Inlägg från: Anonym (Sötis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sötis)

Ful: Kvinna till kvinna

En tråd om utsida och yta. Är du ful eller är du "ful" som i att du kan rädda det hela på något sätt? I så fall hur? Vem kallar dig fin, söt, vacker och snygg och varför? Min fördom är att långt hår och smink uppfattas som fint till exempel, stämmer det med vad du märkt av? Tycker du också så eller har du någon annan smak?

• Svar på tråden Ful: Kvinna till kvinna
  • Anonym (Sötis)

Om det här verkar vara en trolltråd så är det inte så. Och om du kallades för Trollet i skolan så beklagar jag det. Jag vet vad ett öknamn kan göra med självkänslan. Än idag hoppar hjärtat till när jag ser ett visst namn som jag förknippar med mitt öknamn.
    Namn har därför spelat en stor betydelse i livet och jag är mycket intresserad av namngivningens funktioner. Jag tror inte att alla tänker på det, men om vi benämner någon som Trollet eller Prinsessan gör det något med oss, liksom om vi blir kallade vackra eller fula, skönheter eller odjur. 

• Anonym (Sötis)
    Anonym (Erik) skrev 2022-11-29 14:56:14 följande:

Min fru säger att jag är snygg. Själv ger jag mig nog en 6a. Är vältränad men ganska kort och skallig. Ansiktet ok. Det är väl inte många som utryckt att jag är snygg men jag lider inte så mycket för det. Man är ju vad man är och vi är alla olika! :)

Egentligen var det här en tråd för kvinnor, men eftersom du skänkte oss en så målande beskrivning av vad du uppfattar som tillgångar och brister i ditt yttre får jag säga låt gå, och hoppas att fler förstår vad jag är ute efter, dvs själva fulheten vi ser i oss själva och huruvida den går att åtgärda. 
  • Anonym (Sötis)
    Anonym (Ful men snygg) skrev 2022-11-29 14:49:27 följande:

Jag är både ful och snygg. Ansiktet är jättefult men kroppen är jag väldigt stolt över. Sedd bakifrån är jag en tia. 

Vad är fult med ditt ansikte? 
  • Anonym (Sötis)
    Anonym (Ful men snygg) skrev 2022-11-29 15:33:59 följande:
    Ärrvävnad efter grov misshandel. Men var inte vacker före heller. Så det ser riktigt illa ut. Som jag försökt slåss mot hundra katter.  Man kan operera sånt men det är en massa operationer, jag pallar inte det utan gjorde brösten istället. Bara en enda operation som lyfter utseendet så mycket mera. Känner att ärren är en del av mig numera och det är så jag ser ut. 
    Tack för att du berättade. Det känns bra att höra att du mår bättre efter att ha gjort brösten, och jag hoppas att du har läkt ihop även i själen. 
  • Anonym (Sötis)
    Anonym (Fulast) skrev 2022-11-29 15:31:55 följande:

Jag har alltid ansett mig själv väldigt ful, men likafullt haft pojkvänner och fått en man. Inser dock nu efter 50 att så hiskeligt ful som nu var jag ju inte som ung. Kroppen var bra. Nu drar allt söderöver, hela huden i princip fast jag väger lika mycket som för 16 år sen. Vill bara gråta när jag ser mig i spegeln.

Det verkar så vanligt att känna så. Till och med Carolina Gynning kände sig ful innan operationerna, och tycker idag att hon var söt som flicka. Åldersrelaterad fulhet är svår för många, och jag tror att det kan komma och gå i skov i takt med att man hinner acceptera sitt nya utseende med åldrarna. 
  • Anonym (Sötis)
    Mrs Moneybags skrev 2022-11-29 15:55:22 följande:
    Jag tillhör väl de udda då som tycker att jag ser fin ut. Tycker nog att de flesta människor är ganska snygga eller åtminstone har något som är vackert eller snyggt. 

