Trivs inte i Sverige
Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 17:34:43 följande:
Jag har inte kapacitet till det. har inte ekonomi för att flytta. Kan inte heller jobba av medicinska skäl. Känner att behöva bo i Sverige är något slags fängelseDu får ju massa hjälp från staten!
Jag har varit i din situation och jag är tacksam mer eller mindre varje dag för Sverige och den hjälp jag fått av sjukvården när jag varit sjuk. Att jag fått ersättning från FK när jag varit sjukskriven. Att jag har fått vistelse på behandlingshem för att komma tillrätta med tidigare missbruk, att soc betalade det och dessutom betalade min hyra under tiden.
Jag har fått skolgång gratis, gratis skolböcker, kan ta csnlån och utbilda mej helt gratis om jag vill vidareutbilda mej.
Vården står redo att rädda mitt liv om jag blir sjuk igen. Jag får mina läkemedel väldigt subventionerade. Mina föräldrar har fått barnbidrag för att förbättra mitt liv som barn. Alltså det finns hur mycket som helst vi alla kan tacka Sverige för!
Att ta emot en massa saker från statens/kommunens kassa utan att vara tacksam är faktiskt riktigt sjukt om jag ska vara ärlig. Tror du skulle må bra av att ändra ditt mindset.
Du skulle faktiskt behöva resa och se dig om i världen och se hur det funkar för majoriteten av jordens befolkning när de blir sjuka, föds handikappade eller blir övergivna som barn!
Att du gillade att turista i Baltikum är inte konstigt, jag älskar att resa överallt. Men det är skillnad på att bo i ett annat land. Det blir vardag där med.
Du är privilegierad till tusen och du förstår inte ens det? Jag menar inte med dina medicinska problem självfallet, utan den hjälp du får från samhället, liksom alla som bor i vårt vackra land.
Många av jordens människor med samma problem som du hade varit väldigt avundsjuka på att vara i din sits.
Förresten, du behöver inte resa. Gå in på min youtubekanal (nej jag har inte ens några upplagda videos så det är ingen reklam) och kolla i spellistor, speciellt en som heter "Around the World" för att se lite hur det går till i andra delar av världen. Linni G heter jag där om du vill ha allehanda tips på bra dokumentärer. Inte bara om elände. Har mycket intressant samlat där!