• Sun 4 Dec 2022 00:33
    5564 visningar
    3 svar
    3
    5564

    Åldrad och väldigt dålig kondition

    En närstående man 85 år, pigg i skallen och relativt god vigör även fysiskt har under senaste halvåret fått dramatiskt sämre ork och kondition.

    Jag förstår att det inte är konstigt att kondisen blir sämre vid så hög ålder men nu är det så illa att han orkar bara gå kanske 100 meter, sen är han helt slut och flåsar kraftigt.
    Han var fram till före pandemin alltid väldigt pigg och orkade göra mycket.

    Även om det blivit mer stillasittande livsstil under pandemin har han nu fått så dramatiskt sämre kondis att jag funderar om nåt annat är fel. Är det helt naturligt att få så extremt dålig ork så väldigt fort? Har ju hög ålder.
    Som sagt är han vid god hälsa i övrigt, nästan oförskämt bra det mesta.

  • Svar på tråden Åldrad och väldigt dålig kondition
  • Anonym (Illia­h)
    Sun 4 Dec 2022 01:51
    #1

    Har han varit hos en läkare? Läkare kanske dessvärre inte bryr sig så mycket när man blir äldre. Har han nyligen tagit den sista vaccinationssprutan? Jag är verkligen ingen konspirationsteoretiker (jag har själv tagit fyra sprutor) men en nära anhörig till mig, 80 år gammal, som nyligen tog den fjärde vaccinationssprutan insjuknade och dog mycket hastigt därefter. Min anhörige hade dock en annan sjukdom innan dess, så jag tror inte mycket på det hela, men flera i min anhörigas bekantskapskrets har också fått mycket mindre ork och några har dött mycket hastigt. Jag tror att det handlar om ålder. Vissa i familjen - även de som liksom jag har tagit i alla fall 2-3 sprutor, är övertygade om att den fjärde sprutan gör att man får mindre ork och blir mer sjuk om man är över en viss ålder.


    Jag är inte alls säker på att jag tror på det där och jag vill inte sprida konspirationsteorier, men med tanke på vad min anhöriges vänner plötsligt tror (de är själva vaccinerade) så börjar man ju undra. Det är bara därför jag undrar.

  • Sun 4 Dec 2022 20:51
    #2

    Kan finnas många anledningar till plötslig förändring, ibland kan det vara hjärtat som sviktar. Vanligt med dålig ork/andfåddhet och svullna fötter/ben. Se tilL att få iväg honom till läkaren för en kontroll.

  • Anonym (Hmmm)
    Sun 4 Dec 2022 21:21
    #3

    Är 55, dricker klart för mycket, går mina steg - inte så många men måste ju lyfta på röven varje dag.
    Blir helt slut av vardagssysslor som att handla och annat. 
    Vet att jag är i dåligt skick men har börjat fundera på om jag kan ha fått långtids-covid också. Haft covid rätt .... mycket ordentligt för typ två år sedan. 
    Vaccinerad och ger inget utslag på test men - är så jävla slut i kroppen och trött jämt.
    Har börjar sova till 10 på helger och slocknar vid 21 på fredagar. 
    Vilka är symptomen på långtidscovid? Någon som har?

Svar på tråden Åldrad och väldigt dålig kondition