Om inte annat kan ett genuint leende lyfta ens utseende med flera punkter. 
    Nej, jag tror inte alls att du är udda! Jag hoppas och tror att de flesta kvinnor tycker att de är - tillräckligt - fina större delen av tiden. Men i den här tråden blir det ju kanske lite udda att prata om det, för jag frågade efter de fula upplevelserna. Sen fattar jag att man kanske tvekar att prata om det eller inte vet hur.
    Jag fick idén efter något käckt jag läst om att "skulle det inte vara bra om alla vi kvinnor kände oss coola oavsett hur vi såg ut" . Jag kände då instinktivt att sådär är det ju inte kvinnor emellan. Att man känner "oj vad du tycker att jag är cool som kvinna och ful", utan man känner ju mer "det där borde du göra något åt" - vibb. Och det ska man absolut göra också om man mår bättre av det, som att göra brösten till exempel. Men om man inte vill göra sina bröst och inte känner sig cool utan ful? Ska man behöva känna sig som en dålig kvinna då? Jag håller med om att leenden och även skratt är bra saker att fokusera på. 
  • Anonym (Sötis)
    Anonym (Fulast) skrev 2022-11-29 16:25:58 följande:

Epitetet söt är nåt jag förknippar med småbarn och då var även jag söt. Fram till ca 6 kanske. Men okey, tonårstjejer kan väl vara söta också, men inte vuxna människor. Inte utseendemässigt i alla fall. Fin, snygg, vacker, ja vad är man mer? Män benämner man ju på andra sätt. Charmerande, distingerade, prydliga, trevliga. Långt upp i åren. Äldsta männen jag tycker ser bra ut är väl nästan 70 år gamla. Kvinnor är passé vid 40 typ. Om man inte gör om sig då. Vilket jag vägrar. Numer använder jag orden "se mänsklig ut" när jag fixar mig när jag ska ut bland folk. Det finns inte möe mer att säga om 50+kvinnor som inte gör om sig. Varför är vi mer förlåtande om män?

Jag håller inte helt med. Det finns kvinnor som är mycket vackra högt upp i åren. Men det handlar om att lägga om blicken tror jag, för jag tyckte nog inte så när jag själv var ung och söt. Jag tycker att ditt uttryck "se mänsklig ut" är både fint och lite problematiskt. Som mänskligast har jag känt mig när jag är ful. Om jag känner mig fin kan jag låtsas vara ett väsen. 
  • Anonym (Sötis)
    Bis mis skrev 2022-11-29 16:25:20 följande:

Jag ser bra ut och har alltid gjort. Eller, som yngre tonåring var jag jättesmal och led rätt mkt av det. Men efter den tiden så är jag glad över att jag är lång och slank. 

Jag har en bra benstruktur i ansiktet och vackra drag, men jag är ingen 10:a. Hur jag ser ut är inget jag tänker på men jag är ändå tacksam över det. Utseende är ändå sekundärt jämfört med personligheten, det är den som räknas. Har hört nån vacker jet set-svenska som var gift med Rod Stewart säga att i dom kretsarna var det bättre att vara rolig och ful än vacker och tråkig.

Antagligen för att de flesta redan var vackra i de kretsarna. Bättre att hitta sin egen nisch som rolig och ful. En narr för de som är med i klubben. (Jag har varit den också, helt omedvetet, blev rasande när jag insåg det och är det än. Så ful är jag inte. Men i deras klubbar, jo. ) Din historia låter nästan som den fula ankungen som blev en svan, så du kanske har lite hjärta för det fula trots din relativa skönhet idag? 
  • Anonym (Sötis)
    Anonym (Fulast) skrev 2022-11-29 16:38:55 följande:
    Ja, alltså enstaka äldre vackra kvinnor finns ju. Betty White såg bra ut till sin död vid dryga 90. Men fler män än kvinnor ser bra ut längre upp i åren. De kanske kommer undan med mer? Eller är det så enkelt som att de känner sig mer självsäkra och därmed utstrålar ett trevligare utseende? Ja, jag vet inte. Jag undviker att gå ut bland folk pga mitt utseende. Om folk visste hur jag egentligen såg ut skulle de svimma. Och även med smink och fixat hår ser jag definitivt inte ut att vara i den ålder jag är. Lägg på ca 20 år.
    Nej, vad tråkigt att du undviker att gå ut. Jag tror definitivt att män som grupp kommer undan med mer fortfarande, men visst kommer man undan med mer om man har utstrålning. Känner man sig ful och folk visar en att de tycker att man är ful så gör detta inte underverk för självkänslan. Men så som du talar om dig själv tycker jag att du kan bildligt sträcka på dig (en del har ju puckelrygg och kan inte det) nästa gång du går ut i världen. Jag anar en styrka hos dig. 
  • Anonym (Sötis)

