• Anonym (Eira)

    Blanda ner grönsaker i maten?

    Jag läser en del föräldrar som gör om sina barns maträtter så att dom ska få i sig grönsaker. Typ att gör man pannkakor så river man ner morötter och palsternacka och gör man stuvade makaroner så slänger man ner blomkål och allt möjligt annat i. 


    För mig blir det ju knappast samma måltider. Om jag äter pannkaka vill jag ju just äta pannkaka. Det finns ingen motsättning att jag INNAN två pannkakor äter spenat eller broccoli soppa exempelvis. Är det här verkligen snällt? 


    Inte ens jag som är vuxen skulle uppskatta att man förstör mat på det här sättet. Men jag älskar att äta spenat till fisk men vill inte att man kladdar ihop saker hejvilt för att lura ner nyttigheter i maträtten. 

    Hur gör ni andra? 

  • Svar på tråden Blanda ner grönsaker i maten?
  • Anonym

    Nej inte jag heller. 
    Då förstör man ju all mat för barnet
    Man försämrar sin relation till barnet om man försöker lura i barnet grönsaker.
    Varken tjat, tvång eller bedrägeri hör hemma i vid matbordet

  • Tow2Mater

    Du har en poäng. Läste precis ett recept på raggmunk (via Expressen Allt om Mat), som jag inte ätit sen i skolan och tänkte det skulle vara roligt att prova laga, men de har ju inte bara potatis i (som jag trodde var standarden), utan även blomkål! Urk.

  • Anonym (Ixxy)

    Varför skulle man förstöra mat för att man lägger grönsaker i?
    Det är ju inte tanken att ära pannkaka om man lägger i spenat, då är ju tanken att äta spenatpannkaka.
    Det handlar inte om att lura barn att äta si eller så, är det att lura dem att äta svartpeppar om du kryddar köttfärssåsen med det enligt din logik? Allt som ligger i maten är lur om det är ihopblandat på minsta sätt?

  • Anonym (Eira)
    Tow2Mater skrev 2022-12-03 22:44:17 följande:

    Du har en poäng. Läste precis ett recept på raggmunk (via Expressen Allt om Mat), som jag inte ätit sen i skolan och tänkte det skulle vara roligt att prova laga, men de har ju inte bara potatis i (som jag trodde var standarden), utan även blomkål! Urk.


    Det är självklart okej att äta blomkål och allt möjligt i sin raggmunk och att man kan variera ett recept i oändligheter. Men att vägra servera sina barn vanliga pannkakor för att det i onödigt och istället slänga ner massa grönsaker?. Det blir ju inte samma maträtt då. 


    Jag har experimenterat med att göra raggmunk som ungspannkaka för att det är kul. Men jag kallar det just för det då. Jag säger inte att vi ska äta vanliga pannkakor. 


     

  • Anonym (Eira)
    Anonym (Ixxy) skrev 2022-12-03 22:45:59 följande:

    Varför skulle man förstöra mat för att man lägger grönsaker i?
    Det är ju inte tanken att ära pannkaka om man lägger i spenat, då är ju tanken att äta spenatpannkaka.
    Det handlar inte om att lura barn att äta si eller så, är det att lura dem att äta svartpeppar om du kryddar köttfärssåsen med det enligt din logik? Allt som ligger i maten är lur om det är ihopblandat på minsta sätt?


    Inte det jag syftar på. Självklart ska man kunna göra spenatpannkakor till sina barn. Men att säga till barnet att man aldrig kommer laga pannkakor till barnen för att det är onyttigt så att om jag ska laga pannkakor åt dig så kommer jag ha i spenat så att du inte blir tjock?. Det är sånt jag syftar på. Och ja, jag har hört föräldrar prata så till sina barn. Dom vägrar laga onyttig mat åt sina barn. Men det betyder att barnen aldrig får äta klassiska svenska pannkakor 
  • Cusoon

