• Tue 6 Dec 2022 13:52
    2693 visningar
    9 svar
    9
    2693

    Hur räknar jag mensens första dag?

    Hej. 


    vi försöker bli gravida och förmodligen kommer vi påbörja IVF. Inte förrän nu jag satt mig in i det här med menscyke. jag har loggat mensens första dag helt fel?

    problemet är att jag har på senare tid börjat få små fläckiga blödningar, ibland rosa, brun eller rött. Men knappt att jag behövt binda, endast papper som skydd. 


    när ska jag logga mensen första dag? För jag har räknas dessa små blödningarna ca 3-5 dagar innan mens? Kan någon hjölpa mig förstå.

  • Svar på tråden Hur räknar jag mensens första dag?
  • Tue 6 Dec 2022 14:22
    #1

    Spottings brukar inte räknas som mens. Den första dagen är den dag man blöder mer rejält och rött.

  • Tue 6 Dec 2022 14:32
    #2
    Jag är bara jag skrev 2022-12-06 14:22:57 följande:

    Spottings brukar inte räknas som mens. Den första dagen är den dag man blöder mer rejält och rött.


    Hm, min barnmorska sa precis tvärtom. Men det var inte inför ivf. 

    Skriv ner båda datumen och hör med kliniken, TS! Eller bestäm dig för ett sätt och meddela hur du gjort när du lämnar vidare informationen. 
  • Tue 6 Dec 2022 14:37
    #3
    Litorina skrev 2022-12-06 14:32:34 följande:
    Hm, min barnmorska sa precis tvärtom. Men det var inte inför ivf. 

    Skriv ner båda datumen och hör med kliniken, TS! Eller bestäm dig för ett sätt och meddela hur du gjort när du lämnar vidare informationen. 
    Barnmorskor har inte koll på sånt utan man ska fråga en läkare.
  • Tue 6 Dec 2022 14:43
    #4
    Jag är bara jag skrev 2022-12-06 14:37:52 följande:
    Barnmorskor har inte koll på sånt utan man ska fråga en läkare.
    Låter smart! 
  • Tue 6 Dec 2022 17:25
    #5

    Tack för svaren. 


    det är inte så att dom efterfrågat det, utan jag vill mer veta om jag räknat rätt alla dessa år. 


    hur räknar ni som har spottings? 


    för att jag har också hört och läst nu att det är från det att man blöder ganska mycket. Men vet inte vilket som stämmer. 

  • Tue 6 Dec 2022 18:50
    #6
    Heloma023 skrev 2022-12-06 17:25:13 följande:

    Tack för svaren. 


    det är inte så att dom efterfrågat det, utan jag vill mer veta om jag räknat rätt alla dessa år. 


    hur räknar ni som har spottings? 


    för att jag har också hört och läst nu att det är från det att man blöder ganska mycket. Men vet inte vilket som stämmer. 


    Alltid räknat från när jag blött mer. 
  • Wed 7 Dec 2022 10:44
    #7

    Spottings heter ju just spottings av en anledning tänker jag :P har också spottings innan mens men räknar absolut inte det som CD1 utan CD1 räknar jag från när jag behöver ha binda eller tampong :)

  • Wed 7 Dec 2022 11:11
    #8

    När jag gjorde insemination räknade de första dagen det kom blod, alltså även spotting. Men egentligen spelar det ingen roll för vad du vill veta är ägglossningen. Om du väljer att räkna att den är tex 14 dagar efter spotting eller 12 dagar efter att blödningen kommit igång är upp till dig. 

  • Wed 7 Dec 2022 14:51
    #9
    Aliona skrev 2022-12-07 11:11:08 följande:
    När jag gjorde insemination räknade de första dagen det kom blod, alltså även spotting. Men egentligen spelar det ingen roll för vad du vill veta är ägglossningen. Om du väljer att räkna att den är tex 14 dagar efter spotting eller 12 dagar efter att blödningen kommit igång är upp till dig. 
    Äl kan ju lika gärna vara cd 10 som 33 och långt ifrån alltid dag 14.
Svar på tråden Hur räknar jag mensens första dag?