Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

Trivs inte i Sverige

Så vad vill du med tråden?...högst oklart

• Anonym (L)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 17:40:40 följande:

Svar till ?L? kunde inte citera vet inte varför. Vad jag vill ha ut av tråder är väl egentligen bara att yttra mitt missnöje om Sverige och att jag som sagt inte tycker om Sverige. Finns nog inget som kan få mig att utveckla en positiv syn på Sverige. Har inte valt att bo i Sverige har inte valt att vara svensk

Ok som en allmän missnöjesorkester alltså...

Nä den enda som kan förändra din syn på din situation är ju du...och du vill ju bara få klaga...
    Så fortsätt spela din orkester och fortsätt må dåligt..
    Sverige kommer stå kvar utan ditt gillande...
  • Anonym (L)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 18:31:16 följande:

Svar till Bla_h 
    Jag var lycklig under mina utlandssemestrar fick känna känslan av lycka och trygghet och meningen med livet men när jag kom hem till det här avskyvärda landet (Sverige) tappade jag all livslust. Jag tycker inte att Sverige har något bra att erbjuda har inget att vara glad för med Sverige. Finns inget bra med det landet och det landet måste jag ofrivilligt bo i. Jag har försökt se något positivt med Sverige har försökt skriva en lista om vad som är positivt med Sverige men kunde inte skriva något på listan

Så du baserar din tro att du skulle trivas i andra länder utifrån semestrar...på riktigt???
    Du förstår väl att det knappast är samma sak som att faktiskt bo där...
  • Anonym (L)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 20:03:25 följande:

Bla_h jag har försökt tycka om Sverige men det var lättare sagt än gjort. ännu olustigare är det ju att låtsas gilla Sverige. Känns som att man blir dumstämplad för man inte tycker om Sverige som att Sverige är heligt

Vad är behovet att säga det till allt och alla?
    Du får tycka och känna exakt vad du vill men vill du inte höra andras tankar och åsikter är det väl bättre att vara tyst.
    De flesta människor har inte ett så svartvitt tänkande som du.

Behöver du prata av dig om ditt mående är en kurator en lämpligare samtalspartner isåfall
  • Anonym (L)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 20:23:18 följande:

L, mina kompisar säger när jag är med hur mycket de älskar Sverige då känner jag att jag har rätt och säga vad jag tycker och tänker. 

Som jag skrev så har du rätt att säga exakt vad du tycker MEN ger det något? Du vet att dina vänner inte tycker som du..så vad ger detta ältande egentligen. Mår du bättre? Ger det mer livslust? 
    Du skriver dessutom att du känner ännu mer hat när du blir emotsagd....så då har du ju ett val att låta bli.

Och du skriver i ett forum i en tråd som du själv startade...
    Om du har behov att prata om det tror jag på riktigt att kuratorssamtal är bättre...
  • Anonym (L)

Att hitta tacksamhet är att syna ens liv och jämföra med de som har det värre. 
    Det kommer alltid finnas förbättringsområden med det liv man har men även försämringsområden.
    Du behöver inte älska Sverige men skulle du ärligt hellre vilja leva i Nordkorea, Ukraina eller Afghanistan?

Du kan inte jobba på grund av din hälsa men hade du hellre levt i ett land där du inte haft något val? Där det inte hade funnits något utrymme att vara sjuk eller möjlighet till sjukvård?
    Du kan uppenbart läsa och skriva, hade du hellre levt i ett land där det inte är självklart med skola och levt ditt liv som analfabet?
    Du pratar om rätten till att ha dina åsikter och du har möjlighet att uttrycka dem på nätet. Hade du hellre levt i ett land där du inte kunnat det? Där dina åsikter att hata ditt land hade stämplat dig som landsförrädare och gett dig fängelsestraff.
    Inget av ovanstående har du ordnat utan du har fått och får det serverat, tack vare att du bor i Sverige 

Att vara tacksam är inte detsamma som att behöva tycka stt alt är bra utan att faktiskt inse att saker och ting kunde vara så mycket värre.

• Anonym (L)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 22:04:49 följande:

L, Jag kanske en dag kan lära mig acceptera Sverige men kommer aldrig tycka om Sverige. Jag vill ju kunna vara arbetsför men nu är det inte så och det är tufft att acceptera det. 

Och det måste du inte. Du måste inte tycka Sverige är ditt drömland...

Men för din egen skull jämför med hur ditt liv skulle vara om du levt i t.ex Iran eller Somalia...länder folk flyr för sina liv ifrån....och drömmer om att få komma hit...

Sen är det tufft att inte vara arbetsför och att  känna att man inte kan påverka sitt liv...
Svar på tråden Trivs inte i Sverige