• Anonym (Arbetssökande)

Arbetsgivare som använder logik- och personlighetstester vid rekrytering?

Några här som är vana vid rekrytering och kan förklara lite hur man resonerar som arbetsgivare/rekryteringsfirma när man använder olika tester? Vad är det egentligen dessa visar som faktiskt är något att ha?

En närstående är inne i en rekryteringsprocess, företaget vet vad hen gjort i arbetslivet och hen är klart kvalificerad, det har varit flera intervjuer och hen har namnen på referenserna redo. Bara att nu ska hen göra logiktest, ett ”adaptive matrigma”. För att förbereda sig lite så går det att hitta liknande tester på nätet och de är helt omöjliga. Vi sitter flera stycken och stirrar på dessa mönster och har ingen aning om vad det är för logik i dem…

Ska ett dåligt resultat på ett sådant test ändå diskvalificera någon från att få en tjänst personen i övrigt är oerhört väl kvalificerad för och som sagt jobbat med liknande arbetsuppgifter i många år?

Jag har själv åkt ut på en rekrytering pga tester, där gjordes testerna före intervjuerna (alltså valdes några kandidater ut enbart på ansökan/CV och fick göra testerna). Jag fick inte komma på intervju. Några år senare fick jag en likadan tjänst men utan att göra tester. Och har bara fått positiv feedback i mitt jobb av mina chefer. 

Varför använder man tester och vad missar man på de kandidater man diskvalificerar för att de är dåliga på tester?

• Svar på tråden Arbetsgivare som använder logik- och personlighetstester vid rekrytering?
  • Kockobello
    Anonym (qwerty) skrev 2022-12-03 16:32:07 följande:

Japp. För det handlar om hur personen fungerar under stress och i pressade situationer, att kunna sortera och prioritera information, att se logik och följa utveckling är väldigt viktigt för många arbetsgivare. Erfarenhet uppväger inte det, du kan ha Maggan som jobbat statligt i flera år men som inte ena har kompetensen av att sköta en kaffekokare, samtidigt så har du Arjun som har ingen arbetserfarenhet med 140 i IQ och då kommer han tillföra företaget mer. Om din kompis inte klarar testerna så är de inte lämpade för jobbet. Sök ett annat.

Exakt. Arjun är ikapp Maggan på ett par veckor.
  • Kockobello

Angående ts undan över vad man missar genom att sålla bort de som inte lyckas så bra på dessa tester så kan man ju resonera så om andra saker också.

Många är dåliga på att skriva cv och personliga brev. Vad missar man genom att sålla bort dessa? Man kunde ringa upp dom och kanske uttrycker de sig jättebra muntligt och har massor av bra idéer att tillföra.

Många är inte så för sig på intervjuer och sållas bort därför, medan de kanske har en jättehög kapacitet om de får chansen att visa det i arbetet.

• Embla twopointoh
    Kockobello skrev 2022-12-13 09:00:36 följande:
    Likaså kan folk sitta och fabulera under intervjuerna, men med testerna måste de faktiskt bevisa att de kan tänka.
    Varför arbetsgivare använder sig av olika test handlar säkert delvis om att som arbetsgivare har man ganska svaga rättigheter jämfört med arbetstagare. En anställd som inte lever upp till arbetsgivarens krav kan vara oerhört svår att bli av med när de väl fått jobbet, en sådan anställd gör arbetsgivaren en förlust på, och dessutom kan kollegor hamna i kläm också för att man inte kan sparka någon. Provanställning är ett försök att kompensera för detta, men ett halvår räcker inte alltid. Inte konstigt att arbetsgivare försöker göra allt i sin makt för att inte lägga tid och resurser på en person som sedan visar sig inte vara lämplig för jobbet.
  • Anonym (Chef)
    Embla twopointoh skrev 2022-12-13 13:50:12 följande:
    Varför arbetsgivare använder sig av olika test handlar säkert delvis om att som arbetsgivare har man ganska svaga rättigheter jämfört med arbetstagare. En anställd som inte lever upp till arbetsgivarens krav kan vara oerhört svår att bli av med när de väl fått jobbet, en sådan anställd gör arbetsgivaren en förlust på, och dessutom kan kollegor hamna i kläm också för att man inte kan sparka någon. Provanställning är ett försök att kompensera för detta, men ett halvår räcker inte alltid. Inte konstigt att arbetsgivare försöker göra allt i sin makt för att inte lägga tid och resurser på en person som sedan visar sig inte vara lämplig för jobbet.
    Ligger en hel del i det. Lite samma anledning som man vill genomföra flera intervjuer med olika som håller, referenstagning, googling mm. För att få en mångfaseterad bild från olika håll.

