• Anonym (First­TimeMo­m)
    Wed 30 Nov 2022 15:13
    6353 visningar
    25 svar
    +1
    25
    6353

    Att ta sin mammaledighet "för tidigt"

    Jag är gravid med mitt första barn i vecka 29 (28+2) och planerar just nu på att på mammaledighet när jag är i vecka 36 (35+0). När jag har berättat detta för kollegor, chefen, vänner, familj mm så har väldigt många reagerat och tyckt att det är alldeles för tidigt att gå på mammaledighet "redan i vecka 36". Jag kan tillägga att jag arbetar som sjuksköterska inom vården fast med mer administrativa uppgifter, blandat med patientkontakt i en rådgivande roll, tänk er ett upplägg liknande 1177 fast inom regionen. Så eftersom jobbet är krävande så tycker jag att det är viktigt att kroppen och psyket ska få en chans att återhämta sig något innan barnet kommer.


    En kollega födde 5 veckor för tidigt nu under hösten och var alltså aldrig mammaledig innan BF, och det känns som att kollegor, bekanta, chefen mm förväntade sig att jag skulle jobba hela vägen till BF. Andra har påpekat att dom har minsann inte gått på mammaledighet förrän max 1 vecka innan BF. Jag vet att jag får gå på mammaledighet redan 60 dagar innan. Min sambo stöttar mig i mitt beslut att gå på mammaledighet i vecka 36, då jag har haft en väldigt tuff graviditet hittills. Ekonomiskt är det inga problem då jag kommer att få föräldrarlön (85% av lönen) via jobbet dom första tre månaderna av föräldraledigheten så jag kommer inte behöva ta ut några föräldradagar på ett tag även efter förlossningen.


    Jag blir nyfiken om andra som har varit eller är gravida har fått reaktioner (positiva eller negativa) kring när ni har berättat när ni planerat att gå på föräldraledighet. Är verkligen vecka 36 "så himla tidigt" som många i min närhet tycker? Dom flesta barn föds ju efter 39-40 fullgångna graviditetsveckor men är inte återhämtning efter jobb och innan barnet kommer också viktigt? Det känns som att många förväntar mig att "vara duktig" och jobba in i kaklet. Varför ska man alltid förväntas "vara duktig" och köra på i 120 hela tiden?  

  • Svar på tråden Att ta sin mammaledighet "för tidigt"
  • Wed 30 Nov 2022 15:16
    #1
    +1

    Tycker du gör helt rätt i att lyssna på kroppen. Gå hem med gott samvete och boa in dig och ordna allt inför bebis nedkomst Glad

  • Wed 30 Nov 2022 15:35
    #2
    +2

    Lyssna på din kropp och inte på kollegorna. Och nej, det är inte för tidigt att gå på föräldraledighet i v 36. Allt beror på vad man har för jobb och framförallt hur man mår, både psykisk och fysiskt. 

  • Wed 30 Nov 2022 15:39
    #3
    +2

    Här i Finland börjar föräldraledigheten automatsikt 1 månad före bf, så blir ju runt dom veckorna du tänkt.

    När jag fick veta detta med min första kände jag "nej vad onödigt att bli ledig så tidigt" men när vi väl var i dom veckorna kände jag mer "hade inte klarat jobba mer" :D

    Lyssna på kroppen! :)

  • Anonym (mamma­ledig)
    Wed 30 Nov 2022 15:41
    #4
    +1

    Jobbar i Danmark inom vården.  Har rätt till 8 veckor före BF. Också tingt arbete och kunde inte jobba på som vanligt.  Tpg alla 8 veckor OCH 2 veckor semester upp till,  så 10 veckor. Inge lyfte ett ögonbryn. Gör det du behöver. Du har resten av livet på dig att jobba.

