får väl söka partner utomlands TS, om du inte gillar svenska tjejer. En del har för höga krav ja, men att välja bort killar med din inställning, är sannerligen inte att ha för höga krav.

Har absolut funderat på att skaffa en flickvän utomlands, så, "importfru". Måste dock bli klar med min utbildning först. Har mycket lättare att interagera med kvinnor från mer patriarkala kulturer. I min erfarenhet är de mycket mer normala, sociala, går att föra en normal konversation med, har starka familjevärderingar, etc. 

Jag har ett socialt behov. Vill ha vänner, etc. Jag vill inte ha en flickvän bara för sex utan snarare för att ha ett normalt förhållande. 

Jag vet inte vad du har fått en bild av mig? Jag ger aldrig uttryck för mina åsikter när jag interagerar med kvinnor. "Amen de skiner igenom", nej det gör det inte. Mitt problem är inte att jag är socialt inkompetent, att jag skrämmer bort folk. Mitt problem är att jag är blyg, socialt introvert. Att vara det som kille är en dödssynd. 

Det där du säger att det är rimligt att välja bort mig baserat på mina värderingar, ok? Om jag fick en femma för varje tjej jag träffat på som har en kille som behandlar dem som dörrmattor så skulle jag vara rik. Nej, alla kvinnor vill inte behandlas snällt eller rättvist. Det finns betydligt mycket fler kvinnor som är i förhållanden där de trampas på än vad du tror. Det värsta du kan vara som kille är snäll, medgörlig. Chansen att man blir utnyttjad av en tjej då är relativt hög... 

Svar på tråden Hur bryter man sin ensamhet som incel?