Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 19:06:27 följande:
Svar till Utlandssvenk
jag har aldrig hört eller läst att andra nationer har så mycket gott att säga om Sverige. Svensk husmanskost är inte gott, IKEA säljer bara saker som är svåra att sätta ihop, Volvo är nog bilsorten jag tycker minst om föredrar Mercedes eller volkswagen tycker inte H&Ms varor är så bra
I Sverige om någon blir våldtagen så läggs det alltid ner
jag skulle aldrig säga något bra om något jag inte tycker om
Jag var sjuk för ett tag sedan och roade mig med att titta på utländska youtubers som flyttat till Sverige. Gemensamt för nästan alla var att de fullkomligt älskade den svenska socialförsäkringen, sjukförsäkringen och föräldraförsäkringen (och allemansrätten och gratis badstränder).
Förutom våldtäktsdomar (bristen på) så är det väldigt ytliga saker du hakar upp dig på, tycker jag. Bryr du dig inte alls om social rättvisa, yttrandefrihet, sjukförsäkring, rätten till utbildning och såna saker? Mitt liv påverkas så otroligt mycket mer av sånt än om jag äter köttbullar eller kebab, det är ju liksom petitesser i livets utkanter jämförelsevis.
Men apropå våldtäkter:
I Singapore kan en man bara dömas för våldtäkt mot sin fru, men bara om hon är 13 år gammal eller yngre eller bor på en annan plats än mannen.
I Nigeria straffas inte en man för våldtäkt på sin fru om denna har nått puberteten.
I nio länder slipper mannen straff för våldtäkt om han gifter sig med offret efter våldtäkten.
I tolv länder, bland annat europeiska länder som Belgien, Kroatien och Rumänien, kan en man som har begått en våldtäkt slippa straff genom en förlikning med offret eller offrets familj.
https://www.våldtäkt.com/valdtakt-lagstiftning-varlden-runt
Så det är ändå rätt gött att bo i ett land där tom grooming, sexuella trakasserier och kränkande fotografering faktiskt går att polisanmäla, kan jag tycka.