    Så för att du har överhört ett samtal eller två så drar du slutsatsen att det är så många gör? Lurar barnen. Det mest naturliga är väl att man introducerar grönsaker till maten, eller i maträtten så som den är. Alla lagar vi mat på olika sätt med olika recept. Bara för att jag tycker om halloumi och morotsbiffar och serverar det så är det fel då i ditt tycke? För att biffar görs egentligen på kött? 
    Väldigt många barn och vuxna äter alldeles för lite grönsaker. Tvång tycker inte jag är en bra metod, men nu har vi ju inte hela bilden säker för hur det faktiskt ligger till hos familjen du pratar om, dom kanske inte alls förvägras ära pannkakor enligt grundrecept någon gång ibland. 

  • Räkan77

    En enkel anledning är att man vill att barnen ska få äta mat de tycker om samtidigt som de får i sig grönsaker som de mår bra av.

    Jag gör ofta nyttiga pannkakor eftersom de tycker om pannkakor samtidigt som vanliga pannkakor inte är en maträtt som man bör servera flera gånger i veckan. Ungarna är nöjda att få pannkakor och jag är nöjd att de får i sig nyttigheter. 

  • FuckGoggleAskMe

    Detta beror väl helt på vilken mat det är. Skulle aldrig blanda tofu och linser i pannkakor. Däremot i grytor, köttfärssåser etc, tillsätter jag alltid en massa nyttiga saker som smakar gott i detta. Bönor, linser, finhackad vitkål etc, förutom grönsaker som normalt sett brukar användas. 
    På tal om pannkakor, kan man göra goda pannkakor och ha i lite havregryn och bananer.  
    När mitt barn var litet och väldigt kräsen med mat, blandade jag i diverse nyttiga saker i olika maträtter, men puréade dem först, så han såg inte vad det var. 
    Men naturligtvis tillsatte jag bara sådant som gjorde att det blev gott. 

  • Anonym (Eira)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-12-03 23:34:45 följande:

    Detta beror väl helt på vilken mat det är. Skulle aldrig blanda tofu och linser i pannkakor. Däremot i grytor, köttfärssåser etc, tillsätter jag alltid en massa nyttiga saker som smakar gott i detta. Bönor, linser, finhackad vitkål etc, förutom grönsaker som normalt sett brukar användas. 
    På tal om pannkakor, kan man göra goda pannkakor och ha i lite havregryn och bananer.  
    När mitt barn var litet och väldigt kräsen med mat, blandade jag i diverse nyttiga saker i olika maträtter, men puréade dem först, så han såg inte vad det var. 
    Men naturligtvis tillsatte jag bara sådant som gjorde att det blev gott. 


    Självklart ska man laga mat som har nyttigheter och godsaker i sig. För mig är det en självklarhet. 


    Men jag tänker på dom barnen som aldrig får äta dom maträtterna dom önskar för att dom ska göras om Så dom blir mer näringsrika. 

    Själv kan jag tycka att vanliga scones är svingott med smör och sylt på. Det finns knappt någon näring i det alls. Jag äter inte det mer än typ en gång per år. Men om jag gör det vill jag äta just scones och inte blanda ner linfrön och allt möjligt annat. Utan då kan jag få äta äggröra, med steka grönsaker till, lite bönor som jag kokat med passerade tomater, morötter och chili och ja   massa grönsaker och näring från äggen.

    Men då kan man ändå ta en scones som efterrätt. För att lyxa till det. 


    Det handlar nog mer om att jag tycker att vissa rätter ska just få vara på ett visst sätt och att om man ändå ska äta det så kan man äta det på det sättet som man önskar. Våfflor är en dessert och inte hälsokost. 

    Sen om någon vill äta våfflor med rökt lax på och avokado, och ha spenat i smeten då är det ingen vanlig våffla. Så det är mer att man gör det barnen önskar men man liksom lägger till massa saker så det ändå inte blir va barnet önskar från början 

Svar på tråden Blanda ner grönsaker i maten?