• Anonym (Jävla alkohol)

Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!

Jag tycker faktiskt att alla vuxna kan skärpa till sig och stå över alkoholen denna dagen (Julafton), för BARNENS skull. Kan man inte ha roligt utan alkohol har man problem. Tänk på alla barn som har ångest och far illa av vuxnas onödiga konsumtion av alkohol på julafton och förstör den högtiden som faktiskt är riktad mot de små barnen. Skärp er, offra en dag för barnens skull och fira en vit jul! Ha det!

www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG397b/manga-barn-oroliga-infor-julen

• Svar på tråden Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!
  • Anonym (Mgng)

Det roliga är om man säger nej till alkohol också, då är man lustig. Så jäkla tråkigt folk. Har lika tråkigt ändå om folket är det och då kvittar det hur mycket jag än skulle dricka. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Anonym) skrev 2022-11-25 21:08:55 följande:
    Det säger rätt mycket om en person om man utgår från vuxnas rätt att dricka snarare än barns rätt att få ha en alkoholfri jul......

Ja ni gör ju som ni vill så gör vi som vi vill. 

Vår jul handlar inte om rättigheter som ställs mot varandra. Vi vill ha mysigt och trevligt allihop, tillsammans. Det är ingen som blir full hos oss. 

• Anonym (Vet)

Har själv växt upp med alkoholister. Pappa va full redan vid 11. Julmaten åts under bråk så pappa hade börjat bli verbalt elak. Bråk konstant. Nä vi va små slet mamma för att försöka hålla ihop nåt vettigt men när åren gick löste hon det med att dricka hon också. Man gick och la sig gråtandes. Tyckte mer om annandagen för då va ofta alkoholen slut.

ovh ja julen är värre än all dagar man fick släpa pappa in från tomten, alla bråk, allt ont i magen vägen hem från skolan, alla semestrar som började med att inhandla 4 flak öl och 4 liter vodka.

jag skulle aldrig dricka en droppe på julen.

• Anonym (L o v e)

Min fråga är ju hur det hjälper barn i utsatta familjer att jag håller mig nykter på julafton? 

• Kockobello
    Anonym (Vet) skrev 2022-11-25 21:24:04 följande:

Har själv växt upp med alkoholister. Pappa va full redan vid 11. Julmaten åts under bråk så pappa hade börjat bli verbalt elak. Bråk konstant. Nä vi va små slet mamma för att försöka hålla ihop nåt vettigt men när åren gick löste hon det med att dricka hon också. Man gick och la sig gråtandes. Tyckte mer om annandagen för då va ofta alkoholen slut.

ovh ja julen är värre än all dagar man fick släpa pappa in från tomten, alla bråk, allt ont i magen vägen hem från skolan, alla semestrar som började med att inhandla 4 flak öl och 4 liter vodka.

jag skulle aldrig dricka en droppe på julen.

Vad hemskt, usch vad ledsen man blir.

Vilken tur att du inte fört det vidare.
  • Anonym (Mgng)
    Anonym (L o v e) skrev 2022-11-25 21:29:17 följande:

Min fråga är ju hur det hjälper barn i utsatta familjer att jag håller mig nykter på julafton? 

Man går mot strömmen och visar de som super ner sig att det går att ha kul ändå 
  • Anonym (Mgng)

Men jag förstår hur du menar 

• Anonym (Louise)

Nja, tycker väl att det är viktigare att dricka måttligt hela året, snarare än att stå över just på jul. Men det känns ju inte heller som att de flesta med småbarn ser julafton som ett tillfälle att supa och bli helt redlös.

Personligen tycker jag också att det är bättre att visa barn att man kan dricka på ett ansvarsfullt sätt, utan att bli full. 

• Anonym (Jo)
    Anonym (Louise) skrev 2022-11-25 22:09:13 följande:
    Nja, tycker väl att det är viktigare att dricka måttligt hela året, snarare än att stå över just på jul. Men det känns ju inte heller som att de flesta med småbarn ser julafton som ett tillfälle att supa och bli helt redlös.

Personligen tycker jag också att det är bättre att visa barn att man kan dricka på ett ansvarsfullt sätt, utan att bli full. 
    Det tycker jag med.
  • Anonym (H)

Jättekonstig återkommande diskussion varje år. Kan man inte dricka utan att bli packad, har man stora problem. Men att nåt glas vin, lite glögg eller några öl skulle förstöra julen för barnen, absurt enligt mig. Vad är sambandet? Jul, helg, kalas eller semester - vi föräldrar ska aldrig supa i våra barns sällskap oavsett vilken dag det är

Svar på tråden Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!