Jag blandar absolut inte ner grönsaker i maten för sakens skull, däremot blandar jag ner en avsevärd mängd finrivna morötter i köttfärssåsen (typ 50% köttfärs och 50% morötter) men det beror enbart på att varken min man eller son uppskattar tomatpuré, så för att dölja tomatsmaken, liksom. Dessutom är det billigare med morötter och om man låter dem koka länge så märks det inte vad som är köttfärs eller morötter (kanske försvinner vitaminerna från morötterna, men det blir en bra bukfylla.)
I övrigt blandar jag inte ner grönsaker om det inte har med ekonomiska skäl att göra. Vi äter renodlad grönsakssoppa hemma hos oss 2-3 ggr/månad och då är det synliga grönsaker i den.
Min unge har alltid velat veta vad maten innehåller och då berättar jag det, så jag skulle aldrig blanda ner någonting i smyg. (jo, vid ett par tillfällen har jag gjort det, för att verkligen kolla om han på riktigt avskyr exempelvis tomat, lök och champinjoner så mycket som han har påstått.) Löken märkte han inte alls av, däremot klarar han inte av smaken av champinjon (även om han inte ser dem eller känner konsistensen av dem) och inte heller tomat.
Jag utgår från det jag har läst om: att om ett barn smakar någonting vid 8 tillfällen, så lär de sig gilla det, om de inte gillar det efter det, ja, då kanske det blir svårare. Det där har jag sagt till min son sedan han var strax över två år: "okej, du gillade det inte nu, men du har 4 tillfällen kvar, som vi kommer att äta det, och klarar du inte att äta det efter det, så tillagar jag aldrig det igen." Och så har jag gjort under hela hans uppväxt. Han fyller 9 år nästa år, äter allt, men ogillar ttillagad tomat och ketchup (men kan äta det i nödfall.) Han tycker inte om konsistensen på stekt svamp, men kan äta kokt eller rå svamp. I övrigt äter han precis allt, gillar det mesta, men har enbart tomatsoppa och svampsoppa som maträtter han helt enkelt inte kan svälja.
Jag tror att mycket handlar om att kolla in - ogillar mitt barn det här bara för att det är nytt eller håller mitt barn på att spy upp maten. Det är en jäkla skillnad! Håller man på att spy, ska man verkligen inte serveras det. (Jag har dock provat med en droppe svampsoppa på en tesked ett par gånger och bett honom smaka medan jag lagar maten. Som sagt, kräkreflexer delux. Då ska han aldrig mer äta det igen.