• Anonym (First­TimeMo­m)
    Wed 30 Nov 2022 15:13
    6353 visningar
    25 svar
    +1
    25
    6353

    Att ta sin mammaledighet "för tidigt"

    Jag är gravid med mitt första barn i vecka 29 (28+2) och planerar just nu på att på mammaledighet när jag är i vecka 36 (35+0). När jag har berättat detta för kollegor, chefen, vänner, familj mm så har väldigt många reagerat och tyckt att det är alldeles för tidigt att gå på mammaledighet "redan i vecka 36". Jag kan tillägga att jag arbetar som sjuksköterska inom vården fast med mer administrativa uppgifter, blandat med patientkontakt i en rådgivande roll, tänk er ett upplägg liknande 1177 fast inom regionen. Så eftersom jobbet är krävande så tycker jag att det är viktigt att kroppen och psyket ska få en chans att återhämta sig något innan barnet kommer.


    En kollega födde 5 veckor för tidigt nu under hösten och var alltså aldrig mammaledig innan BF, och det känns som att kollegor, bekanta, chefen mm förväntade sig att jag skulle jobba hela vägen till BF. Andra har påpekat att dom har minsann inte gått på mammaledighet förrän max 1 vecka innan BF. Jag vet att jag får gå på mammaledighet redan 60 dagar innan. Min sambo stöttar mig i mitt beslut att gå på mammaledighet i vecka 36, då jag har haft en väldigt tuff graviditet hittills. Ekonomiskt är det inga problem då jag kommer att få föräldrarlön (85% av lönen) via jobbet dom första tre månaderna av föräldraledigheten så jag kommer inte behöva ta ut några föräldradagar på ett tag även efter förlossningen.