Hej!
Många har gett dig tipsen att gå med i föreningar och träffa folk genom gemensamma hobbyn. Även jag instämmer att det är rätt sak att göra. Man träffar intressantast människor genom att göra fritidsaktiviteter tillsammans och det är givetvis svårt att connecta annars. Håll humöret uppe, lär dig att tänka positivt för det är inget kul för människorna runtomkring annars. Så fort du kommer på negativa tankar så byt genast tankebana, och det blir lättare och lättare att göra så ju mer du tränar. Det är där absolut värsta när folk uppför sig som en omogen surputte. Hemligheten är att folk dras som magneter till folk som är som solstrålar i denna gråa kalla värld. Man dras inte till dystra skuggor.
Träna hela tiden på att sprida ljus och värme. Jag tror att det är lättare att göra detta om man är troende och att man är medveten om att Gud älskar en, och att man aldrig är ensam för att han är alltid vid ens sida. Du kan söka kyrklig gemenskap om du vill. De kristna medlemmarna får inte hålla någon människa utanför, utan det hör till deras grundvärderingar att behandla varandra som bröder och systrar hela tiden. Så där har du ett tips annars.
När det gäller partners-biten så kommer det bli lite svårt för dig, men inte omöjligt att hitta någon. Det finns alltid hopp. Först måste du lära dig att må bättre, och någons positivitet attraherar bäst. Min exman led av social fobi och hade ett par diagnoser. Vi höll på att träffas hos honom ändå och jag blev bjuden på mat ofta, och när jag hade det svårt i skolan under en period så sa han att jag får hoppa av och vila, om jag vill, och att han försörjer mig under en period. Han hade ett gott hjärta men samtidigt kompenserade han detta att jag inte testade många mer sociala män hej vilt, utan jag blev typ belönad att jag höll mig till en och samma. Inte långt därpå efter att jag tog en paus från skolan, så blev jag gravid och han och jag fick en gemensam dotter.
Jag var hemmafru mellan att jag var 17-22 år, sen gick jag tillbaka till skolan trots att jag inte behövde (exmannen sa att jag får vara hemmafru hur länge jag vill). Han och jag var gifta mellan att jag var 20-27 år gammal, och vi skilde oss p.g.a. att kärleken tog slut. Vi kramades mer och mer sällan och hade sällan sex. Jag tror att han utseendemässigt var en 7:a, och socialt var han nog en 3:a, han var alltså autist. I nuläget träffar jag en helt normal man med noll autism, och han är så positiv och social, och jag har aldrig varit så lycklig och kåt som nu. Och jag har inte ens hunnit nämna hans tjocka svarta hår och skägg (vilken jäkla kvalité på håret), och han kan göra 12 pull-ups i sitt första set på gymmet, och sexet börjar direkt så fort han går över min tröskel till lägenheten (nästan varje gång). Du tävlar alltså med väldigt väldigt spännande män, och jag skulle nog råda dig att överväga att använda generositet som vapen, om den sociala biten haltar för mycket.
Annars blir livet lite tråkigt för dig. Jag själv är en kvinna med autism och jag kompenserar mig till den normala mannen i mitt liv som gör mig galen av lycka, och jag bjuder honom på restaurang-mat och aktiviteter. Annars skulle jag blivit en incel-kvinna då jag bara vill ligga med dem bästa, men man får inte det bästa helt gratis. Ansträngning av något slag är ett måste, och jag personligen är hellre generös än att jag plågar mig med att utveckla fram social kompetens (f*n vad tråkigt att tvingas att fika mycket med folk som aldrig förr, och kämpa massor för att få dem att skratta. Jag betalar hellre lite extra till den som jag tycker är den snyggaste, än torterar mig för att kunna bli en extrovert). Men att fika lagom mycket är kul och nödvändigt. Men du gör som du vill med allt!