• Kung Kisstank

    Kan man leva bara på soc?

    En fråga av nyfikenhet. Kan man leva på enbart pengar från soc? Nu vet jag att frågan är ställd med lite dålig tajming med tanke på världsekonomin. Men jag tänker mig hur det var även innan dess.

    Jag känner en handfull personer som går på soc och ingen av dem säger att de kan leva enbart på det. Alla drygar ut sin ekonomi med lite svartjobb, hjälp från föräldrar eller s.k. dumpster diving. Ingen av dem är några direkta storslösare (inga fall för Lyxfällan iaf) och bara en av dem röker.

    Så frågan är om man kan leva 100% på bara soc utan pengar från annat håll?

  • Svar på tråden Kan man leva bara på soc?
  • EpicF

    Ja, man kan leva på det men man får dra in på mycket saker och ha hålla sin strama budget. 

  • Anonym (B)

    Bär jag hade bidrag var Jag tvungen att använda klarna och det blev en skuld på 20.000 på ca 1,5 år

  • Anonym (Ja)

    Ja det går absolut! När jag fick soc-bidrag kunde jag också lägga undan några hundra i månaden. Vem behöver dagstidning t ex.

  • Anonym (Klara)

    Nej det är jättesvårt. Man lever fattig som en kyrkråtta. De som kan få in extra pengar på nåt gör det, de som inte kan är tvungna att leva jättesvårt.

  • Anonym (B)
    Anonym (Ja) skrev 2022-12-05 11:44:24 följande:

    Ja det går absolut! När jag fick soc-bidrag kunde jag också lägga undan några hundra i månaden. Vem behöver dagstidning t ex.


    Fast det går ju ej. Man får ej spara, utan om man ej använder så drar de av dessa pengar. Men visar ju kontoutdrag. Så var det iaf när jag hade. Försökte spara till en present men de tog dessa pengar med motiveringen ? du har 100 kr på kontot så därför får du 100kr mindre nästa månad
  • Anonym (Klara)

    Med de ökade matpriser så är det ännu svårare nu att klara sig på försörjningsstödet än vad det var tidigare.

  • Anonym (Nfnf)

    Saken är den att de får inte ha andra pengar äm vad de isåfall får från soc. Hoppas de kommer på dem så de blir återbetalningsskyldiga.

  • EpicF

    Anonym (B): Man får lov att spara npgon 100-lapp av bidraget. Det dras inte av.

  • Anonym (A)
    Anonym (B) skrev 2022-12-05 12:14:57 följande:
    Fast det går ju ej. Man får ej spara, utan om man ej använder så drar de av dessa pengar. Men visar ju kontoutdrag. Så var det iaf när jag hade. Försökte spara till en present men de tog dessa pengar med motiveringen ? du har 100 kr på kontot så därför får du 100kr mindre nästa månad
    Nej, du har rätt till att spara lite till något(finns lite info på google om det) och att du har kvar 100 kr påverkar inte nästa månads utbetalning, vore galet.
  • Anonym (A)

    Det beror ju helt på utgifter. Har man dyrare hyra än vad de ersätter fullt belopp för (inte alltid lätt att bara byta), saker som är viktiga i övrigt som inte ersätts etc. När man behöver lägga ut pengar för mediciner och läkarbesök . Tack för internetapotek numera så medicinen kan gå på faktura, man får ersatt och betalar i efterhand utan att behöva ligga ute.


    Jag klarar mig generellt bra på försörjningsstöd men förstår att inte alla kan göra det. Det är verkligen inte roligt dock...


     

Svar på tråden Kan man leva bara på soc?