• Lassemaja007

    Granskad av Skattemyndigheten

    Hej! Ny användare här som har haft grav ångest hela helgen. 

    Jag samlar klockor och har haft en webbsida där jag listar de jag ska försöka sälja av, målet är inte vinst utan att få in pengar som går till nya klockor. Jag har inget registrerat företag utan vanlig anställning. Och det har inkommit ett anonymt tips till skattemyndigheten om detta.

    Nu har jag fått brev av skattemyndigheten som kräver att jag redovisar för hundratalet swish och bankinsättningar under 2021-2022 på ca 200tkr. Förutom massa swish från vänner för icke varor (utan utlägg, betalt krognota etc etc) så finns det klockrelaterade insättningarna från några hundralappar till ca 20tkr per styck till ett värde av ca hälften av de 200tkr.

    Lite frågor:


    1. De borde rimligtvis ta in i beaktningen att de 200tkr inte är ren vinst och straffskatta på det? Kommer beloppet kunna räknas av om jag visar på nya inköp pengarna gått till? 

    2. Är det slut med granskning 2020-2021? Hur långt kan de gå tillbaka i tiden? Har för mig det är för 7 år för enskild firma?

    Tacksam för svar, och om nån vet lite mer vad som gäller om man säljer av samling etc. 

    Tacksam för svar, 
    Lasse

  • Svar på tråden Granskad av Skattemyndigheten
  • theotherone

    Såvitt jag vet är det bara vinsten som är beskattningsbar, dvs du har rätt att dra av eventuella utlägg i samband med redovisningen.

    Jag är själv samlare och frågade Skatteverket en gång vad som gäller när jag väl säljer av min samling i framtiden. Har jag rätt att dra av initialkostnaden för varje införskaffad vara? Har jag rätt att dra av för fraktkostnaden för varje vara när jag köpte den? Hur bevisar jag dessa utlägg som ibland ligger flera decennier tillbaka i tiden och där kvitton saknas (eftersom många av mina objekt är köpta av privatpersoner)? Många av mina objekt är dessutom inköpta utomlands - hur beräknas inköpsvärdet med tanke på att objekten är betalade i annan valuta än svensk? Osv osv.

    Skatteverket återkom aldrig med svar, så jag gissar att de tänker strunta blankt i alla de saker som man normalt har rätt att dra av för och helt enkelt beskatta mig för det fulla beloppet när jag väl säljer av - och så blir det upp till mig att själv bevisa mina utlägg. Gissar att samma sak gäller för dig nu. Att du omsätter vinsten i nya objekt tror jag inte de tar hänsyn till, men jag är osäker.

    Ett tips: du har rätt att sälja av personlig egendom för en totalvinst på upp till 50.000 kr per år utan att behöva skatta för det. Så sälj av i omgångar snarare än allt på ett bräde.

  • DVQ
    Lassemaja007 skrev 2022-12-04 20:32:34 följande:

    1. De borde rimligtvis ta in i beaktningen att de 200tkr inte är ren vinst och straffskatta på det? Kommer beloppet kunna räknas av om jag visar på nya inköp pengarna gått till? 


    Nej, de tar sannolikt inte hänsyn till att du köpt nya klockor för pengarna. Däremot kan det ha betydelse om du kan uppvisa kvitton eller transaktioner som visar vad du köpt klockorna du sålt för eller andra omkostnader du haft för din hobby. 

    Har du köpt en klocka för 10 000 kr (som exempel), lagt 500 kr på reparationer och sedan sålt för 12 000 har du ju inte gjort 12 000 i vinst utan 1 500 kr. 

    Krognotor och liknande borde rimligen inte räknas med men det är bra om du kan visa på att det sannolikt rör sig om en krognota. Om du t ex har en transaktion på ditt konto som visar att du har gjort en betalning till en krog och din kompis har swishat dig halva summan samma datum bör du bifoga kontoutdrag som visar krogbetalningen.

    Men allra bäst är nog att lägga ett par tusenlappar för att konsultera en skattejurist när det rör sig om så stora summor.
  • Daisy28

    Nu har  du ställt till det. Antar  att du inte momsredovisat eller bokfört. Då det rör icke oanseliga summor kan det här bli lite stökigt. Vet du om att du tjänat en del pengar på detta, dvs har mer kapital, inklusiver klockor, nu än tidigare bör du nog ta hjälp för att reda ut läget.

  • Egon den stora

    Du ligger ju klart över gränsen för hobbyverksamhet och du skulle givetvis ha kollat innan,  men nu är det bara att göra rätt härifrån.  
    Det bästa är att du antingen googlar hur du skall redovisa eller ringer skatteverket. 

  • Egon den stora

    Förresten du har väl sparat alla kvitton för inköp i verksamheten?  Det är ju vinsten du skall skatta och du får förmodligen momstegistrera dig också. 

  • emmabjork

    Jag hoppas du åker fast Aisha och att dina fejk barnvagnar och prylar kommer komma fram. Flashback har print på allt och även bloggbevakning på instagram

  • Lönnsirap

    Om du haft transaktioner för över 100 000 på ett år, borde det plingar till hos dig att det kanske behövs skatt.

    Eftersom hobbyn omsätter en hel del, så behöver du ju nu sätta igång och sammanställa bra underlag, Skatten ska in och skatteverket kommer att göra en uppfattning!

  • Gullvivor
    emmabjork skrev 2022-12-05 12:13:40 följande:

    Jag hoppas du åker fast Aisha och att dina fejk barnvagnar och prylar kommer komma fram. Flashback har print på allt och även bloggbevakning på instagram


    Du och dina gelikar från flashback kanske kan skaffa er en riktig hobby istället och låta skatteverket ta hand om utredningen om det nu faktiskt är så att A sysslar med bedrägerier? Det är helt sjukt hur ni håller på. 
  • emmabjork
    Gullvivor skrev 2022-12-05 13:04:31 följande:
    Du och dina gelikar från flashback kanske kan skaffa er en riktig hobby istället och låta skatteverket ta hand om utredningen om det nu faktiskt är så att A sysslar med bedrägerier? Det är helt sjukt hur ni håller på. 
    Okej gullvivor. 
    Skatteverket gör sitt jobb jättebra och får fram information om denna bedragare men tycker det är fel att man ljuger och fejkar saker på andra forum. Men det verkar du helt ok med. OK, i see
Svar på tråden Granskad av Skattemyndigheten