Inlägg från: Anonym (Missen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Missen)

Kompis med extremt stökigt hem?

Har en nära kompis som har ett "sjukligt" stökigt hem. Hon är högutbildad, lägger mkt tid på sitt utseende och har en ADHD-diagnos. 

Det ligger saker på golvet konstant, allt är smutsigt. Köket är en katastrof, liksom badrummet och egentligen överallt. Hon sköter sin ekonomi oklanderligt, är mkt duktig på sitt jobb och är en charmig typ som är bra socialt. 

Men varför har hon det så stökigt? Har funderat på om hon är deprimerad men inte berättar det för mig. Vi pratar om precis allt så det borde inte vara så. Är det adhd:n som gör att hon inte kan ha struktur hemma? Jag har frågat henne och hon säger att hon är så trött efter jobbet att hon inte orkar. Men helgen finns ju liksom? Mitt hem är normalstädat, under arbetsveckan är det inte lika välstädat eftersom barnen stökar till och jag är så upptagen. Men jag fixar till det under helgen.

• Svar på tråden Kompis med extremt stökigt hem?
  • Anonym (Missen)
    Anonym (Eva) skrev 2022-12-02 12:39:10 följande:

Om hon har ett bra jobb varför anlitar hon inte städerska? Jag tycker du ska föreslå det. 

Mm, jag har nämnt det, hon höll med om att det skulle vara bra så kan hon underhålla den ordentliga städningen.
  • Anonym (Missen)
    Anonym (Släkting) skrev 2022-12-02 12:47:29 följande:

Vi har en släkting som aldrig städar, huset är alltid ett smutsigt bombnedslag. Själv säger hon att hon ? inte är så mycket för att städa?.

Jag tror att vissa helt enkelt inte bryr sig. Våran släkting är också högutbildad och har haft ett jätteavancerat jobb. En hypersmart människa. Inga diagnoser eller nåt sånt. Numera pensionär med all tid i världen, huset ser lika illa ut nu.

Ja, det verkar som om hon liksom inte ser det. Men det ställer till problem för henne, vem vill bli hembjuden till ett bombnedslag liksom...

Ja, kompisen är hypersmart med ja..klarar att analysera allt mkt väl. Tror inte det finns ngn asperger t ex med i bilden.
  • Anonym (Missen)
    Anonym (ee) skrev 2022-12-02 13:37:59 följande:

ADHD:n hjälper inte. Omöjligt att gissa men inte ett dugg konstigt att vara slutkörd efter jobbet och även på helgen efter en veckas jobb. Tar man då energin till att städa, tvätta etc så blir helgen ingen återhämtning.

Nä, hon säger precis så att hon behöver vila på helgen. Men jag tycker inte det borde vara helt vilsamt att leva i ett förfallet hem...det är ju jag det. Hon får ju problem med förhållanden av stökigheten, hon skickade en bild till den hon dejtar på köket hur det såg ut efter att jag(ja) städat det. Och reaktionen blev inte jättebra på det, för det var ju rent men ändå mkt prylar.
  • Anonym (Missen)
    Anonym (ee) skrev 2022-12-02 13:33:49 följande:

Vad menar du?

Menar att det verkar kunna vara svårt att städa för dom med asperger, att det skulle kunna vara det som gör det svårt för henne. Men jag jobbar ibland med typiska aspergers-typer och hon påminner inte om dom. Hon är dock duktig på att gå på djupet in i saker. Men det blir bara spekulation här så jag lämnar det.
  • Anonym (Missen)
    Anonym (F) skrev 2022-12-02 15:07:28 följande:

Fast är det någon som lider av att hon inte har ett städat hem hela tiden?

Jag vet flera som är högutbildade, har det bra ekonomiskt ställt utan diagnoser som ändå har det stökigt. Jag vet även tvärtom; arbetslösa eller outbildade som nästan har städmani och kliniskt rena hem hela tiden. 

Är väl upp till var och en hur man har det i sitt gena hem? Sålänge ingen far illa?

