• Anonym (Arbetssökande)

Arbetsgivare som använder logik- och personlighetstester vid rekrytering?

Några här som är vana vid rekrytering och kan förklara lite hur man resonerar som arbetsgivare/rekryteringsfirma när man använder olika tester? Vad är det egentligen dessa visar som faktiskt är något att ha?

En närstående är inne i en rekryteringsprocess, företaget vet vad hen gjort i arbetslivet och hen är klart kvalificerad, det har varit flera intervjuer och hen har namnen på referenserna redo. Bara att nu ska hen göra logiktest, ett ”adaptive matrigma”. För att förbereda sig lite så går det att hitta liknande tester på nätet och de är helt omöjliga. Vi sitter flera stycken och stirrar på dessa mönster och har ingen aning om vad det är för logik i dem…

Ska ett dåligt resultat på ett sådant test ändå diskvalificera någon från att få en tjänst personen i övrigt är oerhört väl kvalificerad för och som sagt jobbat med liknande arbetsuppgifter i många år?

Jag har själv åkt ut på en rekrytering pga tester, där gjordes testerna före intervjuerna (alltså valdes några kandidater ut enbart på ansökan/CV och fick göra testerna). Jag fick inte komma på intervju. Några år senare fick jag en likadan tjänst men utan att göra tester. Och har bara fått positiv feedback i mitt jobb av mina chefer. 

Varför använder man tester och vad missar man på de kandidater man diskvalificerar för att de är dåliga på tester?

• Svar på tråden Arbetsgivare som använder logik- och personlighetstester vid rekrytering?
  • Kockobello

Tycker vissa av uppgifterna på Matrigma är svåra medan vissa är tämligen enkla, ett brett spann på svårighetsgrad helt enkelt. 

Gjorde något som hette Cut-e en gång. Detta var mycket lättare än Matrigma.

• Anonym (Normalt)
    Anonym (Chef) skrev 2022-12-03 19:24:22 följande:

Förra koncernen jag jobbade för använde någon form av personlighetstest. Jag la inte för stor vikt vid den. Det intressanta var om testresultatet skiljde sig mycket från min bedömning 

Hade jag rekryterat till tjänster som ställer hög krav på analytisk förmåga och logiskt tänkande skulle jag överväga att använda någon test som mäter sådant. En anledning att det är svårt att fånga upp sånt i en intervju. Vissa utbildningar ger en ledtråd.

Tyvärr verkar endel chefer som är svaga i sitt beslutsfattande använda tester som ett sätt att slippa fatta beslut och ta ett ansvar. 

Där har vi svaret enligt mig.
  • Kockobello
    Anonym (Normalt) skrev 2022-12-04 08:27:04 följande:
    Där har vi svaret enligt mig.
    På vilket sätt ska en arbetsgivare annars kunna veta kapaciteten till logiskt tänkande?

Testerna är bra och rättvisa 
  • chrissepisse
    Citronella skrev 2022-12-03 16:23:49 följande:
    Nej, det finns inget samband sådana tester visar bara hur bra man är på just de testerna. 

Vad är det som gör att du uttalar dig så tvärsäkert om detta?Tester är bara en del i en större bedömning. Det är aldrig endast ett test som avgör utan det är ett verktyg bland andra. Intervjuer, tester, utbildning och tidigare erfarenhet är saker man tittar på för att försöka få en så god helhetsbild som möjligt.

Jag har aldrig varit med om att ett test har varit avgörande. Kommer man till intervju är det i regel hur man uppfattas som väger tyngst, åtminstone i min bransch. Det och inofficiella referenser. Personligen skulle jag föredra att bli bortvald för att jag gjorde ett dåligt test än att någons granne berättat något ofördelaktigt om mig.

• Citronella
    chrissepisse skrev 2022-12-04 15:00:36 följande:

Vad är det som gör att du uttalar dig så tvärsäkert om detta?Tester är bara en del i en större bedömning. Det är aldrig endast ett test som avgör utan det är ett verktyg bland andra. Intervjuer, tester, utbildning och tidigare erfarenhet är saker man tittar på för att försöka få en så god helhetsbild som möjligt.

Jag har aldrig varit med om att ett test har varit avgörande. Kommer man till intervju är det i regel hur man uppfattas som väger tyngst, åtminstone i min bransch. Det och inofficiella referenser. Personligen skulle jag föredra att bli bortvald för att jag gjorde ett dåligt test än att någons granne berättat något ofördelaktigt om mig.

För att jag sett forskning på det och har egen erfarenhet. De kan lika gärna ha att man ska stå på händer som ett test bland andra det är lika rättvisande. 
  • Kockobello
    Citronella skrev 2022-12-04 20:58:09 följande:
    För att jag sett forskning på det och har egen erfarenhet. De kan lika gärna ha att man ska stå på händer som ett test bland andra det är lika rättvisande. 
    Graden av generell begåvning är applicerbart på hur man löser olika arbetsuppgifter, så logiskt tänkande är en viktig parameter för att få en föraning om den rekryterades kapacitet att tänka logiskt, i flera led etc.

Testerna är ju en del av rekryteringen endast.
  • Embla twopointoh

Inom min mans bransch är logiktester vanliga som en del av rekryteringen. Det har två anledningar, dels så krävs det en viss nivå av IQ för att överhuvudtaget klara av arbetsuppgifterna, och dels har arbetsgivaren insett att det inte går att lita på att personer med utbildning verkligen klarar av arbetsuppgifterna. Detta eftersom de anställt flera personer med examen som sedan visade sig inte hade den kunskap som man skulle förvänta sig utifrån utbildningen.

• Kockobello
    Kockobello skrev 2022-12-13 08:40:18 följande:
    Graden av generell begåvning är applicerbart på hur man löser olika arbetsuppgifter, så logiskt tänkande är en viktig parameter för att få en föraning om den rekryterades kapacitet att tänka logiskt, i flera led etc.

Testerna är ju en del av rekryteringen endast.
    Att kunna stå på händer är ingen bedrift som bidrar till någon nytta annat än hos arbetsgivare som söker en akrobat eller cirkusartist.
  • Kockobello
    Embla twopointoh skrev 2022-12-13 08:53:30 följande:

Inom min mans bransch är logiktester vanliga som en del av rekryteringen. Det har två anledningar, dels så krävs det en viss nivå av IQ för att överhuvudtaget klara av arbetsuppgifterna, och dels har arbetsgivaren insett att det inte går att lita på att personer med utbildning verkligen klarar av arbetsuppgifterna. Detta eftersom de anställt flera personer med examen som sedan visade sig inte hade den kunskap som man skulle förvänta sig utifrån utbildningen.

Ja, samma här. Jag tycker testerna är bra. 
  • Kockobello
    Embla twopointoh skrev 2022-12-13 08:53:30 följande:

Likaså kan folk sitta och fabulera under intervjuerna, men med testerna måste de faktiskt bevisa att de kan tänka.
Svar på tråden Arbetsgivare som använder logik- och personlighetstester vid rekrytering?