Jag måste säga att det är fint att läsa om er som känner sig fina, men det är lite problem med hy eller vikt som gör att ni känner er fulare än annars. Jag kan känna igen mig i de här sakerna och önskar att jag kunde säga till er att ni är fina ändå. Jag såg en bild i tidningen på en söt tjej som hade mycket hudproblem och då insåg jag att man kan vara fin trots ett uppenbart problem, för så tyckte jag om henne. 
    Det fulaste för mig sitter i utstrålning, dålig självkänsla som slår över i hat eller självhat. 

• Anonym (Sötis)

IceKitten: ditt nick är vackert, liksom dina tankar. Jag är inte lika vacker inuti som du, utan har ibland sett människor jag inte känner på stan och tänkt att de är fula. Men då har det varit något uppseendeväckande. Jag är utseendefixerad sedan barnsben, både vad gäller det vackra och det fula. Men oftast just bland folk så är ju allt on display samtidigt och ingen sticker riktigt ut.

Sedan säger du något annat som jag håller med om, att när man lär känna människor kan de bli tilldragande eller motsatsen, att de blir motbjudande för en på grund av sin utstrålning. Och jag tror att vi alla har olika saker vi dras till.

Jag läste i en annan tråd om självförakt som startades igår, att en människa som mår riktigt dåligt ofta upplevs som motbjudande och som någon att kränka och spotta på. Det tror jag är en vattendelare. Några ömmar för det som är skadat i människor. De flesta känner något mitt emellan att dras till det eller vilja förstöra det. Och några blir riktigt elaka mot den de upplever som ful eller svag i andra avseenden.

Det du skriver IceKitten ger mig hopp om att de flesta fungerar lite som du gör. 🧁

• Anonym (Sötis)
    Silverjenny skrev 2022-11-30 08:42:03 följande:

Jag är inte ful men inte heller jättevacker. Jag tror folk i allmänhet tycker jag ser ganska bra ut, jag är nog självkritisk sådär som alla är och fokuserar mest på det jag är missnöjd med. Jag har ganska ljusa färger med nästan osynliga ögonfransar och ögonbryn, jag sminkar mig nästan aldrig så i jämförelse med alla andra som alltid är sminkade ser jag kanske lite blek och intetsägande ut. Brukar ha håret i hästsvans till vardags, lägger minimalt med tid på mitt utseende. Men jag har bra hy och bra grundförutsättningar så att säga. Så när jag för en gångs skull sminkar mig om det så bara är lite mascara och kanske fönar håret får jag plötsligt jättemycket komplimanger av alla om hur otroligt snygg jag är. Den fula ankungen förvandlas till svan på fem minuter haha. Och om jag lägger ner lite tid och sminkar mig blir jag riktigt snygg. 

Min man tycker jag är jättevacker. Han är själv en 10:a och jag kan tycka själv att jag inte riktigt matchar upp honom utseendemässigt men det är väl bara att tacka och ta emot. 

Tack, du är nog som folk är mest. Och tänk att folk tycker att smink gör en så himla mycket snyggare, jag har också varit med om det. Själv är jag mycket mer fokuserad på ansiktsdrag, form och utstrålning än vilka färger folk har. Man är olika. Fint att din man får dig att känna dig vacker genom att säga det. Fler män borde ta efter. 
Svar på tråden Ful: Kvinna till kvinna