Inlägg från: Anonym (Sjukt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sjukt)

Trivs inte i Sverige

Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 18:31:16 följande:

Svar till Bla_h 
    Jag var lycklig under mina utlandssemestrar fick känna känslan av lycka och trygghet och meningen med livet men när jag kom hem till det här avskyvärda landet (Sverige) tappade jag all livslust. Jag tycker inte att Sverige har något bra att erbjuda har inget att vara glad för med Sverige. Finns inget bra med det landet och det landet måste jag ofrivilligt bo i. Jag har försökt se något positivt med Sverige har försökt skriva en lista om vad som är positivt med Sverige men kunde inte skriva något på listan

Blir riktigt provocerad av att läsa dina inlägg. Du förstår väl att det är en ENORM skillnad på semester och att bo någonstans. Har bott i 20 år i olika länder i Europa, bland annat Spanien som du vill bo i och England som du nämnde och kan säga att det inte är någon dans på rosor. Du har mage att klaga på Sverige, men jag gissar att du får bidrag och vård? Här i England är bidragen skrattretande låga (även löner) och klasskillnaderna är enorma. Vinden blåser rakt igenom mögliga hus och knivmord är grejen här. Men visst, det finns mycket att göra i London, men vad hjälper det när du sitter där i ett kallt möjligt hus och inte har råd att äta? Sverige är sämst? Visar bara hur okunnig du är. Kanske dags att visa lite tacksamhet för det land som ändå tar hand om dig.
  • Anonym (Sjukt)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 18:56:08 följande:

Svar till ?Sjukt? 
    Jag har aldrig gillat Sverige vill testa något nytt känns tråkigt att bo i samma land år in och år ut. Jag har inte fått bidrag eller gratis vård i Sverige. Du får tycka om Sverige jag behöver inte gilla Sverige. Tycker mest bara att Stockholm Är en extremt tråkig stad och det är huvudstaden

Var får du pengar ifrån då om du inte kan jobba?

Självklart får du vilja flytta, men att sitta och skriva att Sverige är sämst är bara korkat och får dig att se dum ut. Sverige har en välfärd som är så enormt mycket bättre än de flesta andra länder och är alltid bland de översta över bästa länderna att bo i. Förmodligen tycker du att Stockholm är så tråkigt för att du inte arbetar och har för mycket tid att ha tråkigt.
  • Anonym (Sjukt)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 19:06:27 följande:

Svar till Utlandssvenk

jag har aldrig hört eller läst att andra nationer har så mycket gott att säga om Sverige. Svensk husmanskost är inte gott, IKEA säljer bara saker som är svåra att sätta ihop, Volvo är nog bilsorten jag tycker minst om föredrar Mercedes eller volkswagen tycker inte H&Ms varor är så bra

I Sverige om någon blir våldtagen så läggs det alltid ner 

jag skulle aldrig säga något bra om något jag inte tycker om

Nåja. Nu säger nog ett index över 142 länder som rangordnas efter bland annat utbildning, hälsa, trygghet och säkerhet, personlig frihet och socialt kapital mer än vad du hört. Du verkar väldigt okunnig, ärligt talat.

• Anonym (Sjukt)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 19:13:36 följande:

Svar till sjukt 

jag känner bara att jag vill starta ett nytt liv någon annanstans sen känner jag mig inte hemma i Sverige.
    har känt så länge. Mår dåligt över att jag inte kan tycka om mitt fosterland. Jag har försökt tycka om Sverige kämpat på att intala mig själv att jag tycker om Sverige. men det gör jag ju inte?. Det är ansträngande att försöka tycka om något man föraktar?. Men jag har försökt 

Synd att du inte kan flytta då. Det skulle ge dig välbehövligt perspektiv och en rejäl reality check.
  • Anonym (Sjukt)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 19:21:46 följande:

Svar till sjukt 

jag har ju försökt tycka om Sverige och man ska alltid försöka. Varför blir folk så sura så fort man säger att man inte tycker om Sverige?. Snöflingor alltså

För att du skriver saker som är direkt felaktiga kanske? För att du saknar kunskap? För att du har en taskig attityd?
  • Anonym (Sjukt)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 19:26:41 följande:

Gullvivor, Jag vet inte vad jag har för psykiskt diagnos har varit under utredning utan att få diagnos

känner bara att det är så orättvist vet att livet är orättvist och jobbar på att acceptera det men emellanåt gör det mig ledsen. jag har försökt att tycka om Sverige men kan inte. känner att Sverige inte är något märkvärdigt land som inte har egna kulturer direkt. Jag känner tyvärr förakt mot Sverige har försökt att inte känna så men man känner som man
    känner

