Inlägg från: Anonym (ajaj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ajaj)

Jag bet mig i kinden

Det var i söndags. Idag gör det, inte dirket ont, ont, men lite grann, och känns lite svullet och även som att jag har något fast i tänderna typ. Detta har alltså kommit  idag, bortsett från den akuta smärtan när jag bet mig, då. Av någon anledning har huden på den kinden också blivit torrare, även om jag är allmänt torr så här års.

Är det någon som har någon huskur eller något?

• Svar på tråden Jag bet mig i kinden
  • Anonym (ajaj)

Tack för tipsen, hörni. 

Nu är jag. Mer svullen och den mungipan hänger ner och det blir inget leende. Jag ser jättekonstig ut. Tur att jag inte ska träffa någon idag.. 

• Anonym (ajaj)
    Anonym (Giggi) skrev 2022-11-30 06:24:48 följande:

Blev det ett rejält sår och blödde mycket? Hur stort är såret? Oftast läker ju småsår i munnen fort, men stora sår kan behöva ses över av läkare, oavsett var de sitter. Jag tycker att du ska ringa vården för rådgivning om såret är stort. Behöver det sys ska ju det göras snabbt. 

Nej, jag blödde faktiskt inte så mycket. Knappt alls faktiskt. Men det är vitt där jag bet. 
  • Anonym (ajaj)
    RenLuft skrev 2022-11-30 07:16:43 följande:
    Hej,
    du har blivit mer svullen, skriver du? Det låter som om du har fått infektion i såret.

Jag tycker du skall kontakta vårdcentralen i alla fall. Dem brukar oftast priotera infektioner, så du får kanske tid snabbt.
    Vänta inte för länge, det är bra att du kontaktar VC så fort det går. Även om det inte är större fara, så kan det vara bra att vara på den säkra sidan!

Sköt om dig!
    Jag gjorde faktiskt det. Sköterskan som svarade skrev upp mig på listan för om det dyker upp en tid inom tre månader men sa att om det inte är bättre till på fredag så kan jag gå till lättakuten för jag ska inte räkna med att det dyker upp en tid. 
  • Anonym (ajaj)

Tack för svaren och tipsen. Jag ser ju lite ut som att jag håller på att få en stroke. Hoppas det är bättre till imorgon kväll, när jag ska jobba. 

• Anonym (ajaj)
    RenLuft skrev 2022-11-30 16:23:15 följande:

Dra till akuten, lille vän!!!

Du har säkerligen fått infektion och jag tycker att det var konstigt av VC som bgärde om att du skall vänta i tre månader eller vad du nu skrev. Var du tydlig med din förklaring så som du är här?

Det låter inte bra det där, du har fått infektion och väntar man med sådant kan det i värsta fall bli infektion hela kroppen. Nu när det eventuella infektionen endast befinner sig i sår området, bör du ta hand om det. Dra till akuten, snälla du!!!

Receptionisten kommer få se dig och kanske så får du prioritering, men det bästa är att du dra dit helt enkelt!! Dra dit nu, ikväll!!

Det är ju inte att de begär att jag ska vänta, det finns helt enkelt inga lediga tider. Allt är uppbokat.

Det har blivit lite bättre under dagen. Jag har fått tillbaka lite smilgropar och kinden känns mindre stram/stel.
  • Anonym (ajaj)
    mammatill6 skrev 2022-11-30 22:08:10 följande:

Nej man upptar inte en tid på akuten för att man bitit sig själv i  kinden. 

Stora akuten på sjukhuset, absolut inte. Vår när/lättakut på vc däremot är mer ett "tjusigt" namn för drop-in. Vet inte om de får mer pengar för att de kallar det akut eller något. Ska tillägga att det är typ 100 meter mellan vc och stora sjukhuset... 
  • Anonym (ajaj)

Ok, så... mer hjälp? Läs inte om ni är lättäcklade.

Allt har gått bra och så, men nu har jag en gigantisk vit köttflik i munnen. Den är lång som mitt lillfinger och jag kan lätt dra ut den så den hänger ut ur munnen. Inte sexigt direkt. Ibland händer det att den hamnar ivägen när jag äter och jag då biter i den. Gär inte alls ont eller så.

Kommer det lossna av sig själv? Ska jag klippa av den med en sax? Akutboka en tandläkartid?

• Anonym (ajaj)

Ok, kan svara på egna frågan. Tröttnade, bestämde mig för att klippa biten som i alla fall kommer ut ur munnen, när jag drog lite för att spänna biten för att kunna klippa lossnade den helt av sig själv.

Slutet gott, allting gott.

• Anonym (ajaj)
    Anonym (Giggi) skrev 2022-12-10 17:22:08 följande:

Bläk, men det är vad jag också hade gjort. Bara död vävnad i den förmodligen. 

Du måste ha bitit dig rejält!

Ja, jag bet mig riktigt rejält. När det var som värst med svullnad och så så kunde jag inte röra musklerna i kinden alls, kunde bara le med andra sidan och till och med tårar som rann ner på kinden gjorde ont och brände på kinden och jag hade ensidig dubbelhaka. Såg skitskumt ut. 
Svar på tråden Jag bet mig i kinden