• Glitterpuff95

Sexstrejka?

Sexstrejka? Är det något som fungerar i en parrelation där man kan vara oense på vissa plan? Någon som provat och fått sin vilja igenom med att sexstrejka eller gick det åt skogen? Hört att framförallt kvinnor tar till sig denna teknik för att få mannen att tänka om

• Svar på tråden Sexstrejka?
  • Anonym (Bella)

Jag sexstrejkade mig till att tappa all attraktion till min f.d sambo tyvärr. Jag var sur på honom för att han var svartsjuk och anklagade mig för att titta efter andra, så jag tänkte att jag ska minsann visa honom att jag kan vara utan sex, vilket helgon jag är. Så jag började medvetet tänka bort alla tankar om sex och närhet och sexstrejkade några månader. Gick i mentalt celibat. Plötsligt insåg jag att jag inte kände lust till honom längre, han hade liksom tappat den sexuella magin och det kändes främmande att kyssas och ligga när jag bestämde mig för att släppa till igen. Jag försökte få tillbaka känslan men det gick inte, jag hade friendzonat honom lite för länge. Ska tilläggas att jag var väldigt attraherad av honom innan jag började sexstrejken. Så han grävde sin egen grav med den där svartsjukan och jag tappade en kärlek, så kan det gå...

• Anonym (Jahaja ..)

Min sambo efter 14 år sexstrejkade sig till att singel. Hennes val.

• Vieer

Att sexstrejka symboliserar ju att din partner vill ha sex mer med dig än va du vill ha med den eftersom din strejt syftar till att ta bort något från den andra, och inte dig. Vill du sänka din partners självförtroende?

Jag har aldrig förstått den här typen av agerande.. Jag vill att min partner ska veta att jag tänder på honom, annars skulle jag väl inte va ihop med honom?
    Det hela känns extremt omoget och elakt.

• Anonym (Jahaja ..)
    Vieer skrev 2022-11-29 23:21:58 följande:

Att sexstrejka symboliserar ju att din partner vill ha sex mer med dig än va du vill ha med den eftersom din strejt syftar till att ta bort något från den andra, och inte dig. Vill du sänka din partners självförtroende?

Jag har aldrig förstått den här typen av agerande.. Jag vill att min partner ska veta att jag tänder på honom, annars skulle jag väl inte va ihop med honom?
    Det hela känns extremt omoget och elakt.

Eller tvärtom....
  • Vieer
    Anonym (Jahaja ..) skrev 2022-11-29 23:28:52 följande:
    Eller tvärtom....
    Tvärtom hur? Att sexstrejka innebär att man egentligen vill? Eller att det är omoget att inte sexstrejka?
  • Mathias N

Om tjejen hotar med sexstrejk kan väl killen göra likadant och göra sånt som tjejer hatar.

En av många fördelar med singellivet för singelivet sexstrejkar aldrig.

• Anonym (HH)

Enligt mig finns det inget som heter sexstrejka. Antingen vill man ha sex eller inte. 
    Att avstå från sex för att mannen ska bli tokig och gå med på vad som helst bara han får ligga, är stört. Både när det gäller kvinnan och mannen. 

• Kockobello
    Anonym (HH) skrev 2022-11-30 05:59:07 följande:

Enligt mig finns det inget som heter sexstrejka. Antingen vill man ha sex eller inte. 
    Att avstå från sex för att mannen ska bli tokig och gå med på vad som helst bara han får ligga, är stört. Både när det gäller kvinnan och mannen. 

Ja, det är ett omoget och rubbat beteende.
  • Tukt

Tänker vad mer kan en tänkas strejka om i en relation? Romantik? Städning? Barnanskaffande, semestrar, toalettspolning? Ja listan kan förmodligen göras rätt lång.
    Men frågan är om man ska ha en relation, om det enda verktyg man har för att kommunicera är strejk. Vare sig det är sex eller inte.

• Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Jahaja ..) skrev 2022-11-29 23:01:28 följande:

Min sambo efter 14 år sexstrejkade sig till att singel. Hennes val.

Aldrig haft ett förhållande. Ibland blir man avskräckt när man hör om hur många som är i förhållande har det.
    Hoppas att jag träffar en kvinna där det inte blir så.
  • KimLinnefeldt

Det finns en klassisk, grekisk pjäs, Lysistrate. Där sexstrejkar samtliga kvinnor för att få männen att sluta kriga. I det fallet känns det motiverat. Men i ett parförhållade är det snarast en krigsförklaring, och det kriget är nog svårt att vinna.

TS ville bota partnerns svartsjuka genom att kriga mot honom. Det gick inte bra. Svartsjuka beror på bristande självförtroende. TS borde ha skickat honom till en terapeut.

• Moder1

En dum strategi att använda som maktmedel.
    Ingen vinner något på det men bägge förlorar..hum
    Och hur roligt är det att ha gått sin vilja igenom när man vet att den andre inte vill.

• Anonym (Tvärtom?)
    Anonym (Jahaja ..) skrev 2022-11-29 23:28:52 följande:
    Eller tvärtom....
    Du menar alltså att det hela känns extremt moget och snällt?
Svar på tråden Sexstrejka?