Inlägg från: Anonym (Xexx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Xexx)

Trivs inte i Sverige

Om jag får ta till lite poesi och religion som svar:

Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.
    -Reinhold Niebuhr, 1926

Att ha det taskigt med sig själv i Paris,
    är detsamma som att ha det taskigt med sig själv i Stockholm.
    Man kan aldrig resa bort 
    från sig själv. 

-Robert Broberg, 1972 

• Anonym (Xexx)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 18:46:36 följande:
    Okej, men vad är så bra med att bo i Sverige då? Hur är Sverige ett bra land? Jag har inget att utgå ifrån att Sverige skulle vara bra. Finns inget gott här. är det fel att vilja bo i ett annat land?. Tänker mer att alla andra ställen kan bara vara bättre. Visst andra nationer är väl inte perfekta. men ingen kan vara sämre än Sverige för Sverige har INGET som är bra

Gratis skolmat till alla barn. 
    Socialförsäkring.
    Föräldraledighet. 
    Allemansrätt 
    Förbud mot åsiktsregistrering.
    Föreningsrätt.
    Yttrandefrihet. 
    Domstolsväsende skilt från riksdag/regering. Sekulär riksdag/regering. 
    Förbud mot diskriminering pga graviditet/föräldraskap. 

VAB
    Konsumentskyddslagen. 
    IVO
    Rätt att söka vård i vilken Region man vill
    Fri mödra- och barnavård
    Gotland
    Fjällsjöar
    Pite havsbad
    Österlen

Ja, lite sånt. 

• Anonym (Xexx)

Ok, såg att du bor i Sthlm. Ursäkta nu alla som bor där, men jag står inte heller ut i Sthlm. Behövde bo där ett år och säger: aldrig mer. Som besökare - absolut. Men att bo där? Nix, inget för mig. 

Jag har bott på rätt många platser i vårt avlånga land och Stockholm var för mig det absolut sämsta, utan konkurrens. Så utgå inte från Sthlm när du bedömer Sverige, TS. Det passar inte alla. 

MEN, helt ärligt tror jag att du skulle må som du gör var som helst. Det är nog dig själv du behöver ta tag i. 

• Anonym (Xexx)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 19:06:27 följande:

Svar till Utlandssvenk

jag har aldrig hört eller läst att andra nationer har så mycket gott att säga om Sverige. Svensk husmanskost är inte gott, IKEA säljer bara saker som är svåra att sätta ihop, Volvo är nog bilsorten jag tycker minst om föredrar Mercedes eller volkswagen tycker inte H&Ms varor är så bra

I Sverige om någon blir våldtagen så läggs det alltid ner 

jag skulle aldrig säga något bra om något jag inte tycker om

Jag var sjuk för ett tag sedan och roade mig med att titta på utländska youtubers som flyttat till Sverige. Gemensamt för nästan alla var att de fullkomligt älskade den svenska socialförsäkringen, sjukförsäkringen och föräldraförsäkringen (och allemansrätten och gratis badstränder). 

Förutom våldtäktsdomar (bristen på) så är det väldigt ytliga saker du hakar upp dig på, tycker jag. Bryr du dig inte alls om social rättvisa, yttrandefrihet, sjukförsäkring, rätten till utbildning och såna saker? Mitt liv påverkas så otroligt mycket mer av sånt än om jag äter köttbullar eller kebab, det är ju liksom petitesser i livets utkanter jämförelsevis.

Men apropå våldtäkter:

I Singapore kan en man bara dömas för våldtäkt mot sin fru, men bara om hon är 13 år gammal eller yngre eller bor på en annan plats än mannen.

I Nigeria straffas inte en man för våldtäkt på sin fru om denna har nått puberteten. 

I nio länder slipper mannen straff för våldtäkt om han gifter sig med offret efter våldtäkten. 

I tolv länder, bland annat europeiska länder som Belgien, Kroatien och Rumänien, kan en man som har begått en våldtäkt slippa straff genom en förlikning med offret eller offrets familj.

https://www.våldtäkt.com/valdtakt-lagstiftning-varlden-runt

Så det är ändå rätt gött att bo i ett land där tom grooming, sexuella trakasserier och kränkande fotografering faktiskt går att polisanmäla, kan jag tycka. 

• Anonym (Xexx)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 19:22:33 följande:

Svar till Spucks

Känner att det är inget jag vill gå in på. det är för personligt

Biting the hand that feeds you...? 
  • Anonym (Xexx)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 19:29:24 följande:

svar till ?Sjukt?

Men det jag tycker om Sverige är bara min åsikt jag tycker inte om miljön i Sverige den är extremt tråkig men det är min åsikt jag har rätt att ha den du har rätt att ha din 

Vilka svenska nationalparker har du besökt? Vilka av de svenska världsarven? 
    Vilka svenska orter har du bott i (inte som besökare, utan som riktig boende)? 

• Anonym (Xexx)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 19:32:29 följande:

Xexx, vad menar du med det? Jag vill inte gå in på för personliga saker. 

Att jag misstänker att du har fått bidrag eller på annat sätt (tex anpassat boende, daglig verksamhet etc) åtnjutit fördelar av att bo i detta land som du påstår är så fruktansvärt. 

