• Anonym (TS)

    Hur många julklappar till barnen?

    Jag får hela tiden höra av anhöriga att jag köpt så många julklappar till mina barn. Att det är för många, orimligt osv. Jag håller själv inte med, tycker de kommer få lagom många. Men börjar fundera på vad som är vanligt hos andra. Hur många julklappar kommer ni ge era barn (om ni nu kommer ge dem något alls alltså)?

  • Svar på tråden Hur många julklappar till barnen?
  • Anonym (J)
    Jag tänker inte så mycket i antal julklappar, utan kanske mer på att köpa det som barnet behöver, kommer uppskatta och använda. Vi lever i en värld där allt mer visar på att vår masskonsumtion håller på att ta död på vår planet. Därför tänker jag att det kanske inte är så rimligt att köpa 10 leksaker i plast made in China, som kommer användas en gång och därefter bli liggande i en garderob. 
  • Kockobello

    Jag hatar konsumtion så jag håller med föregående talare. I år blir det solsemester.

  • Anonym (H)

    Tänker inte på antal julklappar, köper för Samma belopp till mina fyra barn

  • Anonym (olika)

    Det är så olika det där. Man gör väl som man vill/tycker/har råd.

    Min syrra överöser sina ungar med julklappar varje år. Tänk Dudley i Harry Potter. Men varje klapp är int evärd särskilt mycket, monetärt. Totalt ger hon kanske 1000-1500 per barn, men det är liksom viktigt för henne att det är måååånga. Vad som är i är mindre viktigt. Barnen är 4 och 5.

    Jag själv räknar inte antalet klappar utan har en peng att lägga, ca 2000 per barn i år. Om det blir en klapp eller 2000 klappar är en slump. Jag försöker dock se till att de får i alla fall två klappar var, och i alla fall lite lagom jämnt antal så länge de är i åldern där de fårstår antal mer än de förstår värde. Mina barn är 3, 5 och 7.

  • Embla twopointoh

    Vi ger för ungefär samma summa till barnen, så en del får fler, andra färre beroende på vad det de önskat sig ligger i för prisklass.

    När barnen var små, upp till 7 år ungefär, fick de bara ett par-tre julklappar var från oss. Detta eftersom att yngre barn när de öppnar en present de gillar, genast vill börja leka med den och har fullt fokus på vad de precis fått ( i alla fall våra funkade så). De orkar liksom inte öppna femtioelva julklappar, det blir ingen rolig stund för dem att tvingas lägga bort sin fina present för att de vuxna tycker att de ska öppna alla presenter på en gång.

    Så, vår barn fick som sagt max två-tre julklappar av oss i den åldern, resten av pengarna (alla barnen fick för samma summa) satte vi in på sparkontot i stället.

  • liggist

    En, och en rejäl, som är önskad.
    Mina barn är runt 20 år så dom behöver inte sitta på golvet i en hög av klappar...
    Tycker inte att julklappar ska köpas för köpandes skull, gärna lite tanke och tänkt funktion bakom, tack.

  • SaraL77

    Lägger runt 20000 per barn (3 st). Livet som höginkomsttagare är bra fint. :)

  • Anonym (Samma)

    Blir väl ca 5-6 per barn. Lika många för de är i den totala rättvisans ålder just nu. För mitt eget samvetes skull samma summa också- om än inte på öret.

  • Moder1

    De brukar få 5 var kanske..

    En sak de kan sysselsätta sig med under julhelgen.
    En bok/böcker
    En uppsättning  kläder.
    Något de behöver
    Något de önskar sig

Svar på tråden Hur många julklappar till barnen?