Inlägg från: Afterrain |Visa alla inlägg
  • Afterrain

BF Augusti 2023

Vårt RUL gick också suveränt. Dock bad barnmorskan oss att titta bort när hon tittade i området och områdena runt där könet syns så vi vet fortfarande inte om det är en pojke eller flicka 😅

• Afterrain

Någon annan som råkat ut för begränsad rörlighet och svullen deluxe 10.0? Jag går in i v 22 imorgon men är svullen som ett as, jag bär stödstrumpor på jobbet, men är ändå såpass svullen att mina fötter pulserar inuti mina stackars skor som ser ut att spricka snart. Någon som har några bra gravidskor? Om jag nu ens orkar vänta på svar, känns som om jag går och köper vad som helst som är mindre dåliga än de jag har nu 😭

• Afterrain
    HejsanJenny skrev 2023-04-17 12:14:01 följande:
    Inte svullen men satan vilken foglossning jag har åkt på sedan några dagar tillbaka så kan relatera till den begränsade rörligheten. 😭 Det är inte gravidskor per se men det skönaste paret skor jag har är från märket Hoka, sneakers med dämpning som känns som att gå på moln. Hoppas du hittar nått <33
    Tack för ditt svar. Ja jag testade dem, svinsköna men svindyra så jag fick köpa ett par billigare löparskor. Jag har fått massa extrautgifter på bilen nu med, typiskt när man ska köpa barnvagn.
  • Afterrain
    ToEm skrev 2023-04-24 20:56:09 följande:

Hur går det för er nuförtiden? Glad

Själv går jag in i vecka 27 (26+0) (har fortfarande bestämt mig om jag ska säga att jag är i vecka 26 eller 27, haha) på onsdag, så märkligt. Var på kontroll av hjärtljud förrförra veckan och allt såg fortfarande bra ut, dock är jag inte så långt ifrån högt blodtryck så vi får se om det stiger eller stabiliseras. Nästa kontroll är inte förrän den 19/5, då är det dags för glukosbelastning samt en spruta då jag och bebin tydligen har olika blodgrupper! Sist jag var där var det första gången de mätte magen när jag låg ned också, 23 cm om jag minns rätt. 

Tycker inte ni också tiden går fort? Jag har alltid tänkt att en graviditet är så väldans lång, mycket suck och stånk över att jag ska behöva offra så mycket "roligt" men jösses vad tiden rusar iväg. Lite bitter över att jag missar partaja till det rejält på ett kommande bröllop (med tillhörande möhippa i Köpenhamn...), en 35-årsfest och en 40-årsfest - men jag har svårt att tro att jag inte kommer tycka det är värt det i slutändan! 

Syns era magar mycket? Det är lite komiskt hur tydligt det är med vänner och kollegors försiktigheter, haha, de som är lite mer varsamma säger "oj, men det syns ju inte så mycket!" efter jag svarat på vilken vecka jag är i, medan andra "nu får du nog dra ner på påskgodiset!" jag: "vadå, syns det?" kollega: "eh ja" - haha! Jag är ju som sagt *tjock* också, alltså inte bara bebimage, så jag förstår folks förvirring. Min egna likaså! 

Har ni börjat köpa grejer till tillskottet ännu? Vi tänkte ta tag i det i slutet av maj, då är det cirka två månader kvar till beräknad nedkomst Glad  

Heeej! Här går det undan. Vi går in i v 24 imorgon, vi har lyckats bygga ett barnrum här hemma som under långhelgen både spacklats och målats. Jag är väldigt stor, hela jag egentligen och inte bara magen, jag som annars är van och vara smal, jag är också väldigt svullen i fötter och ben.

Jag håller med dig om att tiden går fort! Jag vet inte varför jag blivit inprintad att tiden går så sakta när man är gravid. Detta är jag dock tacksam för då min rygg börjat verka och jag inte kan röra mig som vanligt. 

Vi beställde barnvagn igår och även ett babynest. Skötbordet som vi ska lägga ovanpå byrån ska beställas samt en typ av snöre som man fäster till sängen för att kunna ha en vanlig spjälsäng som ett bedside crib. Dvs vi har börjat på riktigt här nu med förberedelser. Nästa månad blir det en åktur till Ullared med.

Ska till bm den 19/5 och ta lite prover o så för o kolla bebisen så jag också kan ta sprutan i v 28/29 då jag är RH- och bebisen är RH+. Känner bebisens rörelser tydligare och tydligare och igår fick även bebisens pappa känna en spark på utsidan. Märker mer och mer hur bebisen har ett mönster där den är vaken på morgonen en stund och även på kvällen och några gånger under dagen. 

Jag trivs verkligen inte med att vara gravid då jag känner mig otymplig, osmidig och ineffektiv, vill gärna vara i farten mer än vad jag orkar. Men främst av allt är jag så extremt tacksam över att jag får uppleva att vara gravid, det är något jag påminner mig själv om att inte ta för givet, speciellt inte med tanke på min pcos och att jag blivit medicinerad för att kunna bli gravid. Jag älskar (konstigt nog kanske när man aldrig träffat personen) detta lilla liv mer än allt och ser framemot och träffa vår lilla bebis.
  • Afterrain

Var på mitt vecka 25 besök igår, första besöket hos BM sedan v 12 typ. Jag var ju på RUL i början på april där vi valde att inte ta reda på könet. Det är alltså en annan barnmorska som gjort RUL.