Alltså, det är helt ok att inte vilja bo i Sverige, men jämför vad jag skrev om Sthlm och vad du skriver om Sverige så kan du kanske se orsaken till att du får så många fler meningsmotståndare. Grejen är att jag fullkomligen hatade att bo i Stockholm. Firade med fest när jag flyttade. Men det beror inte på att Sthlm är dåligt. Det beror på att jag inte trivs där. 

• Anonym (Xexx)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 19:37:48 följande:
    Jag har bara bott i staden jag bor i och tycker inte om den. Men tvivlar på att en annan stad är bättre 

osäker på om jag varit på någon nationalpark. Vad är meningen med det? Skulle det få mig att ändra åsikt?

Så du har bara bott på en enda ort hela ditt liv, aldrig besökt någon av de miljöer som har internationellt anseende som fantastiska och världsunika, men ändå säger du att du inte gillar Sverige... 

Och varför flytta till en annan stad? Du verkar ju inte trivas i stan? 

Hur gammal är du? Varför har du aldrig flyttat från Sthlm? 

Som Robban sa: man kan aldrig resa bort från sig själv. Sina sjukdomar och demoner tar man med sig var man än bor, tro mig som har bott på betydligt fler platser än du. 

• Anonym (Xexx)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 19:48:32 följande:

Xexx, det känns som att du försöker få mig att tycka om Sverige. bara Känns så 

Jag förstår att du inte trivdes i Stockholm 

Jag diskuterar. Svarar på det du skriver. 

Men det viktigaste för dig att ta till dig (om du är på riktigt, eller, tja, annars också egentligen) tror jag är det jag skrev allra först

...sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden. 

• Anonym (Xexx)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 20:00:39 följande:

Xexx, Jag försöker ta till mig. Önskar bara att andra kunde respektera att jag inte gillar Sverige. Jag är väldigt öppen med det. Jag förstår inte varför de jag berättar det för inte bara kan säga ?Jag håller inte med men respekterar din åsikt? blir alltid motarbetad när jag säger att jag inte gillar Sverige. Alla motarbetningar expanderar bara mitt hat

Det är för att du så ofta skriver att Sverige är dåligt, inte har något som är bra. Det är milsvid skillnad på att inte gilla något och att säga att det är dåligt.

• Anonym (Xexx)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 20:03:25 följande:

Bla_h jag har försökt tycka om Sverige men det var lättare sagt än gjort. ännu olustigare är det ju att låtsas gilla Sverige. Känns som att man blir dumstämplad för man inte tycker om Sverige som att Sverige är heligt

Nja. Du blir snarare dumstämplad för att du uttrycker dig väldigt tvärsäkert om något som du uppenbarligen vet väldigt lite om. 
  • Anonym (Xexx)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 20:20:34 följande:

xexx, Kanske framöver kan tänka att det bara är så att jag inte gillar Sverige. Jag känner bara inte till något bra om Sverige. snarare jag personligen har inga positiva erfarenheter av Sverige. men framöver ska jag hålla mig till att det är min åsikt 

Vad glad jag blir att du skriver så! 

Du har väldigt begränsade erfarenheter av Sverige, tror jag att du ska komma ihåg. 

Jag tror att det gäller lite allt möjligt här i livet, just det där att man behöver se vad som ligger hos en själv och vad som ligger hos andra, vad man kan påverka och inte påverka. 

Jag förstår att det är svårt att flytta när varken hälsan/måendet eller ekonomim är vad man önskar. Konsten är väl att acceptera. Man måste inte gilla det. Jag har en förvärvad kronisk kroppsskada som hindrar mig från att utöva ett av mina favoritintressen. Jag gillar inte det. Men jag har lärt mig att acceptera det och på så vis kan jag fokusera på annat. Vet inte om det är applicerbart på din livssituation. 

• Anonym (Xexx)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 20:38:28 följande:
    Jag förstår att det är tufft med din kroniska kroppsskada. Jag är egentligen mest ledsen att jag har det som jag har det. Jag har drömmar av att flytta till ett annat land men har inte möjligheten och det svider och gör mig mycket ledsen. Att acceptera att det är
    så går inte på bara några minuter det är en lång process. Jag har svårt att tro att jag kommer börja gilla Sverige men måste acceptera att jag får ?Leva med min fiende (vilket inträffar Sverige)? och försöka bli sams med den på något sätt 

Det tog tid för mig att acceptera också. För mig var det viktigt att få sörja att livet inte blev som jag tänkt mig. Sen när jag sörjt klart kunde jag acceptera. Jag tror acceptans är botemedlet mot bitterhet. Kanske är det snarare orsaken till att du inte kan flytta som är det du i första hand behöver acceptera? För jag gissar att den orsaken hindrar dig även från annat du hade velat göra? 

Samtidigt får man inte acceptera precis allt. Då fastnar man ju. Det är väl den där balansgången - att förstå vad man kan förändra och inte. 

• Anonym (Xexx)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 21:05:58 följande:

Xexx, acceptansprocessen är tyngst. Vill bara må bra men det är lättare sagt än gjort 

Jag förstår det. 
Svar på tråden Trivs inte i Sverige