• ALLIEVERDO

    Avrundas ören på fakturorna man ska betala?

    Hej!

    En enkel fråga först innan jag går in på det djupare (om behövs)
    Om du får en räkning på 150.14kr. avrundas inte det ner till 150kr då? eller exakt 150.14 åtminstone? 
    för man avrundar väl alltid ören från 49 neråt och 50 uppåt?

  • Svar på tråden Avrundas ören på fakturorna man ska betala?
  • Fossil

    Jag betalar den exakta summan, har en sån räkning varje månad.
    Det har aldrig varit något problem.

  • ALLIEVERDO
    Mortiscia80 skrev 2022-11-26 15:24:07 följande:

    Man betalar den summa som står på fakturan, varken mer eller mindre.


    fast får du dom tex i kivra, så är de redan avrundade..där är inte ören med. därav en anledning till varför jag undrar vilket håll det ska avrundas åt.
  • Mortiscia80
    ALLIEVERDO skrev 2022-11-26 16:03:18 följande:
    fast får du dom tex i kivra, så är de redan avrundade..där är inte ören med. därav en anledning till varför jag undrar vilket håll det ska avrundas åt.
    Det finns inget "ska". Man har rätt att avrunda åt endera hållet, det brukar stå angivet i vardera företags villkor, många avrundar uppåt även om neråt vore närmare.
  • Mortiscia80
    Mortiscia80 skrev 2022-11-26 16:28:40 följande:
    Det finns inget "ska". Man har rätt att avrunda åt endera hållet, det brukar stå angivet i vardera företags villkor, många avrundar uppåt även om neråt vore närmare.
    Med "man" menar jag företaget. Själv får man så klart avrunda uppåt, däremot inte neråt eftersom man då inte betalat hela fakturan.
  • Fjäril kär

    Varför betala mer/mindre  än man ska?

    Det belopp som står är vad som ska betalas. Varken mer eller mindre. 

    Detta är en icke-fråga. 

  • Aniiee

    Jag kan inte ens avrunda. Banken stämmer av med ocr-numret, är summan fel på ett enda öre säger den att det är fel belopp.


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Cusoon

    För jag in betalningen manuellt så anger jag den exakta summan, jag avrundar aldrig. Betalas fakturan via kivra t.ex så signerar jag bara.

  • me33

    Betala på öret vad som står, ge de inte ett öre mera.

    En gång missade jag 30 öre som resulterade i att fakturan övergick till inkasso.

    Företagen är snillrika med öringarna, det blir en mångmiljon verksamhet för många företag.

  • Fjäril kär

    Blir nyfiken på vilka fakturor man KAN avrunda?

    Om beloppet inte stämmer med OCR nummer så kommer det ju upp ett rött meddelande om att summan inte stämmer.

    Digitala fakturor signerar man ju bara, dom kan man ju liksom inte ens hantera mer än så. 

  • Medborgare

    Tänkte på denna tråd igår när satt och fixade månadens räkningar. Alla räkningar, oavsett hur de betalas är avrundade. Undantaget är kredikortsräkningarna, där man själv bestämmer beloppet. Där avrundar jag alltid. 

  • me33

    Era idioter som avrundar uppåt på örena!

    Företagen tjänar asbra pengar på er, aja gör precis som hur fan ni vill i livet.

  • Purple Haze of Sweden

    Vissa fakturor jag får ÄR avrundade. Vissa är INTE avrundade och då betalar jag exakt på öret det belopp som står på fakturan.

    Och jag betalar ALDRIG förrän EXAKT SISTA betalningsdag.

Svar på tråden Avrundas ören på fakturorna man ska betala?