Du drog en jävla vinstlott när du föddes i Sverige. Du får nog leva med att det i ögon inte är ett märkvärdigt land. Du låter otroligt bortskämd.
  • Anonym (Sjukt)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 20:55:55 följande:
    Vad har jag sagt som inte stämmer? varför ska jag vara nöjd med Sverige?
    Folk har ju redan radat upp en massa anledningar. Men du fortsätter att gnälla. Gnällspik.
  • Anonym (Sjukt)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 21:04:03 följande:
    Tycker inte att säga vad man tycker är att gnälla. Jag har faktiskt inte gjort något fel 
    Du har inte gjort något annat än att gnälla i tråden.
  • Anonym (Sjukt)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 21:10:00 följande:
    Bara för jag tycker något? Har inte gnällt har bara sagt vad jag känner. Jag känner inte att jag har något att vara glad och tacksam för. Det är för jag känner så 
    Du lever i ett av de länder som har bäst välfärd, ett land där folk får hjälp att leva och bo, där folk inte behöver vara hungriga, där folk får a-kassa och sjukbidrag, barnbidrag och bostadstillägg. Se på aktuella länder som Iran. Eller Qatar. Du hade kunnat varit född där. Men du har ingenting att vara tacksam för???? Det är lite mycket att tugga i sig, ärligt talat. Hoppas att du inte pratar såhär irl. Du skulle göra bort dig fullständigt.
  • Anonym (Sjukt)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 21:28:51 följande:
    jag vet inte vad jag ska svara på det där. men skulle jag ha en process att jobba på att tycka om Sverige så skulle det dröja länge innan det vore genomfört. Skulle aldrig falla mig i att fira svenska högtider förstår inte poängen med dem
    Du behöver inte fira högtider, kunde inte bry mig mindre, men att sitta och böla över hur synd det är att du är född i Sverige, det tycker jag att du genast ska lägga av med. Jag är så jävla tacksam att jag fick födas till de förutsättningarna. Skärp till dig.
  • Anonym (Sjukt)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 21:41:20 följande:

?Sjukt?, bara för att du tycker att vara född i Sverige är en vinstlott innebär det inte att andra ska vara tacksamma till tusen för det. Du har dina upplevelser jag har mina. Jag skulle aldrig hylla Sverige eller stolt säga att jag är svensk.

Synd att du inte blev född i Afghanistan då. Eller valfritt land i Afrika. Det är ju så varmt där. Du gillar ju det.
  • Anonym (Sjukt)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 21:48:22 följande:

?Sjukt? 
    Afrika eller Afghanistan har jag ingen dröm om visst gillar värme. men då hade Spanien passat bättre 

Måste ju ändå vara bättre med Afghanistan än Sverige, för Sverige är ju sämst enligt dig.
  • Anonym (Sjukt)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 21:52:37 följande:

?Sjukt? 
    varför blir du så sur på att EN person inte gillar Sverige? På vilket sätt provocerar det DIG? 

Därför när du säger att Sverige är sämst, att du skäms över att bo här, är det är att PISSA på folk som verkligen bor i länder med dåliga förhållanden. Fattar du inte det?

PS. Sluta använda begrundar, du förstår uppenbarligen inte betydelsen haha.
  • Anonym (Sjukt)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 22:01:03 följande:

?Sjukt?
    vad vill du jag ska göra då? Låtsas att gilla något jag föraktar?

Söka hjälp. Gå i terapi. Och framför allt sluta uttrycka dig som en bortskämd liten unge.
  • Anonym (Sjukt)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 22:04:49 följande:

L, Jag kanske en dag kan lära mig acceptera Sverige men kommer aldrig tycka om Sverige. Jag vill ju kunna vara arbetsför men nu är det inte så och det är tufft att acceptera det. 

Fast det finns ju ingen koppling mellan Sverige och att du inte kan arbeta. Inser du inte det?
  • Anonym (Sjukt)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 22:08:45 följande:
    På vilket sätt är jag bortskämd?. Tror inte terapi hjälper de säger bara ?tänk framåt? och sen ska allt vara bra så har terapeuterna jag träffat uttryckt sig, 
    Tycker du ska prova igen. Och igen och igen och igen. Du behöver det.
Svar på tråden Trivs inte i Sverige