Det är upp till var och en ja. Men dom hon dejtar blir avskräckta av att det ligger saker precis överallt, på golvet är det som ett tonårsrum, hon är 33. Nån dumpade henne direkt efter första besöket där, det var ju i början så inte så allvarligt. Men hon tog det hårt.
  • Anonym (Missen)
    Anonym (gg) skrev 2022-12-02 15:28:43 följande:

Jag har adhd och kan ha väldigt stökigt, för att jag absolut inte orkar städa alltid då jag blir väldigt trött av arbetet, mycket tröttare än mina kollegor utan diagnos. Jag ser dessutom inte alltid detaljeer som smutsiga lister om jag inte anstränger mig för att se.

Just nu har jag en bra period, men jag vet att det kan bli sämre om något händer ovanpå mitt ganska krävande arbete. Kan räcka med en extra utbildning på jobbet eller så.

Jag prioriterar arbetet och hur jag ser ut utåt. Jag tar dock sällan hem någon när det är stökigt.

Det låter precis som hon, jobbet och hur hon ser ut är alltid på topp. Mig bjuder hon hem även när det är stökigt, jag har sett det förr liksom.
  • Anonym (Missen)
    Anonym (ee) skrev 2022-12-02 15:40:42 följande:
    Men är det svårt att förstå att någon som behöver återhämtning och som har en diagnos som stjälper faktiskt inte får ihop den delen? Att ta av ork man inte har är svårt. De flesta vill ha ett ok hem, alla har inte verktygen/orken.
    Det är inte viktigt att förstå varför mer än för att ev. kunna hjälpa. Alltså, hon är inte glad över det, det får henne att känna sig dålig vilket hon inte är, hon har inte valt att ha det så. 
  • Anonym (Missen)
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-12-02 16:49:43 följande:
    Om hon vill få till en förändring så kan hon ta ett pyttelitet område i taget, t ex EN bänk, EN påse, EN låda eller vad hon har. Kanske dammsuga ETT rum, t ex. En belöning efteråt kan vara bra att se fram emot. Eller bestämma sig för att städa 10 minuter och göra vad hon hinner på den tiden. Kanske 10 minuter varje dag, direkt efter jobbet innan hon kraschar t ex. Man måste portionera upp sakerna.

Du verkar bry dig mycket om henne och kan säkert hjälpa henne att städa men det kommer inte att göra saken bättre, kanske tvärtom. Det bästa är om hon hittar strategier som fungerar för henne istället.
    Ja, det tror jag är rätt sätt, bättre att göra nåt litet än inget.

Mm, jag har nog aldrig städat hos henne tidigare, har en regel att inte göra det, det är hennes liv och bostad. Men ja, det är en nära vän.
  • Anonym (Missen)
    Anonym (ee) skrev 2022-12-02 17:07:28 följande:

Jag ser mer problem med att du ställer dessa frågor med detaljer som många skulle bli ledsna över att läsa online av en vän när du har alla svar i trådstarten. Sen har du tydligen koll utöver det... Tråden är rätt obegriplig. Skulle min vän säga sig vara trött pga en diagnos där information finns lättillgängligt hade jag litat på denne istället för "men helgen då, jag kan ju"

Att personer har olika ork är ju inte ett dugg konstigt

Ja, att jag bara ryckt på axlarna hade ju varit en variant.

Det är inget konstigt med att man är olika, syftet här är att förstå på vilket sätt och hur hon har det som bäst. Att läsa om adhd på nätet är inte samma sak som att höra andras erfarenheter. Om du blir upprörd av min tråd så råder jag dig att inte läsa den.
  • Anonym (Missen)
    Anonym (Lilla M) skrev 2022-12-02 18:23:45 följande:

Är uppväxt med riktigt jättestökiga föräldrar, och har gjort en del observationer. En grej som är problem för dem är att de samlar på sig alldeles för mycket saker. Det gör det nästan omöjligt att hålla ordning och städa, det blir oöverskådligt och övermäktigt. Mina föräldrar är hoarders och vägrar att ändra på detta -- de ser det inte som ett problem, men om din vän faktiskt vill förändra så kan nog en bra idé som du kan hjälpa med vara att rensa ut massor av saker som en engångsgrej, så att hennes förutsättningar att få ihop allt blir bättre framåt. Om det finns en plats för varje sak är det enklare att plocka undan, och om det inte finns en massa saker som ligger framme blir det enklare att hålla rent. Knepet är liksom att aldrig hamna i overload-situationen, tänker jag, där man liksom inte orkar och bara ger upp.

