• Anonym (Missen)

    Kompis med extremt stökigt hem?

    Har en nära kompis som har ett "sjukligt" stökigt hem. Hon är högutbildad, lägger mkt tid på sitt utseende och har en ADHD-diagnos. 

    Det ligger saker på golvet konstant, allt är smutsigt. Köket är en katastrof, liksom badrummet och egentligen överallt. Hon sköter sin ekonomi oklanderligt, är mkt duktig på sitt jobb och är en charmig typ som är bra socialt. 

    Men varför har hon det så stökigt? Har funderat på om hon är deprimerad men inte berättar det för mig. Vi pratar om precis allt så det borde inte vara så. Är det adhd:n som gör att hon inte kan ha struktur hemma? Jag har frågat henne och hon säger att hon är så trött efter jobbet att hon inte orkar. Men helgen finns ju liksom? Mitt hem är normalstädat, under arbetsveckan är det inte lika välstädat eftersom barnen stökar till och jag är så upptagen. Men jag fixar till det under helgen.

  • Svar på tråden Kompis med extremt stökigt hem?
  • Anonym (Eva)

    Om hon har ett bra jobb varför anlitar hon inte städerska? Jag tycker du ska föreslå det. 

  • Anonym (Missen)
    Anonym (Eva) skrev 2022-12-02 12:39:10 följande:

    Om hon har ett bra jobb varför anlitar hon inte städerska? Jag tycker du ska föreslå det. 


    Mm, jag har nämnt det, hon höll med om att det skulle vara bra så kan hon underhålla den ordentliga städningen.
  • Anonym (Släkting)

    Vi har en släkting som aldrig städar, huset är alltid ett smutsigt bombnedslag. Själv säger hon att hon ? inte är så mycket för att städa?.

    Jag tror att vissa helt enkelt inte bryr sig. Våran släkting är också högutbildad och har haft ett jätteavancerat jobb. En hypersmart människa. Inga diagnoser eller nåt sånt. Numera pensionär med all tid i världen, huset ser lika illa ut nu.

  • Anonym (Missen)
    Anonym (Släkting) skrev 2022-12-02 12:47:29 följande:

    Vi har en släkting som aldrig städar, huset är alltid ett smutsigt bombnedslag. Själv säger hon att hon ? inte är så mycket för att städa?.

    Jag tror att vissa helt enkelt inte bryr sig. Våran släkting är också högutbildad och har haft ett jätteavancerat jobb. En hypersmart människa. Inga diagnoser eller nåt sånt. Numera pensionär med all tid i världen, huset ser lika illa ut nu.


    Ja, det verkar som om hon liksom inte ser det. Men det ställer till problem för henne, vem vill bli hembjuden till ett bombnedslag liksom...

    Ja, kompisen är hypersmart med ja..klarar att analysera allt mkt väl. Tror inte det finns ngn asperger t ex med i bilden.
  • Anonym (Bekanta)

    De enda jag känt som haft det så var en fembarnsfamilj som bodde i en trea. Han jobbade heltid och hon var hemma med barnen. Hon gjorde inget hushållsarbete öht och han orkade/hann inte på sin lediga tid så det såg ut därefter. Hände ofta att jag skurade toastolen innan jag ens satte mig. Övertygad om att hon har en diagnos som gör henne oförmögen att ta itu med saker.

  • Anonym (ee)
    Anonym (Missen) skrev 2022-12-02 12:55:50 följande:
    Ja, kompisen är hypersmart med ja..klarar att analysera allt mkt väl. Tror inte det finns ngn asperger t ex med i bilden.

    Vad menar du?


     

  • Anonym (ee)

    ADHD:n hjälper inte. Omöjligt att gissa men inte ett dugg konstigt att vara slutkörd efter jobbet och även på helgen efter en veckas jobb. Tar man då energin till att städa, tvätta etc så blir helgen ingen återhämtning.

  • Anonym (Missen)
    Anonym (ee) skrev 2022-12-02 13:37:59 följande:

    ADHD:n hjälper inte. Omöjligt att gissa men inte ett dugg konstigt att vara slutkörd efter jobbet och även på helgen efter en veckas jobb. Tar man då energin till att städa, tvätta etc så blir helgen ingen återhämtning.


    Nä, hon säger precis så att hon behöver vila på helgen. Men jag tycker inte det borde vara helt vilsamt att leva i ett förfallet hem...det är ju jag det. Hon får ju problem med förhållanden av stökigheten, hon skickade en bild till den hon dejtar på köket hur det såg ut efter att jag(ja) städat det. Och reaktionen blev inte jättebra på det, för det var ju rent men ändå mkt prylar.
  • Anonym (Missen)
    Anonym (ee) skrev 2022-12-02 13:33:49 följande:

    Vad menar du?


     


    Menar att det verkar kunna vara svårt att städa för dom med asperger, att det skulle kunna vara det som gör det svårt för henne. Men jag jobbar ibland med typiska aspergers-typer och hon påminner inte om dom. Hon är dock duktig på att gå på djupet in i saker. Men det blir bara spekulation här så jag lämnar det.
  • Anonym (Klara)

    Säkert nån diagnos i botten. jag själv lever ett ganska normalt liv med en högskoleexamen, familj och hushåll. Det som avviker är att jag inte har fast arbete utan arbetar som timanställd. 


    Jag har väldigt svårt att ta tag i städningen hemma, alltså damsuga å damma etc. 
    så det är alltid sambon som gör det.


    Jag har alla kriterier för add men inte blivit utredd..

Svar på tråden Kompis med extremt stökigt hem?