Det jag brukar reagera på är om uttfallen blir olika. Om något säger "lugn och eftertänksam" med något annat säger "energisk och snabb till beslut"   
  • Mrs Moneybags

IQ-tester är en sak, men dessa tester där man blir röd/blå/grön/gul osv är bara bullshit och har ingen grund i vetenskapen. 

Jag ser ner på arbetsgivare som använder sig av sådana tester. 

• Kockobello
    Mrs Moneybags skrev 2022-12-13 14:04:54 följande:

IQ-tester är en sak, men dessa tester där man blir röd/blå/grön/gul osv är bara bullshit och har ingen grund i vetenskapen. 

Jag ser ner på arbetsgivare som använder sig av sådana tester. 

Jag håller med. Man kunde lika gärna a anlitat en häxdoktor eller en astrolog. 
  • Anonym (Arbetssökande)
    Kockobello skrev 2022-12-13 09:14:36 följande:
    Angående ts undan över vad man missar genom att sålla bort de som inte lyckas så bra på dessa tester så kan man ju resonera så om andra saker också.

Många är dåliga på att skriva cv och personliga brev. Vad missar man genom att sålla bort dessa? Man kunde ringa upp dom och kanske uttrycker de sig jättebra muntligt och har massor av bra idéer att tillföra.

Många är inte så för sig på intervjuer och sållas bort därför, medan de kanske har en jättehög kapacitet om de får chansen att visa det i arbetet.
    Fast jag vet en kompis, som är oerhört duktig, har högt kvalificerade jobb sedan 20 år på olika arbetsplatser, blir headhuntad osv och nu nyss fått nytt jobb. Men i en tidigare rekrytering i år inte fick jobbet för att hon inte var tillräckligt bra på testerna. Då tänker jag att de har använt tester på helt fel sätt.
  • mari123

Företagen lejer väl ut hela processen vid nyanställning? Är det 412 sökande (t ex)l till en tjänst så antar jag att man måste ta till en rejäl gallring (?) och den som blir sur av att ifrågasättas under hela det skeendet går fetbort.

• Anonym (Chef)
    mari123 skrev 2022-12-14 08:32:13 följande:

Företagen lejer väl ut hela processen vid nyanställning? Är det 412 sökande (t ex)l till en tjänst så antar jag att man måste ta till en rejäl gallring (?) och den som blir sur av att ifrågasättas under hela det skeendet går fetbort.

Hänger nog mycket på typ av tjänst. Har försökt jobba med extern sortering men gav upp.

I stället gör jag en snabbranskning av CV på utbildning och rätt jobberfarenhet. Sen brukar det vara 10 till 20 kvar som jag får sorteras mer noga.

En tonåring skulle söka ett ganska okvalificerat populärt sommarjobb där de sökte många. Där gjorde en extern firma en snabbintervju som mest handlade om att komma i tid och svara på tilltal.
  • Anonym (P)

Min arbetsplats, inom offentlig förvaltning, har valt att plocka hem rekryteringen igen. Detta då rekryteringsfirmor haft så usel koll och kört samma standardiserade tester på i princip direktör som den som ska vakta kopiatorn. Det ger mer jobb, men har visat sig ge mycket bättre (och billigare) rekryteringar. 

• Anonym (.)
    Anonym (Blomman) skrev 2022-12-03 18:12:11 följande:

Alla statliga myndigheter använder tester numera. Förutom persinlighetstest även logiska tester, oftast deduktiva men även induktiva har börjat komma mer.

Vad jag hört är 50% godkänt men tror snarare hur hela gruppen lagt sig i snitt vid testtillfället

Nej, det gör inte alla statliga myndigheter. 
  • Anonym (T)

Vi har använt tester både vid rekrytering och för oss alla anställda i olika sammanhang. Jag tycker det är intressant även om man får ta resultatet med en nypa salt - det kan aldrig ersätta en personlig intervju men det kan vara ett komplement.

Sådant som kan framkomma är stresskänslighet och förmåga att lösa oväntade problem till exempel. Vidare kan tester visa en splittrad bild av personen tex om ett test visar stresstålig och ett annat stresskänslig, Då kan man fundera över varför utfallet blev så.

Svar på tråden Arbetsgivare som använder logik- och personlighetstester vid rekrytering?