Sedan kan ni kanske ev. också prata om städrutiner och rutin för att inte samla på sig nya saker så att hon hamnar i samma fälla igen. Det är enklare att inte få en ohållbar situation om rutinen är att alltid slänga eller på annat sätt göra sig av med saker som man inte direkt behöver osv. Man måste ändra på systemet så att det blir hållbart med den energinivå och entusiasm för städning som man har att jobba med. Kanske kan det vara en väg mot ett mindre stökigt hem för henne.

Precis, hon har väldigt mkt saker. Mkt av allt liksom.
  • Anonym (Missen)
    Anonym (Väljer fokus) skrev 2022-12-02 19:51:30 följande:

Jag upplever att många människor med den typen av diagnoser har en viss mängd fokus, inte energi, energin kan vara väldigt hög så en viss mängd fokus att lägga på att sköta något.

Klarar man jobbet så är det vad man pallar. Då får resten stå tillbaks eller bestå av tusen påbörjade men aldrig avslutade projekt. Man kan sköta en relation, men då blir jobbet lidande. Man kan sköta hemmet, men då är det något annat som står tillbaks. Man kan göra en sak bra, fokus räcker inte till mer. 

Sådana människor borde jobba halvtid, men de vill inte, och vill de så får de inte för fkassan.

Min morbror var sådan, han orkade jobba och sköta det klanderfritt. Nästan all annan tid sov han, det var vad hans fokus och energi räckte till. Enda gången han levde upp litegrann var på semestrarna, rätt tragisk herre det där, såg fram emot pension för att orka göra grejer, dog hastigt bara nån månad innan pension. han hade verkligen nästan bara jobbat och sovit i sitt liv.

Javisst, hon jobbar, tränar eller sover. Hon behöver återhämta sig mkt men är ändå bra på att hitta på roliga saker, hon har mkt idéer och är kul att vara runt. Det hade nog passat henne bäst att jobba 75% eller så, men hon skulle inte göra det pga sin ambition.
  • Anonym (Missen)
    Anonym (Väljer fokus) skrev 2022-12-02 20:15:34 följande:
    Att jag säger fokus istället för energi är för att jag även vill räkna överenergiska typer som har fokus att göra en sak bra, men konstant har andra projekt utöver som blir halvfärdiga. Så energin till att göra saker kan finnas, men inte fokus till att göra dem bra eller göra dem färdigt.

Jag skall börja måla tavlor! Med boxning! Tennis! Golf! Skall bli världens bästa fru! Lära mig laga gourmetmat! Börja med taxidermi! Sticka dockkläder! Ny vecka, ny hobby, alltid igång, högt som lågt men inget blir färdigt. Du har säkert träffat någon sådan, lägenheten full med olika prylar för olika saker som inte har något sammanhang och klarar av att vara tyst max 1 minut. Sprudlande glad men ändå irriterande. Så att man blir trött av att umgås med henne mer än 30 minuter i taget. En person som är rolig men bara i väldigt små doser.

Misstänker att det är problem i liknande genre egentligen. 
    Jag förstår vad du menar men nej, hon är inte en sån. Hon är mkt underhållande men inte så att man blir trött, hon är duktig socialt och inte en sån som pratar nonstop utan att lyssna. 
  • Anonym (Missen)
    Anonym (D) skrev 2022-12-02 20:48:08 följande:

Tror också att ADHD:n är en del av problemet.

