Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Vad ska borde man lära sig först: Analog eller digital klocka?

Personligen tycker jag den analoga är logiskt att börja med. Det är mer relevant att använda den för att lära sig förstå grundläggande begrepp som sekunder, minuter och timmar. Den analoga klockan är konkret, man ser hela klockan på en gång, ser hur visarna rör sig på ett helt annat sätt. Med en urtavla framför sig kan man lättare åskådliggöra varför 15 minuter kallas för en kvart, till exempel. Analoga klockan lär alltså ut matematiskt tänkesätt som en digital inte gör.

Jag kan tänka mig att mycket matte, till exempel bråk och trigonometri, blir svårare om man inte kan använda klockan som verktyg.

Sedan behöver man kunna digital klocka också, men jag anser som sagt att om man kan visualisera den analoga ger det fördelar även på andra områden än just tid.

• Embla twopointoh
    Xlr8 skrev 2022-11-30 13:27:10 följande:
    Vänta nu. Säger folk typ alltid kvart i tolv ist för elva fyrtiofem. 
    Har aldrig tänkt på det, jag säger alltid sistnämnda.
    Jag upplever att "kvart i tolv" är betydligt vanligare i vardagstal än "elva fyrtiofem", även om bägge delarna är formellt korrekt. Jag gissar att "förr i tiden", när man bara hade analoga klockor, använde man av naturliga skäl urtavlan som utgångspunkt för hur man benämnde tid, och det var först när den digitala klockan hamnade på gemene mans arm eller nattygsbord som man började med "elva fyrtiofem". "Förr i tiden" var inte exakt minut lika viktigt heller (bland annat för att man inte hade något atomur att ställa mot och därför varierade tiden en del på klockorna), det kom också med de digitala klockorna.

Om jag får frågan vad klockan är, så säger jag inte  "elva och fyrtiosex", utan "ungefär kvart i tolv". Får jag frågan när tåget går, svarar jag nog mer noggrant, "sex minuter över tolv".

Poängen är också att jag inte behöver tänka för att konvertera mellan "elva trettiofem" och "fem över halv tolv", eftersom bägge systemen sitter i ryggmärgen, så det spelar ingen roll för mig vilket system som används.

Jag tror att de som kan enbart/bäst den digitala har svårare med den analoga, än de som kan den analoga bäst har med att tänka digitalt. Detta för att minutvisaren inte "uttalas" som den siffra den står på ( 1 är fem över, 6 är halv,  9 är kvart i och så vidare).

Jag tror kort sagt att man gör barnen en tjänst om man lär dem den analoga klockan först, och den digitala sedan.
Svar på tråden Vad ska borde man lära sig först: Analog eller digital klocka?