• Pehrmedh

Granskad av Skattemyndigheten

Säljer du via egen hemsida eller via auktionssajt?

• Pehrmedh
    Lönnsirap skrev 2022-12-05 13:03:41 följande:

Om du haft transaktioner för över 100 000 på ett år, borde det plingar till hos dig att det kanske behövs skatt.

Eftersom hobbyn omsätter en hel del, så behöver du ju nu sätta igång och sammanställa bra underlag, Skatten ska in och skatteverket kommer att göra en uppfattning!

Tror man får göra en vinst om året på cirka 65k utan att behöva betala skatt.
  • Pehrmedh
    Egon den stora skrev 2022-12-06 21:59:39 följande:
    Nej, det får man givetvis inte.
    Det är lagligt att sälja varor som privatperson i Sverige.

Kan vara på marknader och på Internet.

Ex jag kan köpa en bil och sälja den för 50k mer än vad jag gav för den, inget Skatteverket har att göra med.
  • Pehrmedh
    Lönnsirap skrev 2022-12-07 08:40:22 följande:
    Det spelar ingen roll vad du tror! När pengar börjar rulla in BEHÖVER man tänka på skatt om man inte i ett senare skede vill ha kontakt med skatteverket.

Mycket går att lösa, men att inbilla sig att man nog får ha massa extra inkomst utan att skatt är obildat.
    Helt fel. Skilj mellan omsättning och vinst, som en annan i tråden skriver.

Jag kan köpa en bil för 100k och sälja den för 150k, det har inte Skatteverket med att göra. 

Var på julmarknad i helgen och där omsattes det mycket pengar. Helt lagligt att sälja.
  • Pehrmedh
    Daisy28 skrev 2022-12-07 15:26:47 följande:
    Det kan vara helt lagligt att sälja och ha hög omsättning, vid vissa gränser ska det redovisas moms, bokföras mm
    Rätt och riktigt, men vissa i tråden verkar tro att det måste redovisas bara för att beloppet är högt, vilket är fel.
Svar på tråden Granskad av Skattemyndigheten