• Kaga

Från vilken dag julgran och övrigt?

Runt första advent sätter vi in julstjärna och adventsljusstake.
    Och lite tomtar, men tomtarna kan gärna få vänta någon dag/ vecka

Sedan tycker jag bäst om att julgranen tas fram några dagar innan julafton, så är jag uppvuxen. Omkring 20-22 december 

Men nu då jag själv har barn så är vi sällan hemma julafton, ibland bortresta över julen. Så då tycker jag det är roligt om den är framme mycket tidigare. Runt 15e har det blivit senaste åren, funderar på ta det ännu lite tidigare i år :)

Hur gör ni? Känns som allting bara tas fram tidigare och tidigare. De flesta väntar ju inte ens till första advent längre med adventssakerna

• Svar på tråden Från vilken dag julgran och övrigt?
  • Anonym

jag tar fram adventssaker första advent
    Julgran och julpynt tar jag fram 23 december.
    Julen börjar 24 december och slutar 13 januari, tjugondedag knut

• Anonym (Marsipansvinet)

Granen dan före Julafton.
    Tomtar också.
    Ljusstake TIDIGAST första advent, helst senare.

• Anonym (Pynt, pynt, pynt!)

Till advent blev det adventsstakarna + en ängel i ena fönstret och det redan på fredagen. Jag både storstädar och julpyntar och har enorma mängder julpynt så jag gör lite i taget. Nu på 3 dagar har jag hunnit köket + två rum till varav ett rum är jättelitet. Återstår 7 rum så det lär ta lite tid. Julgranen åker nog upp 22:a. 
    Jag har en bekant som tar fram rubb och stubb i början av november. Men så plockar hon bort allt före nyår också. Vi har vårt kvar till Knut. Så mycket jobb det är med att få fram allt så får det vara framme.

• Everlo00ong
    Kaga skrev 2022-11-30 16:49:14 följande:

Sedan tycker jag bäst om att julgranen tas fram några dagar innan julafton, så är jag uppvuxen. Omkring 20-22 december 

Men nu då jag själv har barn så är vi sällan hemma julafton, ibland bortresta över julen. Så då tycker jag det är roligt om den är framme mycket tidigare. Runt 15e har det blivit senaste åren, funderar på ta det ännu lite tidigare i år :)

Hur gör ni? Känns som allting bara tas fram tidigare och tidigare. De flesta väntar ju inte ens till första advent längre med adventssakerna

Samma som du. Helst inga som helst julgrejer innan december, men som nu när första advent hamnar i november så får ljusstakar komma fram lite innan. Jag gör helst så att julgrejerna får komma fram lite successivt över december månad, där julgranen blir finalen dagarna innan julafton.
  • Anonym (Amanda)

Förstår inte dem som plockar fram och klär julgranen redan nu. 

Första advent tar jag fram adventsljusstakar och ljusslingor utomhus och först några dagar innan julafton tar jag fram och klär julgranen. 

• Anonym (sent)
    Kaga skrev 2022-11-30 16:49:14 följande:

Advent: ljusstakar och stjärnor i fönstren samt ljusslingor i trädgården.

Några dagar innan jul, typ 21-22 dec: julgran, tomtar, annat julpynt.

Några dagar efter nyår, men senast trettonhelgen: julgran och allt julpynt bort. Ljusstakar, stjärnor och ljusslingor får vara kvar hela januari ut, ibland lite längre om det känns väldigt mörkt och trist. 
  • Guldnovan

Har numera katt och vardagsrummet är för litet men annars skulle jag ha julgran från 1 advent. 
    Slingan på balkongen åkte fram i början på okt. 
    Stakar och stjärnor hämtas upp från förrådet i morgon. Har inte hunnit och bara för att det är i källaren så blir det extra jobbigt, egentligen är det inte så långt. 

• Anonym (Elin79)

Vi tog in granen den 23e när jag var barn. Och klädde den.
    Jag och mina syskon fixade med granen och pyntade tillsammans med pappa, mamma bakade julbröd, mjuk pepparkaka med lingon och griljerade skinkan.
    Sen var det skinkmacka och uppesittarkväll.

Det krockar dock med min makes barndom som bestått av julbonanza från första advent ungefär. Hans föräldrar kunde LÄTT ha julgranen framme från första advent tills februari. Inga problem.

Nu har vi egen familj med barn och försöker jämka lite, max 1v före jul kommer granen upp. Men vill han pynta med tomtar och grejer lite innan så fine. Själv föredrar jag ljus, lyktor, stjärnor mm kring advent. Och sen tomtarna och allt rött närmare jul. 

• Tow2Mater

När jag orkar. Faktist igår. Saknar bara julklapparna. Och maken har lovat staka upp granen så den står rakt istället för lutar mot fönstret, får se när det händer.

• lövet2

Vi är hemma jul till Tjugondag Knut, så jag kör traditionsenligt med julgran, tomtar och allt pynt från dagen före julafton. Mina vuxna barn, som firar jul här hos mig, de pyntar från Lucia ungefär. Ingen idé att julpynta dagen före julafton för deras del, eftersom de ändå inte ska vara hemma över jul.

Svar på tråden Från vilken dag julgran och övrigt?