  • Anonym (First­TimeMo­m) Trådstartaren
    Wed 30 Nov 2022 15:43
    #5
    +3

    Ni är så himla underbara, tack för alla svar!! Så himla skönt att få medhåll i att man ska lyssna på kroppen. Hjärta  Kommer ta föräldraledighet i vecka 36 med mer än gott samvete nu. Solig

  • Anonym (Dubbe­lkolla­)
    Wed 30 Nov 2022 16:25
    #6
    +1

    Kolla upp det där med föräldralönen noga. På mitt jobb är en förutsättning för att jobbet ska täcka upp med föräldralön att man faktiskt tar ut föräldraledighetsdagar och det är inte så att föräldralönen är en viss % av lönen utan tillsammans med föräldrapenningen ska den motsvara viss % av lönen under en viss period. Om ditt avtal faktiskt ser ut så som du beskriver så kan du skatta dig lyckligt, men var helt säker på att det faktiskt stämmer så du inte råkar illa ut. 

    Har aldrig hört talas om ett liknande upplägg nämligen.

    "Fakta om Föräldrapenningtillägg:
    Svenskt Näringsliv och LO ingick den 30 april 2013 en överenskommelse om att utforma en försäkring om kompletterande föräldrapenning. Den nya försäkringen ger kompletterande ersättning till den som får föräldrapenning från Försäkringskassan. Försäkringen kallas föräldrapenningtillägg (FPT). Den som får föräldrapenning från Försäkringskassan får dessutom en ersättning som motsvarar 10 procent av inkomsten upp till tio prisbasbelopp (444 000 kronor, vilket motsvarar en månadslön på 37 000 kronor). För lönedelar över tio prisbasbelopp motsvarar ersättningen 90 procent. Ersättningen betalas under högst 180 dagar för den som varit anställd i minst två år och 60 dagar för den som varit anställd i minst ett år."

  • Wed 30 Nov 2022 16:39
    #7
    +1
    Anonym (Dubbelkolla) skrev 2022-11-30 16:25:23 följande:

    Kolla upp det där med föräldralönen noga. På mitt jobb är en förutsättning för att jobbet ska täcka upp med föräldralön att man faktiskt tar ut föräldraledighetsdagar och det är inte så att föräldralönen är en viss % av lönen utan tillsammans med föräldrapenningen ska den motsvara viss % av lönen under en viss period. Om ditt avtal faktiskt ser ut så som du beskriver så kan du skatta dig lyckligt, men var helt säker på att det faktiskt stämmer så du inte råkar illa ut. 

    Har aldrig hört talas om ett liknande upplägg nämligen.

    "Fakta om Föräldrapenningtillägg:
    Svenskt Näringsliv och LO ingick den 30 april 2013 en överenskommelse om att utforma en försäkring om kompletterande föräldrapenning. Den nya försäkringen ger kompletterande ersättning till den som får föräldrapenning från Försäkringskassan. Försäkringen kallas föräldrapenningtillägg (FPT). Den som får föräldrapenning från Försäkringskassan får dessutom en ersättning som motsvarar 10 procent av inkomsten upp till tio prisbasbelopp (444 000 kronor, vilket motsvarar en månadslön på 37 000 kronor). För lönedelar över tio prisbasbelopp motsvarar ersättningen 90 procent. Ersättningen betalas under högst 180 dagar för den som varit anställd i minst två år och 60 dagar för den som varit anställd i minst ett år."


    Jag tänkte samma...jag fick liksom 10% extra av jobbet såsom du beskriver under min föräldraledighet, men det var ju ett måste att vara föräldraledig då också.

    Men om jobbet hade betalat tre extra månaders föräldraledighet hade det ju varit toppen! 
  • Anonym (First­TimeMo­m) Trådstartaren
    Wed 30 Nov 2022 17:18
    #8

    Tack, jag ska dubbelkolla det! :) 

  • Wed 30 Nov 2022 17:23
    #9
    +1

    Gå i v 36 med gott samvete. Jag gjorde det pga ensamarbete som personlig assistent. Ingen tyckte det var konstigt heller. Kanske är de som påpekat det avundsjuka och önskar de kunnat gjort det själv. 

  • Wed 30 Nov 2022 17:25
    #10
    Guldnovan skrev 2022-11-30 17:23:24 följande:

    Gå i v 36 med gott samvete. Jag gjorde det pga ensamarbete som personlig assistent. Ingen tyckte det var konstigt heller. Kanske är de som påpekat det avundsjuka och önskar de kunnat gjort det själv. 


    Då hette det havandeskapspenning. 2002. 
Svar på tråden Att ta sin mammaledighet "för tidigt"