Nu till min fråga. Är det någon som vet om dem antecknar könet i sina journaler? För dem har massa journaler jag inte kan se. 

Anledningen till att jag undrar är att min bm var inne i min journal eftersom BM från RUL inte ändrat mitt BF. Efter en liten stund frågar min barnmorska: ni ska få en pojke va? Jag ba ehm nää det har vi inte tagit reda på. Så fortsatte hon bara med undersökningarna. Detta var så konstigt att jag inte kunnat släppa det. 

• Afterrain
    HejsanJenny skrev 2023-05-20 21:49:15 följande:

Kan såklart inte tala för hur det är för alla, men jag loggade just in på 1177 och tittade på alla anteckningar som gjorts efter RUL och hittar inget om kön någonstans. 

Min barnmorska skickar bara meddelanden till inkorgen på 1177, jag har ingenting skrivet i journalen. Jag tänkte mer som barnmorskan kan se på rul. För det är väldigt konstigt sagt av henne, speciellt med tanke på att vi ej tagit upp det alls. 

Min sambo har varit med på alla BM besök, uppenbarligen med tanke på att det är hans barn också. Min barnmorska bad mig komma själv nästa gång, har ni varit med om det?
  • Afterrain
    ToEm skrev 2023-05-20 22:56:43 följande:

Nej, enligt min BM för inga anteckningar gällande kön så jag förstår din förvirring! Vår bebi ?blottade? ju sig på RUL:en, enligt oss var det ganska uppenbart. Men då vi sa till sköterskan att vi inte ville veta kön sa hon att hon varken skulle bekräfta eller dementera. Dock sa hon ?ja, ibland är det oundvikligt? och sen sa hon ?han? två gånger innan hon återgick till ?den?. Vi grämer oss nu i efterhand och skulle såklart frågat en gång för alla om vi verkligen såg rätt, nu vet vi ju inte om vi hade en riktig skämtare till sköterska som totalt dragit oss vid näsan! Därför frågade jag min BM på nästkommande besök om sköterskan från RUL:en hade antecknat något men fick svaret nej. 

Din BM kanske helt enkelt blandade ihop dig med en annan patient, tänker jag? Hon kanske har fått för sig att du berättat att du väntar en pojke. Det är min teori i detta. 

Lycka till i ovissheten! ;) 

Så himla hemskt när dem säger sånt. Det konstigaste är ju dock att jag inte haft någon kontakt med henne sen vecka 12, så det var en väldigt dum sak att säga tidigt i besöket, jag nämnde ingenting gällande RUL förutom att mitt BF var fel hos försäkringskassan, så förstår inte hur hon skulle ha fått för sig det. Min tjejkompis har råkat ut för samma, hon hade bett dem på RUL att lägga könet i ett kuvert, sen när hon kom till barnmorskan för första gången sen dess kallade hon bebisen för "hon". Min kompis ifrågasatte detta och fick några bortförklaringar till svar, summan av kardemumman, det kom ut en flicka.
  • Afterrain
    HejsanJenny skrev 2023-05-24 19:16:38 följande:

Har läst att det ska bli lika varmt i sommar som det var sommaren 2018. Jiiiissses säger jag bara. Tycker redan det är för varmt och jobbigt med magen som tyckts dubbla i storlek senaste veckorna. För bara typ tre veckor sedan kunde jag fortfarande ha mina vanliga jeans och se icke-gravid ut. Nu är jag enorm från ingenstans. 

Skönt att du fick njuta så länge, jag fick börja med gravidleggins innan v 15 för att jag blev stor så fort 🤣. Mina fötter svullnade runt v 20, kan knappt stå för länge utan att få ont i fötterna, så hade gärna sluppit en monstersommar i år 🤣.

Tips på bra fläktar/AC någon?

Hoppas ni har kommit lindrigare undan än mig allesammans ❤️
  • Afterrain
    HejsanJenny skrev 2023-05-25 10:47:03 följande:
    Hahaha åhhh fötterna! Åh fötterna. Det minns jag från förra graviditeten, på allvar var de enda skorna jag kunde ha sista  månaden var min sambos Birkenstocks i storlek 47 😅😅
    Jag tror jag är påväg dit. Hoppas min sambos 42or kommer passa 🤣❤️. Jag kan ha mina niketofflor i storlek 38 än så länge, blir lite tight ibland dock 🤣
  • Afterrain

Hej allihop! Jag har förmodligen bf längst fram här i tråden(29 augusti), så när ni skriver att ni är i v 37 eller så så tycker jag att det låter som att ni är jättenära förlossning 😊. Jag tycker att tiden rusar iväg och tycker inte alls att något är långdraget, däremot längtar jag tills bebis kommer, är så nyfiken på att se vem den lille är. Har fortfarande besvär med o va svullen, trött och så, men har slutat jobba nu, gick hem på graviditetspenning den 1 juli och det känns mycket bättre nu. Hoppas allt går bra för er ❤️

Svar på tråden BF Augusti 2023