Det här med fokus och energi är ett intressant ämne.

Jag kan t.ex. rensa och organisera, men det kräver både fokus och energi för att göra det. För en del människor kommer det mer naturligt, och verkar inte alls vara svårt. 

Jag kan göra det, men behöver vara hyfsat utvilad för att komma någon vart. Min man däremot ser inte ens att något behöver göras, och är urusel på att planera framåt. 

Så när jag i mångt och mycket behöver vara projektledare och teknisk ansvarig hemma,då går utrensning och organisation av hemmet väldigt långsamt. Det finns helt enkelt inte så mycket ork kvar när vardagssysslorna med hem och barn samt krävande jobb är gjorda. Lägg till släktingar som gått bort och saker som kommit in i hemmet från dödsbon, och resultatet blir ett överflöd av saker som ska rensas ut, och det tar tid. 

Däremot har vi städhjälp en gång i veckan vilket gör att lägenheten är ren och fräsch. Kan starkt rekommendera det.

En annan sak som jag kan rekommendera om hon har ekonomi för det är att ta hjälp av en professionel organiserare som kan hjälpa henne att rensa och hitta ett system som är anpassat efter henne.

När det gäller högar med kläder kanske det kan funka med ett antal uppmärkta korgar där kläderna tenderar att hamna, och att städerskan faktiskt kan hjälpa till att plocka undan. Kostar lite mer, men kan vara väl värt det. 

Har hon ADHD kan hon faktiskt även ha rätt till boendestöd just för att organisera och rensa hemma. Många med ADHD kan ha svårt med just den här typen av saker, och jag har en vän som får hjälp just med sådant. 

Nämnde det här med att hon kanske skulle ha rätt till nån slags hjälp genom sin diagnos, det vägrar hon vilket jag kan förstå.
  • Anonym (Missen)
    Anonym (Väljer fokus) skrev 2022-12-02 21:47:24 följande:
    Är även vanligt vid ADD. Förr när vi hade sifferbetyg mellan 1-5 så hävdade en psykiatriker jag känner att man nästan skulle kunna ställa den diagnosen av ett högstadiebetyg. Är det mestadels ettor och tvåor i betyget och en slumpmässig fyra eller femma i något/några enstaka ämnen så skulle det tyda på det. ADD-personen gillar ett par ämnen och det syns på betyget men orkar inte ens försöka om denne inte tycker ämnet är kul vilket även det syns i betyget.
    Hon hade mkt bra betyg i skolan genomgående, så hon är kapabel till att göra "tråkiga" saker när hon måste. Det är egentligen bara detta med att hålla ordning och städning hon inte gör.
  • Anonym (Missen)
    Anonym (S@nta Luci@) skrev 2022-12-02 22:15:23 följande:
    Hon kan ha flera andra diagnoser... Bipolar brukar tänka mycket på utseende och även de narcisister.
    Du kan gräva lite mera... Är du säker att hon har ADHD. Jag har drag i ADHD med brukar städa konstant.
    Har hon barn hemma då lider barnet, då och detta inte är okej
    Hon är inte bipolär. Har tänkt på en släng narcissism vilket inte är fel ute, vi brukar skämta om det att vi är lite såna. Fast i mitt fall stämmer det inte men i hennes fall är det mer allvar. Jag brukar säga att hon är antisocial light, det ligger lite sanning i det och narcissism är närliggande.

Hon har inga barn men pratar om att hon vill ha. Jag har sagt att en förutsättning för det är att ha ordning i ens hem, ovillkorligen. Och hur mkt energi som krävs för att ta hand om barn, att jag själv inte förstod det innan.
  • Anonym (Missen)
    Anonym (Inio) skrev 2022-12-03 03:20:36 följande:
    Dåligt grundbeteende utan rutiner helt enkelt. Känner en person som alltid har det stökigt hemma. Viktigaste orsakerna till det är:

1) Hon lägger aldrig tillbaka saker på sin plats. Så allt ligger huller om buller. Det skapar minst 15 minuters extra städning per dag. Antagligen mer.

2) Hon har inga rutiner för städning. Om man sätter i system att lägga saker på sin plats och att städa 15 minuter varje dag så blir det aldrig stökigt. Men en person som struntar i att städa i 4 dar har inte 1 timmes städning att ta igen utan kansle två för att oordningen i sig skapar än mer oordning.

Som alltid handlar ett bra resultat om att göra enkla saker rätt om och om igen, konsekvent under lång tid.
    Bra skrivet. Precis så gör hon, hon lämnar saker var som helst ungefär. Jag själv gillar verkligen inte att städa men jag trivs med ordning, jag har en regel att håller jag i ngt så tvingar jag mig att lägga det på sin plats. Oftast. Och när jag lämnar ett rum så tar jag med mig ngt som ska vara nån annanstans. 

Jag tar med mig det där du skrivit, bra tänk.
  • Anonym (Missen)
    Anonym (ADHD är svaret) skrev 2022-12-03 07:38:19 följande:

Vi kan inte svara på om din vän också är deprimerad, men ADHD räcker gott för att ge hemmet den städnivå som du beskriver.

Det handlar om problem att se hur det färdiga resultatet ska se, vart man börjar, inte blir distraherad av allt, hitta platser för sakerna, dvs det som kallas exekutiva funktioner. Plus att ADHD är ett ständigt trötthetsläge då kroppen speedar sig fram.

ADHD ger hyperfokus som är rätt överväldigande när det kommer till städning då man kan komma på sig själv med att skrubba kakelplattor med tandborste kl 2 på natten för att man inte lyckats sluta städa.

Det som hjälper är

(Boendestöd om hon kvalificerar för det)
    Rensa ut allt man inte behöver
    Bestäm en plats för varje sak
    Märk upp platsen med Dymotejp
    Ha en korg i varje rum för saker som hör till annat rum.
    Töm en sådan korg om dagen
    Köp in städhjälp

Det finns massor av bra resurser på nätet:
    För dig som vän rekommenderar jag ADHD wife på TikTok, det är en make som på ett bra sätt låter sin fru förklara sin ADHD.

För dig och din vän rekommenderar jag Youtubekanalen How to ADHD.

För din vän rekommenderar jag Neurodivergent Cleaning Crew på Facebook där man hjälper varandra att hacka städkoden. Det finns också en närstående grupp till NDCC där neurotypiska kan ställa frågor.
    Tack! Mkt handfast och bra, super.

Alltså, bara för att förtydliga, jag kommer aldrig att vara nån sorts extramamma åt min kompis, jag respekterar att det är hennes liv precis som mitt är mitt eget. Men eftersom jag kan se utifrån så skulle jag kunna tipsa om saker som skulle hjälpa henne, det är så jag ser det.
  • Anonym (Missen)

Mycket bra skrivet här i tråden, är tacksam för allt ni delar med er av :)

• Anonym (Missen)
    Anonym (Inio) skrev 2022-12-07 17:45:22 följande:
    Okunskapen är det du som står för och jag är inte det minsta bitter. Jag är stolt över att jag har koncentrationssvårigheter och trots det är högfungerande. Men det har krävts extremt hårt och målmedvetet jobb för att komma ditt. Från början var jag lågfungerande och så även i början på vuxenlivet.
    Jag trycker inte till någon. Det är inte så mina i lägg ska tolkas. Utan se det som ett sätt att ge hopp.

Det spelar ingen roll om man har ADHD. Man kan få sina drömmar att slå in ändå. Tycker rent generellt i tråden att folk har mycket nedsättande syn på personer med ADHD. 
    Det är bra om vi kan hålla tråden konstruktiv, jag och säkert andra kan få kunskap vi inte hade kunnat få på annat sätt. Så jag är mkt tacksam.

Jag tycker det är inspirerande med folk som har tagit sig fram trots svårigheter, det ger mig hopp och gör mig glad.
Svar på tråden Kompis med extremt stökigt hem?